2020-03-26, 21:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Bra inlägg. Allt tassel, alla turer fram och tillbaka med stort socialt och personligt lidande, detta kan man försöka förstå i termer av hur LW var och hur SD var. Detta liv, som de levde under många år, hade varit de inblandades ensak hade det inte varit för hur det slutade. Avslutningen, som SD av allt att dömma är ansvarig för, är oförlåtlig och på inga sätt jämförbar med alla turer och allt tassel fram tills dess. Vad hade LW kunnat göra annorlunda? Den frågan är säkert intressant ur ett allmänt relationsperspektiv. Med tanke på hur hon dog är den frågan däremot helt ointressant. Hon valde inte detta. Det var inte hennes fel att hon blev mördad. Man kan diskutera riskbeteenden fram och tillbaka, men det var inte hennes fel. Vad hade SD kunnat göra annorlunda? Det är rätt fråga att ställa. Samtidigt har den en uppsjö triviala svar. Backa, acceptera situationen, flytta med familjen, sluta geocacha, flytta utan familjen, sök hjälp för sjuka tankar, planer och impulser osv osv. Av alla saker SD kunde gjort valde han det absolut sämsta och mest värdelösa. På något sätt måste det fullständigt värdelösa, onda och allmänt vidriga alternativet att ta död på en medmänniska med kraftigt våld framstått som rimligt och bra i hans huvud. Det är mycket svårt att förstå. Kanske tänkte han inte klart av någon anledning och var i något längre konstigt tillstånd i huvudet. Kanske är han bakom den smarta personan rätt puckad och helt amoralisk. I fallet Mats Alm tycker jag man skymtade något av en ond byfåne med ett barns planer, tankar och historier. SD måste vara betydligt vassare i huvudet än Alm, men ändå. I episoden med mötet med poliser efter larmet om påhittade rånare och episoden med det hysteriska fotograferandet av betongplattor utanför polishuset tycker jag man skymtar något av en högfungerande byfåne. Någon som fått för sig att man kan manipulera och dribbla runt med rättsväsendet på ungefär samma sätt som man kan dribbla runt med sin sjuka och sömnmedelsdrogade fru och sin bortom förnuft och sans förälskade älskarinna.
Mycket bra beskrivning.
Citera
2020-03-26, 21:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men det tror inte jag, det fanns inget någon kunde göra för att få BO att släppa sin fixering av MGM, vad som gjorde att BO var så fast har jag inte en aning om men en sak vet jag i alla fall, BO varken kunde eller ville släppa MGM, snarare tvärsom, hon ökade ju på pressen på honom genom att börja djävlas på allvar med MGM,s enda ömma punkt, MGK.

Helt vansinnigt men så illa var det.
Jag håller inte med, en vettig och kontinuerlig kontakt med psykiatrin tror jag kunde bidragit till att avprogrammera henne. Om tiden räckt till. Och om föremålet för hennes beroende samarbetat.
Att hennes beteende eskalerade betyder inte att det var irreversibelt. Självskadebeteende kan botas. Imho.
Citera
2020-03-26, 21:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag håller inte med, en vettig och kontinuerlig kontakt med psykiatrin tror jag kunde bidragit till att avprogrammera henne. Om tiden räckt till. Och om föremålet för hennes beroende samarbetat.
Att hennes beteende eskalerade betyder inte att det var irreversibelt. Imho.

Kanske men jag är tveksam, något hade gått väldigt fel hos BO när det gäller relationen till MGM, tvångsmässig bindning om det finns något som heter så.
Citera
2020-03-26, 21:13
Medlem
Citat:
Det är så djävla uppenbart min kära uggla, BO kunde inte lämna MGM, han var den drog som hon måste ha.

Det spelade ingen roll vilka män BO tillfälligt mötte eller hade någon relation med, det enda i hennes liv som räknades var MGM.

Jo Reimer, jag vet ju det, men jag blir så frustrerad, så förtvivlad över henne,
hennes tre barn som kunde ha haft kvar sin mamma, hennes familj och nära
kunde ha haft kvar sin Lena. Så fruktansvärt onödigt, som någon i tråden
uttryckte det.

Hon hade så oerhört många omkring sig, professionell kontakt, mångårig väninna
som är psykolog, mängder av vänner som kämpade och försökte rädda henne.
Men hon ville inte. Hon ville inte släppa sin drog, sitt knark, SD.

