2020-03-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Fakta är gissaningar på grundval av tidigare kända coronavirus.

Så man tror fortfarande, som i kyrkan.

Undrar en till sak.
Är Kinas rapporter verkligen tillförlitliga?
Hade de inte stora protester mot regeringen nyss?
Dödstalet är väldigt lågt.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sveriges vägran att göra något öht är så rakt mot både WHO och hela den övriga världens länder att jag omöjligen kan tro att det är svenska FHM som har rätt och alla andra fel.
Ska gärna ge FHM beröm i framtiden om det nu är så att det är de som har rätt. Dock tvivlar jag.

Sverige kommer få rätt.

Har man inte de resurser som krävs för ett långdraget skyttekrig där vårdapparaten kan rädda 10 000-tals så är det ett blixtkrig som gäller med de förluster det kommer innebära. Det är det skonsammaste för samhället, ekonomin o individerna i stort.

Rent krasst: 80% kommer bli ordentligt sjuka. Drygt 90% kommer överleva.
9% är ren spekulation där de över 70 borde ta eget ansvar o sitta hemma o läsa böcker o vattna sina blommor.

Håll i er o upplev en historisk tidsepok i realtid.
Korka upp en Amarone o känn er levande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Väldigt ologiskt att FHM säger att de som dör nu är de som blev sjuka för några veckor sedan. Dvs de som kom från Iran och Italien. De från Italien lär ju knappast ha varit åttio år allihopa.
Alla från Iran lät ju inte ha varit i åttioårsåldern heller. Med tanke på att alla är då fruktansvärt gamla (och mindre viktigt om de dör enligt väldigt många).
Människor som varit i dessa områden samt människor i deras närhet som de smittat, t.ex. anhöriga.
Citera
2020-03-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Flashback drev? Jag följer drevet från forskare runt om i världen samt självaste WHO. Jag litar mer på Dr Tedros än vår egna Dr Tengele.

Men du är väl en sån som skulle hoppa från en klippa och FHM sa att det är det bästa sättet att stoppa smittan.

Japp! Självklart skulle jag göra det. Har Anders sagt det så då är det inga problem!
Citera
2020-03-26, 17:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Äsch, det finns inget vi och dom nu. Vi alla sitter i samma sjunkande skepp. Jag tror bara att FHM's strategi är anpassad till svenska folket. Hårdare tag, kraftulla och auktoritära åtgärder funkar inte på svensson. Det skulle bli såna enorma protester och ungdomar skulle löpa gatlopp och bränna bilar osv.
Detta beror på att man i Sverige är så van vid sin individuella frihet. Man är lättkränkt och trygghetsknarkande och tar ingen skit från myndigheter och politiker. Tyvärr är det så...
Typexempel: I lekparken idag, fullsmockat med hipster-familjen Flinta ståendes nära varann, tjattrandes, hostandes, nysandes, kramandes, miljarder av snoriga ungar överallt. Corona existerar inte i deras värld. Det är med stor sorg jag iaktar detta.

Det går ju att stänga andra liknande länder.
Citera
2020-03-26, 17:56
Medlem
InOurNatures avatar
148 nyinlagda på intensiven de senaste 5 dagarna (22-26 mars) kommer säkerligen adderas ett antal till innan denna dagen är slut. Återigen, notera att dessa behöver i genomsnitt 14 dagar på IVA. Just nu har vi 500 platser som kommer kunna utökas - det börjar fyllas på.
Citera
2020-03-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jag vet inte ens om det är något man kan tro, det är mer av ett faktum. Så blir konfunderad av alla som tjatar om peak nu.

Då det är svårt att sia om framtiden så jag ville förtydliga att detta endast är min åsikt. Känns konstigt att allt i Sverige får fortgå som vanligt när stora delar av Europa just nu sitter i husarrest. Fulla uteserveringar i min närhet och majoriteten av mina nära bara rycker på axlarna över detta virus. Jag är djupt bekymrad över detta virus och vill så gärna bara släppa skiten men jag kan inte. Sitter klistrad framför skärmen med all statistik och mår bara dåligt av skiten. Kan det vara sorg för vad som håller på att hända i världen?

Ekonomin går helt åt helvete också. Är orolig för vilken värld min son kommer växa upp i på grund av det här jävla viruset o dess konsekvenser. Rädd att förlora jobbet är man också. O rädd för nära och kära med bakomliggande sjukdomar.

Så, nu är jag klar. Behövde skriva av mig lite.
Citera
2020-03-26, 17:57
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta

Undrar en till sak.

Utan att veta givetvis, tror jag man kan ta för givet att Kinas siffror inte stämmer. De lär ha haft (tio?)tusentals fler döda än statistiken säger. Något annat känns helt osannolikt när man ser i övriga världen.
Citera
2020-03-26, 17:57
Medlem
Skillys avatar
Den Italienska kurvan är intressant.

Kurvan för ökat antal smittade följer kurvan för antal avlidna lite för perfekt. Utvecklingen för de avlidna borde ju komma med ca 2-3 veckors eftersläpning. Eller gör den det? Ser inte ut så iaf.

Någon som har en bra hypotes till förklaring?
Citera
2020-03-26, 17:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Hörde även av min ambulans vän att de har mer eller mindre slut på skyddsutrustning. Bara några stycken kvar. Hon har sagt att hon kommer arbetavägra om hon inte får skyddsutrustning. De har haft stölder när de hämtat patienter i Tensta. Det är helt sjukt. De kan använda plastpåsar över händerna hade hennes kollega skojat men det är kris nu.

Om det är som du säger att ambulans och sjukvårdspersonal är så rädda att de vägra jobba antar jag att de sjukskriver sig för "okänt virus" hosta feber.

Då braka det snart ihop civilisationen bryter samman för vi offrar oss inte längre, vi ställer inte upp, vi litar inte på steffes styre kan klara detta. Anarki utbryter och då gör den det i förorterna snabbare när vi inte åker och hämtar deras sjuka. Många svenskar litar inte heller längre på det samhälle alla ställde upp för men det var 50 år sedan, men inte nu.

När kommer anarkin, kaoset och krisen blir absolut total.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta

Undrar en till sak.
Jag utgår ifrån att Kina varit... kreativa i sin approach, när Corona ska bekämpas.

Exempelvis - testar man ingen för Corona, ja då finns det minsann inga resultat att rapportera in. Smart!
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Människor som varit i dessa områden samt människor i deras närhet som de smittat, t.ex. anhöriga.
Vad jag menar är att det lär ha haft ett snabbare förlopp för dessa äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in