2020-03-26, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu visar dom på BBC.
Virus på metall överlever 3 timmar.
Virus på papper överlever 1 dygn.
Virus på plast överlever 3 dygn.
Fan.. detta är skrämmande!

Det är lite kul att virus överlever 1 dygn på papper med tanke på toapappershamstrarna...

För övrigt rekommenderar jag att man låter bli att slicka på metall och plast tills vi uppnått folkimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Då det är svårt att sia om framtiden så jag ville förtydliga att detta endast är min åsikt. Känns konstigt att allt i Sverige får fortgå som vanligt när stora delar av Europa just nu sitter i husarrest. Fulla uteserveringar i min närhet och majoriteten av mina nära bara rycker på axlarna över detta virus. Jag är djupt bekymrad över detta virus och vill så gärna bara släppa skiten men jag kan inte. Sitter klistrad framför skärmen med all statistik och mår bara dåligt av skiten. Kan det vara sorg för vad som håller på att hända i världen?

Ekonomin går helt åt helvete också. Är orolig för vilken värld min son kommer växa upp i på grund av det här jävla viruset o dess konsekvenser. Rädd att förlora jobbet är man också. O rädd för nära och kära med bakomliggande sjukdomar.

Så, nu är jag klar. Behövde skriva av mig lite.

Så känner jag mig också. Jag har varit helt förstelnad i två månader.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om det är som du säger att ambulans och sjukvårdspersonal är så rädda att de vägra jobba antar jag att de sjukskriver sig för "okänt virus" hosta feber.

Då braka det snart ihop civilisationen bryter samman för vi offrar oss inte längre, vi ställer inte upp, vi litar inte på steffes styre kan klara detta. Anarki utbryter och då gör den det i förorterna snabbare när vi inte åker och hämtar deras sjuka. Många svenskar litar inte heller längre på det samhälle alla ställde upp för men det var 50 år sedan, men inte nu.

När kommer anarkin, kaoset och krisen blir absolut total.
Varför skulle de offra sig?
Jag arbetar inom socialtjänsten och arbetsvägrar hellre än att utsätta mig för frivillig smitta utan skyddskläder (som inte finns). Tillhör dessutom riskgrupp. Tror att det finns fler som tänker samma. Finns det skydd och bra rutiner så visst, saknas det=nej tack
Citera
Medlem
Jack-Ryans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Hur lång tid tar det för Löfven att inse att Tegnell är en ny Arnstad (och med all sannolikhet samma diagnos)? Det är ju det som är problemet med en fullständigt obildad statminister...han vågar inte ifrågasätta någon med akademiska meriter.
Det är värre än så. Inom S råder närmast förakt för akademisk kunskap. Den främsta meriteringen inom rörelsen sker på kursgårdar, i konsums mjölkkyl eller med en svets i näven. Därför vet en sosse alltid bäst.
Citera
2020-03-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om det är som du säger att ambulans och sjukvårdspersonal är så rädda att de vägra jobba antar jag att de sjukskriver sig för "okänt virus" hosta feber.

Då braka det snart ihop civilisationen bryter samman för vi offrar oss inte längre, vi ställer inte upp, vi litar inte på steffes styre kan klara detta. Anarki utbryter och då gör den det i förorterna snabbare när vi inte åker och hämtar deras sjuka. Många svenskar litar inte heller längre på det samhälle alla ställde upp för men det var 50 år sedan, men inte nu.

När kommer anarkin, kaoset och krisen blir absolut total.

Även en kollega till henne har blivit bestulen av munskydd när han hämtade en patient
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukskoterskan-thomas-var-pa-jobb-bestals-pa-munskydd/
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Och vad tror du de kommer att ha 0stadkommit med det då?
Hur mycket bättre kommer det vara där om tre veckor?

Uppbromsning, isolera viruset. Som i alla de andra länder runt om i världen som gör detsamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Sverige kommer få rätt.

Har man inte de resurser som krävs för ett långdraget skyttekrig där vårdapparaten kan rädda 10 000-tals så är det ett blixtkrig som gäller med de förluster det kommer innebära. Det är det skonsammaste för samhället, ekonomin o individerna i stort.

Rent krasst: 80% kommer bli ordentligt sjuka. Drygt 90% kommer överleva.
9% är ren spekulation där de över 70 borde ta eget ansvar o sitta hemma o läsa böcker o vattna sina blommor.

Håll i er o upplev en historisk tidsepok i realtid.
Korka upp en Amarone o känn er levande.
Även om jag håller med i sak, så är 10% alldeles för högt. Långt ifrån så många kommer att dö.

Om man tar hänsyn till troligt mörkertal är det ungefär 1 på 800 som dör av corona. Om vi antar att cirka fem miljoner svenskar behöver få corona, innan vi får tillräcklig flockimmunitet i tätorterna för att dämpa smittspridningen till snigelfart, så handlar det om drygt sex tusen döda.
Citera
2020-03-26, 18:02
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Italien, usa, spanien, indien sakanar tegnell. Det är skillnanden. Vi har en kurva så peker nedåt, det är över sa tegnell, vår egen hjälte o kunniga expert. så det så

Fan orkar inte kolla din inläggshistorik men du trollar va?
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukskoterskan-thomas-var-pa-jobb-bestals-pa-munskydd/

Skyddsutrustning är en bristvara i vården och det börjar sina i ambulansförråden. Thomas Halin jobbar i norra delen av Stockholm och Stockholms län, totalt är de runt åtta ambulanser i området som delar på ett förråd. Senast då de tittade i förrådet fanns det fyra munskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Och allt snack om att kurvan vänder nu, alltså, jag vet inte men kollar vi på samma kurvor eller är det också troll?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Dom är troll.
Förvisso den enda kurvan med någon mening för Sverige är dödskurvan, antal smittade är ointressant eftersom det inte testas nämnvärt. Och dödskurvan är ett paradexempel på exponentiell ökning, även om det är fortfarande låga nummer. Folk kan inte greppa att hälften av alla döda är sista 2 dagarna, och så kommer det vara även en tid framöver.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så man har redan nu börjat med triage för seniorerna?

Vid vilken ålder är man nu för gammal för vård?

Flera vittnesmål finns om det för en vecka sedan. Bl.a. om en 80 årig man med diabetes. Stanna hemma det finns inga platser säger dom. Naturligtvis fanns det plats men dem höll man på i reserv för någon yngre.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Under pressträffen var statsepidemiolog Anders Tegnell positivt inställd till att låta sistaårseleverna komma tillbaka till skolan.

Citat:
– Det är en ganska liten grupp elever det rör sig om och ur ett folkhälsoperspektiv är det en stor vinst om de får möjlighet att slutföra sin skolgång, säger Anders Tegnell enligt DN.

Vi måste släppa på restriktionerna, detta är positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in