2020-03-26, 20:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är så djävla uppenbart min kära uggla, BO kunde inte lämna MGM, han var den drog som hon måste ha.

Det spelade ingen roll vilka män BO tillfälligt mötte eller hade någon relation med, det enda i hennes liv som räknades var MGM.
Ja, och SD var langaren, den som gjorde henne beroende och som i sin tur fick sin kick av sin förmåga att manipulera henne att komma tillbaka för mer av drogen.
Hon kunde nog ha räddats men kunde inte komma till tals med sitt beroende i tid.
Senast redigerad av DreamTwister 2020-03-26 kl. 20:47.
Citera
2020-03-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja, och SD var langaren, den som gjorde henne beroende och som i sin tur fick sin kick av sin förmåga att manipulera henne.
Hon kunde nog ha räddats men kunde inte komma till tals med sitt beroende i tid.
Karln kan helt enkelt inte hålla käften. Redan på morgonen sa han till chefen att, ej ordagrant, "Lena är försvunnen, det kommer tråkiga löpsedlar snart i Örebro" - nåt sånt. Det är riktigt korkat. Och sen vet han att Lena hittad död först av alla. Långt innan polisen ens går ut med det. Två timmar efter hon hittades. Hans grandiositet fällde honom. Den duktige mr Nice vet allt - t o m som spådam med kristallkula.
Citera
2020-03-26, 20:50
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
2/4 kl. 11:05
Tack DreamTwister.
Citera
Medlem
Citat:
Och vad hade fått honom att lämna... utan att mörda. Det är snarare den stora frågan.
Hon befann sig i ett mentalt nedgånget tillstånd hon inte kunde ta sig ur utan hjälp; är det henne vi primärt ska klandra?

Eller kanske det är så att mördaren är den som faktiskt är ultimat ansvarig för det tragiska utfallet?

Jag benämnde honom fel i ett tidigare inlägg; han är naturligtvis Den fnissande mördaren (släng dig i väggen Dr. Lecter)

Bra inlägg. Allt tassel, alla turer fram och tillbaka med stort socialt och personligt lidande, detta kan man försöka förstå i termer av hur LW var och hur SD var. Detta liv, som de levde under många år, hade varit de inblandades ensak hade det inte varit för hur det slutade. Avslutningen, som SD av allt att dömma är ansvarig för, är oförlåtlig och på inga sätt jämförbar med alla turer och allt tassel fram tills dess. Vad hade LW kunnat göra annorlunda? Den frågan är säkert intressant ur ett allmänt relationsperspektiv. Med tanke på hur hon dog är den frågan däremot helt ointressant. Hon valde inte detta. Det var inte hennes fel att hon blev mördad. Man kan diskutera riskbeteenden fram och tillbaka, men det var inte hennes fel. Vad hade SD kunnat göra annorlunda? Det är rätt fråga att ställa. Samtidigt har den en uppsjö triviala svar. Backa, acceptera situationen, flytta med familjen, sluta geocacha, flytta utan familjen, sök hjälp för sjuka tankar, planer och impulser osv osv. Av alla saker SD kunde gjort valde han det absolut sämsta och mest värdelösa. På något sätt måste det fullständigt värdelösa, onda och allmänt vidriga alternativet att ta död på en medmänniska med kraftigt våld framstått som rimligt och bra i hans huvud. Det är mycket svårt att förstå. Kanske tänkte han inte klart av någon anledning och var i något längre konstigt tillstånd i huvudet. Kanske är han bakom den smarta personan rätt puckad och helt amoralisk. I fallet Mats Alm tycker jag man skymtade något av en ond byfåne med ett barns planer, tankar och historier. SD måste vara betydligt vassare i huvudet än Alm, men ändå. I episoden med mötet med poliser efter larmet om påhittade rånare och episoden med det hysteriska fotograferandet av betongplattor utanför polishuset tycker jag man skymtar något av en högfungerande byfåne. Någon som fått för sig att man kan manipulera och dribbla runt med rättsväsendet på ungefär samma sätt som man kan dribbla runt med sin sjuka och sömnmedelsdrogade fru och sin bortom förnuft och sans förälskade älskarinna.
Senast redigerad av flushbuch 2020-03-26 kl. 20:53.
Citera
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kika på sidan 277 (ab157). Det ser ut som en rejäl röd fläck inuti den markeringsring man gjort. Till vänster om själva luckan, på maskinen.

