2020-03-26, 18:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
"80% ordentligt sjuka" motsäger alla seriösa bedömningar. För de allra flesta, inklusive de jag själv känner, är det en mild influensa. Dödligheten mycket låg när man tar hänsyn till att viruset har extremt mycket mer spridning än vad som bekräftats.

Sprid inte skitsnack utan källor.

När jag har influensa eller är förkyld så upplever jag det som om jag är ordentligt sjuk. Min käresta anser det som om jag bara lider av en vanlig förkylning.

Men vi rättar det till att 80% klarar av att ligga hemma o hosta i 1-2 veckor utan att ta större skada. Drygt 90% kommer att överleva.
Hur övriga 9% klarar sig beror på individernas ålder, grundkondition, gener, friska i övrigt samt Sjukvårdens förmåga att kunna ge den vård som behövs.

Det hela är naturligtvis bara statistik o siffror. Det som faktiskt har betydelse är varje individs val o livsstil.

Regeln är enkel: 1. Håll dig frisk. Undvik att bli smittad.

Den du möter har mött hundratalet personer som mött hundratalet personer som troligtvis mött någon som smittats.

Anders Tegnell kan inte hålla någon frisk. Det kan bara folk göra själva. Tycker man inte det är viktigt så dör folk.
Citera
Medlem
Coronaviruset går inte att bli immun emot då flera människor i Kina nu är inne på andra rundan att bli sjuk.
Citera
Medlem
Folkhälsomyndigheten:
Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. Om du blir sämre och inte klarar egenvård i hemmet kan du ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vänta minst två dygn efter att du blivit frisk innan du går till jobb eller skola.
Forskarna i Kina/Italien:
Minst 14 dagar karantän men för kvinnor kanske ännu längre.
Hur kan det skilja så i denna fundamentala fråga? Som olika planeter, men vem har rätt?
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man gör sitt egen val men samhället är inte längre homogent utan ytterst inhomogen med 3 miljoner invandrare. Hur mycket vill vi offra oss för någon som skiter i oss och bara tänker på sitt eget stjäl ur ambulansen krossar sjuksköterskans bilfönster och tar paketen med engångshandskar.

Hände här i går vid besök hos en äldre farbror som behöver daglig vård. Hon har skyddskläder i passagerarsätet. Sådan kan inte ligga öppet för några är det redan full anarki hjälp dig själv ta vad du vill ha.
Just invandrare är generellt mer vana vid kriser och reagerar troligen starkare och mer fokus på överlevnad (ditt exempel visar delvis på det).
Det är kulturellt och uppbyggt av traumatiska händelser från hemlandet. Inget försvar bara förklaring.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kollade på Skånes siffror o de ser förvånansvärt bra ut. Folk måste verkligen ha skärpt till sig när det gäller social distansering.

Kommer Skåne lura Tengele? Han kommer kanske inte lyckas smitta ner skåningarna?

Dags sätta upp en gränsstation o inte släppa in Stockholmare dock.

Det var för sent att sätta Stockholm i karantän för tre veckor sedan. Stockholm; staden dit varenda kotte åker på tjänsteresa. Staden där varenda grossist har sitt mellanlager. Staden där varenda tåg och flyg har sin knutpunkt. Det enda som har hänt är att övriga Sverige ligger några veckor efter Stockholm. Men snart kommer det att vara precis lika eländigt på sjukhusen i Hässleholm, Karlstad och Umeå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vi har ingen sammanhållning homogeniteten finns inte längre Hur många kan säga att jag är svensk sedan 5 generationer??? Vad bryr jag mig om den sura serbiskan, ryssen, romen, den småkriminella kurden, den helkriminella syrianen. Det gör jag inte för de har sina egna klaner, sina egna samhällen i samhället och dom skiter i mig om jag behöver hjälp.

Smittan utsätter verkligen vårt samhälle för påfrestningar som kan få det att spricka om det blir värre än nu.
Storbritannien är ett betydligt mindre homogent land än Sverige, Italien är inte särskilt homogent det heller. Nej, jag tror att svaret finns någon annanstans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Om vi skall gå på officiella siffror så kommer Italien att gå om Kina angående störst antal smittade fr.o.m imorgon.

