2020-03-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Du har en bra poäng om att inskärpa allvaret. Jag upplever dock att människor i min närhet efterlever det som jag fetmarkerat i ditt inlägg på samma sätt som du menar att man gör i Norge. Jag har dock ingen statistisk siffra på hur det ser ut i hela Sverige, så den får jag lämna osagd.

Jag handlade i en matvarubutik i Danderyd idag. Det var som en helt vanlig eftermiddag. Mycket folk, noll avstånd eller försiktighet.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Väldigt ologiskt att FHM säger att de som dör nu är de som blev sjuka för några veckor sedan. Dvs de som kom från Iran och Italien. De från Italien lär ju knappast ha varit åttio år allihopa.
Alla från Iran lät ju inte ha varit i åttioårsåldern heller. Med tanke på att alla är då fruktansvärt gamla (och mindre viktigt om de dör enligt väldigt många).
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Jag tror det knappt ens har börjat.

Jag vet inte ens om det är något man kan tro, det är mer av ett faktum. Så blir konfunderad av alla som tjatar om peak nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Dom testar mer frekvent. Igår hade de testat 74000 totalt.
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Vi tester mye, men vi har ikke testet 74.000 unike mennesker. Det er fortsatt ganske høy terskel for å bli testet, og mange av testene er på folk i veldig utsatte grupper, samt helsepersonell. Mørketallene er nok veldig store. Du blir kun testet hvis du har vært i nær kontakt med en som er påvist smittet, jobber innenfor helsevesen, eller du har ganske alvorlige symptomer.

Folk flest, blir bedt om å overholde karantene, og ri av stormen hjemme, dersom du har hoste, feber eller de andre symptomene på Corona
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Kan du inte läsa av ett stapeldiagram ens? Dödsfallen är påväg ner. Tror du region Stockholm vet bättre än Tegnell?
Han är vår statsepidemiolog av en anledning. Finns ingen idé att drabbas av panik och oro.

Sverige kommer klara av viruset och den ekonomiska biten bättre än något annat land.

Jag hoppas att du bara i frustration trollar, är typ 17 och tycker det roligaste som finns är att retas på flashback. För om du menat allvar i dina senaste inlägg är du totalt efterbliven. Hörde du vad jag sa om Italien och Lombardiet? Missat det nånstans?
Vad gäller FHM, om man läser lite mellan raderna där så säger faktiskt de också att de väntar sig att det ska stiga och bli tufft här också. Det som skiljer är enbart vilka metoder de är villiga att använda kontra andra länder. Men ALLA vet att det kommer bli bra mycket värre innan det blir bättre.

Så, sluta trolla om det är det du gör eller läs på lite, ärkenöt.
Citera
2020-03-26, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Varför ökar inte Malmö i takt med Stockholm?

Vi har massvis med Svenskar som jobbar i Danmark och pendlar dagligen, Vi har massvis med Danskar som bor i Sverige men jobbar i Köpenhamn. Vi har många invandrarområden där folk bor som sillar,vi har massvis med flummiga kollektiv, folk sitter fortfarande på krogen och pimplar öl. Inget ökar i Skåne, varken bekräftat smittade eller döda/intensiven.

Kan någon förklara?

Att vi Stockholmare är av svagare virke?
Det var vi som åkte till Österrike, Italien, Åre och bor i Sveriges mest tätbefolkade område?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att det finns individer som skriker ut sin desperation är inget nytt eller anmärkningsvärt, finns en hel del även i den här tråden. Vi är olika, vissa är psykiskt svaga, andra inte, dock är kombinationen okunskap och psykiskt svag inte den bästa förutsättningen om man vill tas på allvar.

Tycker du att det på något vis är fel att de döende lämnar plats åt individer som det finns hopp om att rädda?

Om en döende dör om en månad istället för om tre månader om det innebär att en botbar människa får chansen att överleva, är det på något vis konstigt?

Jag förstår att det väller in patienter, och i det läget är det helt rätt att de döende måste lämna plats åt individer som kan räddas, välkommen till verkligheten.

Hissen går inte ändå upp?

Självklart så stämmer ditt resonemang, håller med om att det måste prioriteras. Men det hemska är att anstormningen av ( friska människor i nuläget) kommer att ta deras platser. Här måste man se framåt och se vad som komma skall. Snart är platserna på IVA fulla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Trollar folk när dom säger att vi peakar nu? Har svårt att avgöra
Tvärtom. Till och med Tegnell sade att vi nått "början av kurvan". Vi ska upp och vi ska ned, det här kommer hålla på ett bra tag.
Citera
Medlem
Nu visar dom på BBC.
Virus på metall överlever 3 timmar.
Virus på papper överlever 1 dygn.
Virus på plast överlever 3 dygn.
Fan.. detta är skrämmande!
Citera
2020-03-26, 17:51
Medlem
Antalet som intensivvårdats för corona i Sverige har gått från 176 till 200 senaste 12 timmarna. Fortsätter det såhär är intensivvårds platserna i landet slut innan helgen är över och alla bara dör, basically.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Det här kanske är en idiotfråga, men om man nu inte kan bli immun, hur kan man då bli frisk?
Är det typ inte samma mekanism som gör att man blir frisk från sjukdomen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Landet är i karantän också va?
Ja.
Har en kompis i Oslo som hälsade på sin kompis i Köpenhamn. Hon hamnade i 14 dagars karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in