Innerst inne vet jag det, men jag har ändå så oändligt svårt att förstå - eller
kanske rättare sagt, att acceptera hennes tänk, hennes beteende, hennes val
som drog henne obönhörligen och definitivt rakt ner i avgrunden.
Citera
2020-03-26, 21:17
Moderator
Maviels avatar
FUP bil 157 sid 397

Under den pågående förundersökningen har det kommit en
frågeställning kring cykeln i beslag 2018-5000-B055955-1,
G 120. I stora drag är frågeställningen om det är möjligt att
målsägaren kan stå med båda fötterna marken med cykelns
ram mellan sina ben. Skulle hon kunna stå på sådant sätt utan
att ramens höjd är för hög. Kan hon ståendes på detta sätt nå
cykelsadeln med sitt underliv/grenen?
Rättsläkare hade mätt målsägarens gren-mått (från häl - till
gren/underliv) till ca 76 cm.

Jisses vad jag är glad att jag inte är polis.
Citera
2020-03-26, 21:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Kanske men jag är tveksam, något hade gått väldigt fel hos BO när det gäller relationen till MGM, tvångsmässig bindning om det finns något som heter så.
Förvisso men jag har sett svåra tvångsföreställningar botas; även sen jag gett upp allt hopp.
Och fortfarande hävdar jag att utan hans manipulationer hade hon inte rasat så djupt ner. Förvisso var hennes bakomliggande problematik gravt försvårande.
Citera
2020-03-26, 21:18
Medlem
Smhfs avatar
[quote=Reimer|70907498]Men det tror inte jag, det fanns inget någon kunde göra för att få BO att släppa sin fixering av MGM, vad som gjorde att BO var så fast har jag inte en aning om men en sak vet jag i alla fall, BO varken kunde eller ville släppa MGM, snarare tvärsom, hon ökade ju på pressen på honom genom att börja djävlas på allvar med MGM,s enda ömma punkt, MGK.

Helt vansinnigt men så illa var det.[/QUOTE

LW fick ju hjälp av sjukvården/hjärnskrynklare, även en frikyrkohycklare i hennes församling, som sa att hon skulle lämna SD, då backade LW, det var inte det LW ville höra hon ville ha medhåll.från alla håll, vänner, arbetskamrater, osv.
Citera
2020-03-26, 21:19
Moderator
Maviels avatar
FUP bil 157 del B sid 398

Angående frågeställningen om det är möjligt att målsägaren kunna stå med båda sina
fötter på marken (plant med hälen) och haft cykelns ram mellan sina ben visar denna
undersökning att:
• Om cykeln står rakt upp har målsägaren kunna stå med cykeln mellan sina ben.
Hon måste då ha stått närmst sadelstången då ramen är sluttande och betydligt
högra vid främre delen mot styret, se bild 2.
• Hon har inte på beskrivet sätt kunna nå upp till sadeln med sin gren/underliv.
Något blod anträffades inte vid den förnyade undersökningen om blodspår på sadeln.

Jisses
Citera
2020-03-26, 21:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Man undrar lite hur hon känslomässigt hanterade relationen till sina växande barn...
I sammanhanget. Eller inte.

Det där burkletandet ovanpå allt...
Citera
2020-03-26, 21:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf

LW fick ju hjälp av sjukvården/hjärnskrynklare, även en frikyrkohycklare i hennes församling, som sa att hon skulle lämna SD, då backade LW, det var inte det LW ville höra hon ville ha medhåll.från alla håll, vänner, arbetskamrater, osv.
Precis som andra drogberoende reagerar om man vill ta ifrån dom deras drog...
Senast redigerad av DreamTwister 2020-03-26 kl. 21:29.
Citera
2020-03-26, 21:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man undrar lite hur hon känslomässigt hanterade relationen till sina växande barn...
I sammanhanget. Eller inte.

Det där burkletandet ovanpå allt...

Förmodligen väldigt dåligt, ligger liksom i sakens natur när fixeringar får ta överhand, burkletandet och MGM + diverse andra män, det fanns nog inte så många minuter kvar på dygnet till dom nära och kära.
Citera
2020-03-26, 21:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Förmodligen väldigt dåligt, ligger liksom i sakens natur när fixeringar får ta överhand, burkletandet och MGM + diverse andra män, det fanns nog inte så många minuter kvar på dygnet till dom nära och kära.

Kämpigt läge... bisysslorna blir successivt till huvudsyssla och till mani?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in