2020-03-26, 19:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Lugna dig, ta en nypa luft, om ett par veckor är det här över.

Jag dubblar dina "par veckor" och ger dig 4 veckor. Det blir 23:e april.

Om inte coronapandemin "är över" den 23:e april, lovar du då att erkänna att du hade fel?
Jag lovar att erkänna att jag hade fel om den verkligen är över den 23:e april.
Citera
2020-03-26, 19:58
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Ja, saker ska kallas för vad de är.
Att du tror att det är ett domedagsvirus som kommer förvandla jordens människor till zombies får du stå för själv.
Ja men gör det då. Influensor orsakas av influensavirus. Covid-19 orsakas av ett coronavirus. Du är en idiot.
Citera
2020-03-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Einstein jag talar inte om hans popularitet utan skötseln av virus pandemin. Han borde spärras in helt enkelt och en tredje våg från US är vad expertisen förväntar sig redan i höst. Så Trumps skötsel av viruset syns redan nu, sen hur många anhängare han har är totalt ointressant.
Majoriteten tycker att hans ledarskap är bra i pandemin.
Citera
2020-03-26, 20:00
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Italien har 4.5 läkare per 1000 invånare, eller 0.45%.

Hittills har totalt 8,215 människor dött i Italien med corona.

Förväntat antal döda läkare med corona är alltså 0.45% av 8,215, dvs. 37 personer. Då har man inte ens tagit hänsyn till att läkare alltid har relativt hög ålder.

33 döda läkare betyder alltså att läkare är något underrepresenterade bland dödsfallen.

Makes sense faktist. Solklart. Tack.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nej det är det inte.

Jag jobbar med folk som bor i både Madrid och alicante.

Det är katastrof deluxe och folk blir sjuka ändå , folk dör som flugor och det är ren missär.
Det vet vi efter helgen, men hitills s[ har kurvan b;rjat flacka ut. Jag bor i Barcelona BTW
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det är politiskt självmord att göra det rätta. Stänger man ner samhällen och ekonomin blir lidande med arbetslöshet m.m så är karriären över för Löven. Löven vill inte ta ansvar utan överlåter det till andra så kallade "experter". Men experterna är inte överens själva så där ska Löven ta sitt ansvar och peka med hela handen sen om det innebär att ekonomin rasar och att liv sparas och att Löven bränner sin politiska karriär är helt ointressant. Tyvärr så är makten viktigare för löven än att rädda människoliv. Allas lika värde vart tog det vägen? Nu ska vi ge passiv dödshjälp Corona offren. Hoppas att Löven själv ligger där och blir nekad vård.

Jag tror ändå att en kort (ca 4 veckor) lockdown blir både billigare och mera humant i längden. Så tänker man på ekonomin agerar man snabbt istället för att dra ut på det.

Se bl a:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

https://kottke.org/20/03/coronavirus-the-hammer-and-the-dance
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Episka citat från kultfiguren Anders Tegnell:

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.”Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.”Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.”Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.”Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Den här var faktiskt lite rolig (Ber om ursäkt ifall det redan har postats här)

Tegnell som barn…
https://twitter.com/i/status/1243170419542077442

Haha den var riktigt bra.
Till den utmärkta listan kan vi nu också lägga att bara sjukvårdspersonal som intuberar behöver full skyddsutrustning. Andra är det inte så noga med.

Edit: jag får leta upp det exakta citatet
Citera
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"Kyrkogårdsförvaltningar i region Göteborg och Stockholm håller nu på att utreda frågan om ishallar kan användas för att förvara lik i i väntan på att begravningar ska kunna hållas, enligt DN.'

Rimligt med lik i Scandinavium med tanke på urusla Frölunda spelar i år
Citera
Medlem
sannes avatar
6 i Stockholms region idag va?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"Kyrkogårdsförvaltningar i region Göteborg och Stockholm håller nu på att utreda frågan om ishallar kan användas för att förvara lik i i väntan på att begravningar ska kunna hållas, enligt DN.'

Är väl bättre om de bygger tillfälliga ugnar och krematorier utanför sjukhusen direkt, massa onödig transport av lik på detta sätt.
Citera
2020-03-26, 20:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Nej, vi har inte facit ännu. Långt ifrån.

- Vi har inte fullständigt facit. Men det vi har kunnat se än så länge, är inte smickrande för smittskyddsmyndigheterna.

Citat:
Och vi hade aldrig kunnat stoppa viruset, vi var för sent på bollen redan när myndigheterna började stänga ner Wuhan.

- Du har förmodligen rätt i att vi inte hade kunnat stoppa viruset helt.

Med ett bättre agerande, så hade man kunnat fördröja virusets spridning, och haft tid att mobilisera motåtgärder. Några smittbärare hade förmodligen anlänt till Europa, men ifall antalet hade varit litet, så hade man kunnat satsa mer resurser på att ingripa mot det lilla antalet smittbärare.

Jag läste någonting om att några fall upptäcktes i Frankrike i ett tidigt skede. Dessa smittfall hade inte kunnat undvikas. Men vad gjorde myndigheterna för att hindra inflödet av fler smittbärare till Europa?

När smittspridningen spridningen sker brett i samhället, så är det givetvis hopplöst att få överblick över smittspridningen.

Citat:
Det är naivt och okunnigt att tro annat.

- Ja, jag kanske är naiv och okunnig. Men jag förväntar mig att Europas myndigheter åtminstone hade försökt att stoppa Covid-19.

I Asien möter Covid-19 hårt motstånd. I Europa får Covid-19 sprida sig hejdlöst. Resultatet är att Europa nu är den stora infektionshärden, inte Kina. Covid-19's utbredning är inte smickrande för Europas smittskyddsarbete.

Vad gör smittskyddsmyndigheterna när en ännu farligare, och ännu lömskare, epidemi uppstår? Kommer dom att hålla gränserna öppna tills sjukdomen har fått fäste, och det blir meningslöst att stänga gränserna?

Citat:
Läs på mer.

- Jag håller på. Ju mer jag läser, desto mer upprörd blir jag över myndigheternas likgiltighet.
Citera
2020-03-26, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/liveblogg-om-coronaviruset-har-far-du-overblick

Troligen så blir man inte immun som Anders Tengil Tegnell vill påstå.

Hur kom du fram till detta med ledning från den texten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in