2020-03-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Vi är påväg neråt. Troll

Hur är vi på väg nedåt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Så känner jag mig också. Jag har varit helt förstelnad i två månader.

Stay strong! Det kommer komma en dag då vi är på andra sidan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det går ju att stänga andra liknande länder.

Jo vi kan ju försöka. Lovar att det kommer bli både demonstrationer, gatlopp, stenkastning, hot och hat utan dess like. Jag är tveksam till att det överhuvudtaget kommer vara möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukskoterskan-thomas-var-pa-jobb-bestals-pa-munskydd/

Skyddsutrustning är en bristvara i vården och det börjar sina i ambulansförråden. Thomas Halin jobbar i norra delen av Stockholm och Stockholms län, totalt är de runt åtta ambulanser i området som delar på ett förråd. Senast då de tittade i förrådet fanns det fyra munskydd.
Herregud. Låter inte alls bra.
Som sagt lördag eller söndag går sjukhusena i stockholm på knäna.
Citera
Medlem
Sistaårseleverna kan få komma tillbaka till skolan

Gällande skolfrågan öppnar nu regeringen för att i stället mjuka upp reglerna kring hemundervisningen för sistaårseleverna, rapporterar DN.*

Anders Tegnell är positivt inställd till att låta sistaårseleverna komma tillbaka till skolan.*

– Det är en ganska liten grupp elever det rör sig om och ur ett folkhälsoperspektiv är det en stor vinst om de får möjlighet att slutföra sin skolgång, säger han enligt DN.*

I ett sms till tidningen skriver utbildningsminister Anna Ekström efter beskedet:*

”I det allvarliga läge som vi befinner oss i måste arbetet för att begränsa smittspridningen och skydda utsatta grupper komma i första hand”.

Ekström fortsätter:

”Om Folkhälsomyndigheten bedömer att vissa elever kan komma tillbaka till gymnasieskolan utan att det äventyrar smittskyddsarbetet och skyddet av riskgrupper, så välkomnar jag det, och kommer agera för att det ska bli möjligt”, säger utbildningsminister Anna Ekström.

https://www.expressen.se/nyheter/flera-nya-dodsfall-i-sverige-i-dag-/
Citera
2020-03-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Precis, det är vad Spanien, Italien, Iran, Frankrike, Schweiz, Holland och Belgien gör som har betydligt många fler döda per capita än vad vi har? Är du säker på att du vill följa deras exempel?

För miljonte gången, de isolerade försent.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
"En röd yta fördubblas varje dag, på dag 25 så täcker den hela ytan. När täcks halva ytan?"

Svar: På dag 24, eller om det var dag 3, har det peakat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Med all rätt. Detta är största hotet i modern tid.
Hade också varit livrädd om jag bott i ett land som Sverige som vill exprimentera med sin egen befolkning för politiska poäng.

Stay strong!
Dr. Jeff

Ett hot som man själv inte kan göra ett skit åt - mer än att tvätta händerna och dra ner på sociala kontakter. Ger en lite perspektiv på tillvaron!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Problemet med karantän är att viruset dör bara ut på insidan av karantänzonen, inte på utsidan av den.

Så dagen man släpper på karantänen är man tillbaka på ruta ett, om man inte uppnått naturlig immunitet dvs.

Exakt, något som följande video visar med all önskvärd tydlighet:
https://youtu.be/mNfbnS9QuUI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Även om jag håller med i sak, så är 10% alldeles för högt. Långt ifrån så många kommer att dö.

Om man tar hänsyn till troligt mörkertal är det ungefär 1 på 800 som dör av corona. Om vi antar att cirka fem miljoner svenskar behöver få corona, innan vi får tillräcklig flockimmunitet i tätorterna för att dämpa smittspridningen till snigelfart, så handlar det om drygt sex tusen döda.

Om skiten träffar Afrika med storm som i USA just nu så kanske vi har de där 10% på totalen. Vi har inte kommit till Afrika i tanken många av oss men nog är risken stor att de kommer drabbas lika hårt som alla andra och då kan vi snacka dödstal med råge
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Nya döda italien 662
- löst twitter

igår 683
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Varför skulle de offra sig?
Jag arbetar inom socialtjänsten och arbetsvägrar hellre än att utsätta mig för frivillig smitta utan skyddskläder (som inte finns). Tillhör dessutom riskgrupp. Tror att det finns fler som tänker samma. Finns det skydd och bra rutiner så visst, saknas det=nej tack

Man gör sitt egen val men samhället är inte längre homogent utan ytterst inhomogen med 3 miljoner invandrare. Hur mycket vill vi offra oss för någon som skiter i oss och bara tänker på sitt eget stjäl ur ambulansen krossar sjuksköterskans bilfönster och tar paketen med engångshandskar.

Hände här i går vid besök hos en äldre farbror som behöver daglig vård. Hon har skyddskläder i passagerarsätet. Sådan kan inte ligga öppet för några är det redan full anarki hjälp dig själv ta vad du vill ha.
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-03-26 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in