2020-03-26, 18:04
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Skit i Lundin ska du in i olja så köp Aramco!

Självklart ska man köpa Aramco. Småskuttarna kommer att konsolideras på en krympande marknad.
Citera
2020-03-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har faktiskt aldrig ägt en renodlad oljeaktie i hela mitt liv, det var mest stundens ingivelse under panik-torsdagen som fick i gång det köpsuget. Men det drog i väg med shoppandet som en lyxfällanaspirant med färskt kreditkort på mellandagsrean, den dagen, så jag bromsade upp mig själv, vilket i efterhand visade sig vara en miss.

Men jag tar gärna emot tips.

Vad är det i korta drag som gör Aramco köpvärd?

Var hittar jag den aktien?

Sorry om jag såg fel.
Aramco finner du här,

https://se.investing.com/equities/saudi-aramco
Citera
2020-03-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Självklart ska man köpa Aramco. Småskuttarna kommer att konsolideras på en krympande marknad.

Var handlas aktien?
Citera
2020-03-26, 18:09
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Fast börsens utveckling styrs ju inte av vad utblottade amerikaner på gatan har för känslor. Dom som sitter på pengarna har nog bättre förmåga att se igenom Trumps utspel och räkna på olika scenarier än dom flesta "vanliga" rednecks och svennar.

Samtidigt har han ju öst, fullkomligen öst ut pengar för att rädda företagen i USA just nu.
Citera
2020-03-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag hade personligt ATH igår 73 mkr på kontot, dvs en ganska liten uppgång på 5% sedan augusti 2019 när mitt senaste ATH var. Jag köpte även före absoluta botten (så hår långt) och ligger t.ex 1mkr back på Swedbank och Elux (så här långt).

Jag kommer inte att sälja en enda aktie som inte stigit 35% från absoluta botten. De flesta bolag har dragit in sin utdelning i år så avkastningen blir 0, men jag räknar med att corona är ett minne blott i höst och då kommer utdelningen tillbaka. Alternativt nästa år, sälja i april 2021 spekulerar jag i kan vara något för mig. Det faller naturligtvis om corona fortfarande härjar då. I så fall kan OMX lätt sjunka 25% till.

-10% till från dagens läge och jag går in med mina sista 20mkr. -25% till så börjar jag nog låna och köpa aktier, jag kan låna 100% på avanza. Jag har lånat några få gånger under mina 20 år t.ex 2008, för att få större utväxling. Men det är långt ifrån det läget nu, när USA bara precis stängt ner. Vänta och se vad t.ex 2 månaders nerstängning av USA ochy 50.000 amerikaner döda gör med Dow Jones...

Hur har det gått för grabben din då?

Är du inte sugen på att plocka hem lite vinster OM vi fortsätter uppåt i den här takten? Tror du inte det kommer infinna sig nya bättre köplägen?
Citera
2020-03-26, 18:11
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Jag har faktiskt aldrig ägt en renodlad oljeaktie i hela mitt liv, det var mest stundens ingivelse under panik-torsdagen som fick i gång det köpsuget. Men det drog i väg med shoppandet som en lyxfällanaspirant med färskt kreditkort på mellandagsrean, den dagen, så jag bromsade upp mig själv, vilket i efterhand visade sig vara en miss.

Men jag tar gärna emot tips.

Vad är det i korta drag som gör Aramco köpvärd?

Var hittar jag den aktien?

MAHA vill jag tipsa om då.
Citera
2020-03-26, 18:11
Medlem
Nederlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Skit i Lundin ska du in i olja så köp Aramco!

Vart kan man göra det?
Citera
2020-03-26, 18:15
Medlem
Ingen som har koll på utlåningen av aktier för blankning?

Det borde väl ge en fingervisning om vad proffsen tror..!?

Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
MAHA vill jag tipsa om då.

Tack
Citera
2020-03-26, 18:19
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ingen som har koll på utlåningen av aktier för blankning?

Det borde väl ge en fingervisning om vad proffsen tror..!?

Tack
Om du gillar den kolla senaste presskonferensen:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/678596/maha-energy

De pratar om kostnad per fat och att de kommer gå plus även om det blir en "oljekris".

Fick nyss förhöjd styrkurs också. Mellan 6-7 kan vara en bra ingång. En liten hidden gem om man vill satsa på olja.
Citera
2020-03-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlander
Vart kan man göra det?

Saudi Aramco världens högst värderade bolag var i full färd med att börsintroduceras på
New York börsen när det small och nu är det självmord att noteras. Handel sker dock dagligen och du bör kunna kontakta din handlare som är kåta på courtage så fixar dom det.
Min tro om när behåller jag för mej själv men det är på lägre nivåer.

Lycka till
Citera
2020-03-26, 18:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
De flesta tror på ett 5-10% dropp under morgondagen, så..

Det kan ske, men t ex OMXS30 verkar vara på väg upp och fylla den 'gap' som uppstod tidigare både på 4h och dagliga.

Annan positiv data som finns är att OMX Nordic slutar dagen på +2.91% (OMXS30 på +1.68) samt att DOW i skrivande stund ligger på +5.26%.

Om OMXS30 går upp och fyller den 'gap' som finns högre upp är det dessutom möjligt index slutar ovanför dagliga EMA21. Det krävs bara att index går runt +2% för att det ska ske. Något som vore något av ett signifikant trendbrott.

Ett typiskt björnscenario är att EMA21 istället agerar motstånd, dvs att index studsar ner från EMA21. Det är inte direkt sällan som priset inte krossar alla motstånd som existerar över en dag.

Den som lever får se.
Citera
2020-03-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Vad drar vi för analyser över usa's börs?

Är det en bulltrap?

Vet man först i efterhand. Volymerna ser inte helt oävna ut men bakslag kan alltid komma och det vore nästan märkligt om volaliteten avtog helt.

Kikar man på SPY i weekly-chartet så ligger vi för tillfället strax över MA200 och det säger väldigt lite om den fortsatta riktningen för tillfället.
I daily är dödskorset väldigt nära bekräftelse och lär inträffa. O’neill sa något om att formationer inte blir mer träffsäkra för att dom har fräsiga namn.. ungefär och glidande medelvärden korsas ibland bara tillfälligt i turbulenta tider.

Säkert en hel del som agera på det dock. Ta det varligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in