2020-03-26, 20:19
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ursprungligen postat av severustheemperor
Finns ingen bevisad immunitet trotts att vi är på 5 månaden.....
Kan smitta up till 37 dar efter tillfrisknandet.........

https://www.nyteknik.se/samhalle/cor...-dagar-6990559

De pratar om hur patienters immunförsvar reagerar på SARS 2 COV

Läs artikeln innan du hävdar något
Ja och det är det som kalla att bygga upp en immunitet:
"Her symptoms resolved completely by day 13, and she remained well at day 20, with progressive increases in plasma SARS-CoV-2-binding IgM and IgG antibodies from day 7 until day 20"

Det är precis därför det kan funka med plasma från tidigare smittade som någon nyss länkade till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Var dessa läkare superfeta storrökare med klass 2 diabetes, med tillhörande högt blodtryck?

Om inte, så har skiten muterat från Wuhan
Jag läste någonstans flyktigt att viruset betedde sig mer som ett gift än ett virus.

Är dödligheten proportionell mot hur mycket virus man utsätter sig för?
Eller hur många olika muterade virusstammar man utsätter sig för?
Eller dribblar stressen med immunförsvaret.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Du vet att smittan kommer att spridas ändå och bland de som måste jobba vilket är ganska många för att samhället ska funka.
Sen är vi beroende av import för vår vård och sånt.
Singapore har fått spridning igen btw.

Man stoppar det mesta(isolering). Sen testar man många(väldigt många)och de man hittar som är smittade isolerar man. Det kommer ta tid men det är det bästa sättet att stoppa spridningen. Källa WHO
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
i Indien vet de hur man upprätthåller en lock down. Med bambupinnar!

Lock down India styles https://www.facebook.com/ACurrentAffair9/videos/217772559334558/

Jävlar dedär såg inte skönt ut, men effektivt sätt att hålla folk inne haha
//Skalman
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Rubrikerna i nån tidning här basunerade ut om svenskar som är livrädda för elaka indiska poliser ... ... ungefär som att indiska poliser är ociviliserade (men däremot inte svenskarna som bryter mot restriktionerna).

Exakt, folk som har svårt att ta in allvaret och tror sig veta bäst. UD borde låta dessa stanna kvar, inga vi vill ha hem oavsett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Alltså två tredjedelar (2/3) av folk över 70 som hamnar i respirator klarar inte sig. Oavsett anledning till att dom ligger i respirator. Alltså även innan coronautbrottet.

Det bör man ha med sig.

Förstår inte de här inläggen, vad vill du egentligen ha sagt?

Och källa på ditt påstående.
Citera
2020-03-26, 20:20
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Citat:
Alltså två tredjedelar (2/3) av folk över 70 som hamnar i respirator klarar inte sig. Oavsett anledning till att dom ligger i respirator. Alltså även innan coronautbrottet.

Det bör man ha med sig.

Och?
De belägger IVA-platser som annars hade kunnat vara till nytta för överlevande patienter.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Och?

Varför denna dryghet? Det förklarar hur påfrestande det är för en gamling att ligga i respirator.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tegnell slutar inte förvåna oss med sin idioti och dumma citat.

En femåring förstår att risken är högre för vårdpersonal som utsätter sig för att smittas för att kunna rädda liv. Respektlöst uttalande a av Tegnell och idiotiskt.

Men vad ska Anders Tegnell säga?

Att viruset är luftburet, att det smittar på flera meters avstånd, att det överlever på kalla ytor i dagar, att man inte blir immun om man överlevt det, att viruset smittar innan man själv har symptom, att IVA-personal troligen dör efter ett par månaders intensivt coronaarbete, att vi troligen inte kommer att ha råd med vaccin på många år, att man får nedsatt lungkapacitet, att Sverige är sämre rustat än de flesta EU-länder, att långt fler kommer att dö här än i andra länder, att det borde vara utegångsförbud, arbetsförbud, inrese- och utreseförbud och att detta kommer att pågå i flera år?

Skulle han säga sanningen skulle mången vårdpersonalen gå hem. Men vi kan fortfarande rädda samhället från att gå sönder totalt. Ska vi offra folket för att rädda vårdpersonalen? De vet nog att många av dem kommer att dö. Han menar gissningsvis att med fullgod utrustning är det inte farligt. Och måhända riktar han sig även till den delen av vårdpersonalen som bedriver vanlig vård. Annan akut vård måste fortsätta. Vårdpersonal är också människor och blir rädda. Anders Tegnell intervjuas non stop hela dagarna. Han är extremt tillgänglig, kör nästan dygnet runt. Det är inte han, utan politiker, som slarvat med lagren. Någon formulering i farten blir väl fel. Hans huvudsakliga budskap är att undvika sociala kontakter, undvika äldre, att arbeta hemma om det går, att inte resa samt att tvätta händerna ofta och noga. Det är bra råd tycker jag. Jag skulle inte vilja byta med Anders Tegnell. Och vi vet inte mycket om det här viruset. Viruset finns dessutom i ett par varianter, L och S. Många lever i samma familj som coronasmittade men blir inte själv smittade.

Det går så klart att ha en complete lockdown och alltid gå ut med förinspelade regisserade felfria uttalanden från Tegnell. Men hur länge? Det finns ett pris i andra änden. 50 % arbetslöshet, depression, banker i konkurs, utraderade pensioner, staten i konkurs, anarki och våld på gator.

Visst, uttalandet var inte helt bra av Tegnell, men det får vi ha överseende med.
Citera
Medlem
Det talas mycket om att det finns ett enorm mörkertal av smittade. De som har fått diagnos är bara toppen av isberget. Dels finns det en del som blir lindrigt sjuka och bara stannar hemma några dagar. Dels finns det en del som är asymptomatiska. De är smittade men har i stort sett inga symptom.
Det jag undrar är varför man inte gör en mängd stickprovstester. Gjorde man det skulle man fä en mycket bättre av hur många som kan bli sjuka och när kulmen nås. Finns det något land där an har testat en stor del av befolkningen slumpvis?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Jag hade fan kunnat ställa upp och få skiten nu. Få det hela överstökat. Bli immun och fortsätta mitt liv sedan.

Jag vill helst slippa.
Citera
2020-03-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad menar Tengnell med läge 0? Är det peaken eller början av det värsta? De kan väl iaf inte på fullaste allvar tror att vi är mitt i stormen nu? England har sin mitt i stormen 3-4 veckor fram och jag uppskattar att vi ligger några dagar eller kanske en vecka efter dem.

Nej så klart de inte är... Men det låter ju bättre om folk tror på dom ett tag till. Som det ser ut på de officiella kurvorna är det ren katastrof att det dött så många som det gjort hittills eftersom som FHM själva sagt så är det vi ser idag "historiska infektioner", för några dagar sedan rullade nyheterna att italien så bra ut nu, kina öppnade upp osv och folk klarar tydligen inte att höra sådant utan att tro att allt är avblåst.
Det här lutar mer och mer mot oundviklig katastrof och jag ser inte varför folk svarar med "men du är ingen epidemiexpert!!" nej det är jag inte men jag förstår statistik i tillräcklig grad för att se att vi har inga som helst tendenser till att smittan stagnerat tvärtom ökar den dagligen i nästan samma okontrollerade tempo som den hela tiden gjort här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in