2020-03-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Episka citat från kultfiguren Anders Tegnell:

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.”Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.”Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.”Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.”Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Den här var faktiskt lite rolig (Ber om ursäkt ifall det redan har postats här)

Tegnell som barn…
https://twitter.com/i/status/1243170419542077442

herregud...
Citera
2020-03-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är inte HANS strategi. Det är deras strategi. Vår strategi.

Det går ganska bra just nu

Dessutom är åtgärderna i många länder beslutade av politiker för att blidka opinionen trots att deras smittskyddsläkare har rekommenderat en strategi lik den fhm rekommenderar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ännu mer tokerier från Anders Tegnell:

Detta samtidigt som Aktuellt säger:

33 läkare i tjänst har dött av viruset under de senaste veckorna. Men enligt Anders Tegnell är inte vårdpersonal extra utsatt.
Italien har 4.5 läkare per 1000 invånare, eller 0.45%.

Hittills har totalt 8,215 människor dött i Italien med corona.

Förväntat antal döda läkare med corona är alltså 0.45% av 8,215, dvs. 37 personer. Då har man inte ens tagit hänsyn till att läkare alltid har relativt hög ålder.

33 döda läkare betyder alltså att läkare är något underrepresenterade bland dödsfallen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
HIV håller inte med dig om ovanstående.
det är ETT virus av alla tusentals som finns därute. som att säga att alla bilar är rent skit för att en är det...

ett virus har lyckats besegra kroppen men det tar 10-20 år så jag vet inte riktigt hur effektivt det är eller bra det är på sitt jobb.
Citera
2020-03-26, 19:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Isolera Stockholm genom att förbjuda utresor därifrån, det är den mest effektiva åtgärd vi kan utföra idag, både i medicinsk och ekonomisk bemärkelse.

Det kanske kan fungera. Jobbigt för alla pendlare dock. Tror den frågan löser sig sjävt om man stänger ner alla butiker och onödigt krams. De enda som kan jobba då är kontorsnissar och de flesta av dem kan nog jobba på distans.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Verkar inte vara bevisat ännu.
https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/coronavirus-immunity-reinfection-get-covid-19-twice-sick-spread-relapse-a9400691.html
https://www.newscientist.com/article/mg24532754-600-can-you-catch-the-coronavirus-twice-we-dont-know-yet/

Dock verkar test vara på väg:
https://www.fool.com/investing/2020/03/25/a-coronavirus-immunity-test-is-on-the-way.aspx

Ja, det går inte bara undan med viruset, det går jäklar undan med forskningen nu också, jobbar nog 24/7 med detta. All respekt och heder till dessa hjältar och deras yrkeskunskaper, imponerande!
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
För att han vet vad han pratar om?

Viruset är bara ett svepskäl för att krossa alla länders ekonomi.
Det dör dagligen, i vanliga fall, 1500 människor/dag i Italien.
Nu masstestar dom för Covid på allt och alla med högst tvivelaktiga testkit som ger upp till 70% felaktigt positiva resultat.
Tegnell inser att detta är en vanlig, om än smittsam, influensa.
Media och världen blåser upp det till astronomiska proportioner, och folk blir rädda. Se bara här i tråden.

Lugna dig, ta en nypa luft, om ett par veckor är det här över.
Finns det fortfarande folk som kallar covid-19 för en influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Men hur tänkte du nu? Du tar alltså citat från två månader sedan? Och i dagsläget anser du det är relevant för hur det såg ut då? Tror fanimej det finns idioter till allting faktiskt. Dag för dag gäller och ingen i hela världen kan förutspå ett förbannat skit.
Citera
2020-03-26, 19:54
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag förstår att Anders Tegnell hatar Norge. Bara 14 döda i jämförelse med våra 70+.

Den som kämpar hårdast vinner, så är det alltid.

Tegnell & company tror att dom ska rädda ekonomin gjenom snabb flockimmunitet, men dom begriper inte att ren skräck kan komma att splittra landet och förlama ekonomin. Ni spelar högt i Sverige måste jag säga.

Men för all del, inte vet jag.
Citera
2020-03-26, 19:54
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Går man emot i stort sett hela världens strategi är det klart man är galen.

En ännu viktigare fråga är varför politiker låter honom hållas? Och varför så många här tror på honom.

Joakim Rocklöv och andra borde protestera högre och i fler kanaler så befolkningen blir informerade om allvaret.

Det är politiskt självmord att göra det rätta. Stänger man ner samhällen och ekonomin blir lidande med arbetslöshet m.m så är karriären över för Löven. Löven vill inte ta ansvar utan överlåter det till andra så kallade "experter". Men experterna är inte överens själva så där ska Löven ta sitt ansvar och peka med hela handen sen om det innebär att ekonomin rasar och att liv sparas och att Löven bränner sin politiska karriär är helt ointressant. Tyvärr så är makten viktigare för löven än att rädda människoliv. Allas lika värde vart tog det vägen? Nu ska vi ge passiv dödshjälp Corona offren. Hoppas att Löven själv ligger där och blir nekad vård.
Citera
2020-03-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Lockdown är effektivt.
(Deras i synnerhet.)

Nej det är det inte.

Jag jobbar med folk som bor i både Madrid och alicante.

Det är katastrof deluxe och folk blir sjuka ändå , folk dör som flugor och det är ren missär.
Citera
2020-03-26, 19:55
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Norge har haft några tuffa dygn, men idag verkar man trots allt inte ha fått något dödsfall. Lite hoppingivande, fast samtidigt har man gått från 51 personer till 68 inlagda på intensiven, lär bli många som avlider framöver.

Ja det vil øke. Viruset har kommet inn på minst 22 eldreboende i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in