Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Nej, vi har inte facit ännu. Långt ifrån.
- Vi har inte fullständigt facit. Men det vi har kunnat se än så länge, är inte smickrande för smittskyddsmyndigheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Och vi hade aldrig kunnat stoppa viruset, vi var för sent på bollen redan när myndigheterna började stänga ner Wuhan.
- Du har förmodligen rätt i att vi inte hade kunnat stoppa viruset helt.
Med ett bättre agerande, så hade man kunnat fördröja virusets spridning, och haft tid att mobilisera motåtgärder. Några smittbärare hade förmodligen anlänt till Europa, men ifall antalet hade varit litet, så hade man kunnat satsa mer resurser på att ingripa mot det lilla antalet smittbärare.
Jag läste någonting om att några fall upptäcktes i Frankrike i ett tidigt skede. Dessa smittfall hade inte kunnat undvikas. Men vad gjorde myndigheterna för att hindra inflödet av fler smittbärare till Europa?
När smittspridningen spridningen sker brett i samhället, så är det givetvis hopplöst att få överblick över smittspridningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Det är naivt och okunnigt att tro annat.
- Ja, jag kanske är naiv och okunnig. Men jag förväntar mig att Europas myndigheter åtminstone hade försökt att stoppa Covid-19.
I Asien möter Covid-19 hårt motstånd. I Europa får Covid-19 sprida sig hejdlöst. Resultatet är att Europa nu är den stora infektionshärden, inte Kina. Covid-19's utbredning är inte smickrande för Europas smittskyddsarbete.
Vad gör smittskyddsmyndigheterna när en ännu farligare, och ännu lömskare, epidemi uppstår? Kommer dom att hålla gränserna öppna tills sjukdomen har fått fäste, och det blir meningslöst att stänga gränserna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Läs på mer.
- Jag håller på. Ju mer jag läser, desto mer upprörd blir jag över myndigheternas likgiltighet.