2020-03-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
USA verkar nu ha gått om Kina i antal fall.

Ja men man masstestar väl i USA. Det gäller väl i första hand att inte för många dör. Frågan är väl hur många man kan behandla.

Men ser man till folkmängd så har väl inte USA sämre siffror än Europa. Dödstalen är viktigast.
Citera
2020-03-26, 21:39
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Talar mkt. för att viruset likt HIV sätter sig i cellerna så man inte blir av med skiten?
Nej, inget alls talar för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Vem har sagt att alla ska spärras in?
Människor vars arbete är samhällsviktigt ska givetvis inte spärras in.
Restauranger och barer räknas dock inte riktigt till det essentiella.

Jaha gör såhär som ett exempel.
Ta ett paket makaroner och fundera på hur många yrkesgrupper och olika insatsvaror som krävs för att du ska ha det hemma.
Det är ruskigt många en bonder, åkare, raffinaderier, skogshuggare, massabruk, gruvarbetare administratörer mjölnare elektriker osv.
Fundera sen på hur mycket som krävs för mer komplicerade ting.
En kort tid kan stora delar av samhället stängas ner och fortfarande hjälpligt fungera men. Det är få yrkesgrupper som vi klarar att hålla hemma ett par månader utan att påverka alla andra ordentligt negativt och hämma alla försök till hålla igång vården.
Det innebär som du förstår att så många människor måste vara ute och röra på sig och jobba att smittspridningen inte kan stoppas eller knappt ens bromsas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Nja, FHM:s nya besked är att det bara krävs full skyddsmundering vid riktig närkontakt som intubering.
Intressant. I Kina avgör de om folk har blivit friska genom att mäta om man har virus i utandningsluften...
Citera
2020-03-26, 21:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nä tydligen inte. Det fortsätter som vanligt ....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLjB4E/pa-pubarna-pa-soder-festas-det-som-om-corona-inte-har-hant

Några indier med bambupinnar hade lätt fixat det där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är ruskigt lågt gjort. Speciellt när man inte vet hur det smittar under inkubationstiden. I värsta fall blir det som i Spanien, eller så får man in smittan i sjukvårdens övriga patienter via personalen.

Det blir ju fan katastrof.

Jag tror dock det svåraste problemet är att smittan letar sig in på annat sätt exempelvis att någon med annat problem (stukade fötter, benbrott, olyckor) har Covid med milda symptom. Det är ju inte vanligt att använda visir och handskar vid andra åkommor.
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag jag undrar samma. Skriva massor med mail med samma innehåll, att vi är orolig som medborgare, och enligt någon lag så kan de faktiskt vara tvungen att ändra saker om tillräkligt många skriver. Har läst det i någon bok, om förvaltningslagen eller nåt? Kommer inte ihåg namnet.

Yes. Ett brev med en namninsamling lär ju uppmärksammas. Media kommer ju definitivt plocka upp det. Man kan nog få ihop en jäkla massa namn utan större problem skulle jag tro.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Eftersom Sverige drabbats mer än lilla, tätbefolkade Danmark.
Fel!
Det har drabbats lika, bägge ligger på 7/M men det är i vilket fall alldeles för tidigt att dra några slutsatser än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Sådan information kan du lugnt ignorera.
Den som säger något sådant hör hemma på en psykiatriavdelning för akuta psykoser.

Oj!! Ja jag tror jag släpper tankarna på peaken och följer utvecklingen som den är.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
USA har gått om Italien och imorgon är man bäst i världen på Corona.... det gick snabbt där!
Citera
2020-03-26, 21:41
Medlem
jack.danielss avatar
12k nya fall i usa, snacka bort det du trump
Citera
2020-03-26, 21:41
Medlem
sannes avatar
Nu säger han det igen.

Vi är rätt övertygad om att vi gör rätt. Jag tycker det är viktigt att vi fortsätter att arbeta med FOLKHÄLSA(O)ARBETET.

Folkhälsomyndigheten arbetar med folkhälsa när de gör sina beräkningar, det innebär att i deras arbete med covid19, så tar de hänsyn till att barnen ska fortsätta spela fotboll, folk ska promenera och regelbundet träna.

Jag tror faktiskt inte de har smittskydd som prioritet, utan de har folkhälsan som 1:a prio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in