Ja jag ser det - rätta mig om jag har fel - under rättegången - visst hade herr SD en ny förklaring till blodet på tvättmaskinen? Han nämnde en snickarbänk brevid tvättmaskinen - där står vad jag kan se en vask som inte ser ut att gå att snickra på - och eventuella stänk vid dylikt arbete borde inte ge stänk där blodet hittades? Dessutom står ju både tvättmaskin och torktumlare upphöjt och det är fullt med bråte där och ingen naturlig plats att idka sex på?
Citera
2020-03-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja jag ser det - rätta mig om jag har fel - under rättegången - visst hade herr SD en ny förklaring till blodet på tvättmaskinen? Han nämnde en snickarbänk brevid tvättmaskinen - där står vad jag kan se en vask som inte ser ut att gå att snickra på - och eventuella stänk vid dylikt arbete borde inte ge stänk där blodet hittades? Dessutom står ju både tvättmaskin och torktumlare upphöjt och det är fullt med bråte där och ingen naturlig plats att idka sex på?
Han har haft många förklaringar till ev blod som skulle hittas. En sadel t ex? Som LW skulle haft sex med. Fantasin är det inte något fel på.
Citera
2020-03-26, 21:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Japp, jag har läst det transkriberat i FUP. Han tyckte att HDs och SDs hus skulle kollas när LW var försvunnen.
Edit: och undrade om de hittat hennes kropp.🤔

Ah, intressant. Så även SDs hus.
Citera
2020-03-26, 21:01
Moderator
Maviels avatar
Kommit till de berömda blå skorna. Sekret/blod eller vad det nu månne vara ser det onekligen ut att vara mörkt i allafall.
Citera
2020-03-26, 21:03
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han har haft många förklaringar till ev blod som skulle hittas. En sadel t ex? Som LW skulle haft sex med. Fantasin är det inte något fel på.

Hela SD*s hus var ju fullt av LW:s blod, Stockholms blodbad 1520 kan slänga sig i väggen
Senast redigerad av Smhf 2020-03-26 kl. 21:05.
Citera
2020-03-26, 21:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Och vad hade fått honom att lämna... utan att mörda. Det är snarare den stora frågan.
Hon befann sig i ett mentalt nedgånget tillstånd hon inte kunde ta sig ur utan hjälp; är det henne vi primärt ska klandra?

Eller kanske det är så att mördaren är den som faktiskt är ultimat ansvarig för det tragiska utfallet?

Jag benämnde honom fel i ett tidigare inlägg; han är naturligtvis Den fnissande mördaren (släng dig i väggen Dr. Lecter)
Finns det någonting som kunde ha fått SD att inte bara välja sin exfru i första hand utan dessutom vara ärlig i sin relation med henne?
Dvs avsluta relationen med LW och sluta med sina inviter till grannskapets kvinnor?
Fanns det ens i hans tankar att det hade varit den bästa lösningen?
Citera
2020-03-26, 21:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, och SD var langaren, den som gjorde henne beroende och som i sin tur fick sin kick av sin förmåga att manipulera henne att komma tillbaka för mer av drogen.

Men det tror inte jag, det fanns inget någon kunde göra för att få BO att släppa sin fixering av MGM, vad som gjorde att BO var så fast har jag inte en aning om men en sak vet jag i alla fall, BO varken kunde eller ville släppa MGM, snarare tvärsom, hon ökade ju på pressen på honom genom att börja djävlas på allvar med MGM,s enda ömma punkt, MGK.

Helt vansinnigt men så illa var det.
Citera
2020-03-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Ja, det kommer bli en intressant utläggning.
Likaså har ju Ste*an själv sagt i förhör att om det är någon som har motiv så är det Han*a.

Han vågar "tipsa" åt Han*as håll .. Beredd förlora hennes förtroende för friheten?
Kanske hon då gör samma åt hans håll ...
De kanske kommer att skylla på varandra .. en välkänd strategi när fler personer begått
ett brott tillsammans. Genom frånskyllan har det hänt att alla gått fria.
Han är nog tillräckligt smart för att vara medveten om det, mitt i allt besvärande han har omkring sig.
Kanske hoppas han att Han*a ska hänga på ...
Senast redigerad av Moschata 2020-03-26 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in