2020-03-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag börjar nästan tro att region sthlm vill ha immunitet hos personalen eller nåt.

Tja om det kan ske kontrollerad över lång tid så.... men annars dålig idé.

Jag vet att många smittor som spridits i sjukvården inte sker särskilt ofta när man är beredd på att risken finns hos patienterna framför dig, utan snarare när de dyker upp oväntat i efterhand hos en "redan inneliggande patient" eller en patient som söker för helt andra besvär (och där sekundära symptom ignoreras).
Citera
2020-03-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Under en period ja men vi pratar inte om flera år här. Vi snackar om 2-3 månader för många men inte alla

Vad i samhället kan vi vara utan i 2-3 månader utan att allt brakar ihop, bibliotek och museer kanske möjligen krogar men sen är det nog ganska tunnt.
Vilket innebär att det kommer vara typ lika många som vanligt som glider omkring i kollektivtrafiken och jobbar i fabriker.
Ska vi dessutom göra en satsning på vården för att rusta inför toppen efter kommer vi behöva mer folk än vanligt på jobbet för att klara det.
Citera
2020-03-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Om Du överlever så får du väl se!

Att inte folk, läkare, FHM, Stefan Löven, Usa m.m insett hur sjukt fort och lätt SARS-Cov-2 verkligen

smittar är en av de värsta felkalkylerna som någonsin gjorts!

Dessutom kan Du lägga till att dödligheten och hälsopåverkan på de som överlever också är totalt

felräknad och som jag tror långt värre.

De verkliga siffrorna i KINA VET NOG INGEN, men om ett LAND är beredda att fängsla de som

upptäcker faran och hotar dom istället för att inse vad det är och då stoppa den !!!

Så skulle i alla fall jag dra öronen åt mig.

Usch och fy

/

Du tar Hypokondri på en ny nivå.
Citera
2020-03-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
USA har gått om Italien och imorgon är man bäst i världen på Corona.... det gick snabbt där!
Antal registrerade smittade är inte relevant, Italien har för länge sedan slut på möjligheter att testa andra än svårt sjuka. USA däremot satsar tillsvidare på tester i stor skala. Alltså kan man inte avgöra vem som är bäst i världen förren liken räknats.
Citera
2020-03-26, 21:52
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
USA gick precis förbi Kina på antalet smittade.
Ännu en gång tar "Home of the brave and land of the free" facklan som alltid.

USA på första plats...återigen

Fast det är fortfarande vi i Europa som är epicentrum för Corona. Kina skapar viruset, men Europa och USA tar största smällen. Det är inte första gången heller.
Är det all vårt resande, öppenheten osv. som är orsaken?
Citera
2020-03-26, 21:53
Medlem
Det är fullständigt djävla oacceptabelt att sjukvårdspersonal ska behöva jobba utan skyddsutrustning.

Hade den där jävla fittan på socialstyrelsen skött sitt jävla jobb så hade det aldrig hänt.
Som vårdpersonal skulle jag vägra att behandla covid-19 patienter förrän jag får rätt skydd. Det borde i alla fall få fart på fabrikerna.

Blir så jävla arg över att triviala saker inte finns på plats. Kommer corona in i vården så blir det nattsvart. Då har vi garanterat ett Italien här i Norden.

Fy fan för all inkompetens. Fabrikerna över hela landet borde massproducera munskydd i detta nu. Det ska inte råda brist på så här enkla medel.
Citera
2020-03-26, 21:53
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tja om det kan ske kontrollerad över lång tid så.... men annars dålig idé.

Jag vet att många smittor som spridits i sjukvården inte sker särskilt ofta när man är beredd på att risken finns hos patienterna framför dig, utan snarare när de dyker upp oväntat i efterhand hos en "redan inneliggande patient" eller en patient som söker för helt andra besvär (och där sekundära symptom ignoreras).

Men hur förklarar du då Spanien, där 10% av alla smittade är just sjukvårdspersonal som tvingats arbeta utan munskydd? Alltså 10% av 3100 smittade är sjukvårdspersonal. Det riskerar att slå ut sjukvården.
Citera
2020-03-26, 21:54
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vi har fortfarande 750 000 gasmasker som nekas vården.........
Har du nånsin försökt arbeta med en gasmask på dig?
Citera
2020-03-26, 21:54
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Måste säga att jag är imponerad av Japans siffror. Min vän är Japan o bor utanför Tokyo. Han berättade på chat att de gjort ungefär som i Sverige vad gäller testning av folket. Endast de mycket sjuka testas etc. Men där tog man tidigt beslut om skolnedstängningar.

Dessutom bär man ofta mask till vardags, och hälsar inte genom att skaka hand.
Citera
2020-03-26, 21:55
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Inte så viktigt med skyddsutrustning anser FHM och sänker kraven. Det tycker inte vården.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12534966

De skall vara glada att de har en militärläkare på infektion i uppsala
som sett till att de köpt Sundström halvmasker själva.............
Citera
2020-03-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Fast det är fortfarande vi i Europa som är epicentrum för Corona. Kina skapar viruset, men Europa och USA tar största smällen. Det är inte första gången heller.
Är det all vårt resande, öppenheten osv. som är orsaken?

Folk röker, kör för fort, äter onyttigt, rör inte på sig, följer inte smittskyddsrekommendationer. Det är väl så människor är?
Citera
2020-03-26, 21:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Måste säga att jag är imponerad av Japans siffror. Min vän är Japan o bor utanför Tokyo. Han berättade på chat att de gjort ungefär som i Sverige vad gäller testning av folket. Endast de mycket sjuka testas etc. Men där tog man tidigt beslut om skolnedstängningar.

Dessutom bär man ofta mask till vardags, och hälsar inte genom att skaka hand.

Dock har de oftast inte den bästa handhygienen samt det är packat i kollektivtrafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in