Dock så är det ju högst sannolikt att de rapporterade siffrorna från Kina inte motsvarar verkligheten.

Som sagt, jag skulle knappast lita på några som helst officiella siffror från Kina, oavsett vad det handlar om. Allting är skönmålat, såväl inrikes som utrikes.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jag undrar om vi inte har alldeles för kort karantän? CORONAVIRUS/China study suggests 14-day COVID-19 quarantine too short for women
Taipei, March 6 (CNA) A Chinese study on the globally-spread epidemic caused by the new coronavirus (COVID-19) that first appeared in late 2019 in China's Wuhan, suggests there should be different control approaches between men and women, including a longer quarantine isolation period for women.

Det beror självklart på vad du har för strategi. Strategin vi har nu är perfekt om man vill kunna få bred immunitet bland folket före hösten när andra vågen kommer. Perfekt strategi för det ändamålet. Men det kommer kosta liv. Många liv.

Det är ju lite brådis att då flockimmunitet, för det kommer en andra våg till hösten redan.

Så det är bara köra in i kaklet nu när man valt denna väg.
Citera
2020-03-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
”Katastrophenmediziner haben sich ein Bild von der Lage in Straßburg gemacht - und berichten über dramatische Zustände an der Grenze zu Deutschland. Demnach arbeiten infizierte Mediziner an der Universitätsklinik Straßburg weiter mit Corona-Patienten und über 80-Jährige werden nicht mehr beatmet. Stattdessen erfolge "Sterbebegleitung mit Opiaten und Schlafmitteln"”

Äldre patienter nekas nu respirator och vård i Strasbourg.. De ges istället sederande (sömnmedel) samt opiater för en lugn och smärtfri död.

Redan nu är drygt 70 IVA-platser (respirator) av totalt ca 130 upptagna i Stockholm. You do the math!
Jag har inte läst artikeln, men många som är 80+ är ju från början så svaga att de inte överlever IVA, eller saknar möjlighet att uppnå normal rörlighet eller bra livskvalitet efter en sån fysisk pärs.

Man kan ju ha gjort bedömningen att personen oavsett kommer att bli en grönsak resten av livet, och då kanske man får lägga resurserna på någon med bättre chanser. Det är tragiskt, men såna avvägningar är vanliga vid vård i livets slutskede.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Om vi skall gå på officiella siffror så kommer Italien att gå om Kina angående störst antal smittade fr.o.m imorgon.

Dock så är det ju högst sannolikt att de rapporterade siffrorna från Kina inte motsvarar verkligheten.

Kina o Irans siffror motsvarar inte verkligheten. Iran har minst lika många döda som Italien, MINST.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Titta då på grafen "Newly Infected vs Newly Recovered" på https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/.

Ser du vad som händer efter den 21:a på new cases? Vet du vad "neråt" betyder?

Du kanske skulle byta jobb?

Haha, ja det verkar vara svårbegripligt. Han kanske får tunnelseende av alla diagram han mäter per dag

Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det vore trevligt om det lättades upp. Sverige har enligt mig varit för restriktiva, även om nästan hela omvärlden är klart värre.

Håller helt klart med. Nu verkar det dock lättas upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
500 är för att stänga evenemang där folk reser från annan ort.
Efter det är det folksamlingar helt.
Ska vi åka 8 personer per tbanetåg? En i varje vagn?
Givetvis kommer kollektivtrafiken fungera tills den stänger helt.
Kollektivtrafik är inte en folksamling.
Vi kan åka 10 personer i en vagn.

Gränsen på 500 har inte stoppat folk att resa till fjällen och gå på afterski.

Vad är det du ens opponerar mot?
Vad gör Svenskar mindre kapabla till karantän än andra?
Är det rimligt att vi fortfarande har 500 som gräns? Vore det bättre med 10?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in