2020-03-26, 17:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Även en kärnfrisk människa kan dö av en myriad av åkommor eller olyckor. Det är av ringa betydelse.
Jag har svårt att se nyttan att "skynda på" flockimmunitet, när den ändå nås via vaccin. Varför slå ut en redan ansträngd sjukvård?

Jag kan inte heller se nyttan, eller det fördelaktiga med att snabba på en flockimmunitet på naturlig väg, det är bättre att dra ut på den tills ett vaccin finns, därför är strategin i Sverige att dra ut på smittspridningen, platta till kurvan.
Citera
2020-03-26, 17:40
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Vad trevliga dom är i Spanien...kastar sten på ambulanser och lämnar ålderdomshem med smittade äldre vind för våg.

https://www.thelocal.es/20200326/stone-throwing-gang-target-ambulances-carrying-elderly-in-southern-spain

"The incident occurred as the virus death toll soared to 3,434 in Spain, overtaking China, with elderly people bearing the brunt of the outbreak.

Police said the protest occurred on Tuesday afternoon when a convoy of ambulances tried to enter La Linea de Concepcion, an impoverished city in Andalusia which flanks Gibraltar.

The protesters hurled stones and shouted insults at the ambulances and even tried to block their path by parking a car in the middle of the road, police said, indicating two men aged 32 and 25 were arrested.

The pensioners were being transferred to alternative accommodation in La Linea where they could receive medical treatment because their care home in Alcala del Valle near Malaga "was being disinfected", a police source said."
Citera
Medlem
New coronavirus detected in sewage (Källa: Flutrackers.com)

Publication date 03/25/2020 | 12:00

The new coronavirus (SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2) has been found in Dutch sewage. This is evident from research by the RIVM National Institute for Public Health and the Environment. Some patients with COVID-19 have the new coronavirus in their stools. That feces ends up in the sewer via the toilets. The research shows that monitoring of sewage water is a good method for diagnosing viral infections in infected people. Wastewater workers are protected against the virus if they adhere to hygiene regulations.

The new corona virus with DNA deoxyribonucleic acid techniques has been demonstrated in wastewater in Amsterdam, Tilburg and at the sewage treatment plant that also purifies the wastewater from Loon op Zand. A weekly sampling of waste water at Schiphol started on 17 February. The new coronavirus was not detected in these samples for the first two weeks. However, in the wastewater of March 2, 9 and 16, molecular detection methods were able to detect the genetic material of the virus. This was four days after the first person in the Netherlands had tested positive for the new coronavirus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Det här var bland de bästa inläggen jag sett på länge, så även Youtubeklippet.

Men många människor beter sig ju tyvärr som en skock skräckslagna får som bräker samma bräkutan att själva veta varför eller grunda det på fakta eller vetenskap, iallafall får man det intrycket när man läser här på FB. Men det här är väl baksidan med ocensurerad fri media/forum. Vilket jag inte har något emot men det får konsekvenser.

Det där Youtubklippet är rent nonsens. Det skulle illustrera hur man kan låta lagom många bli smittade så att vården klarar av att ta hand om alla. Det är detta som Tegnell också har snackat om tidigare.
Men i praktiken funkar det så klart inte. Det drar bara ut på lidandet och det går inte att reglera hur många som blir smittade.
I UK som denna strategi verkar komma ifrån så har man helt gett upp den och kör en mycket aktivare linje för att stoppa viruset.
Sverige följer inte heller denna strategi utan gör tvärt om. Man struntar i vården och låter viruset dra över utan begränsningar. Folk får dö i sina hem.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Vadå trollande, det är siffror jag pratar om. Minskning i Italien, minskning i Sverige. Jag börjar bli less på er tegnell-hatare. Han gör så våran ekonomi ej kollapsar och våra liv räddas.

Jag tror fortfarande du bara trollar, eftersom inget du säger stämmer. Siffrorna är för LOMBARDIET, inte Italien, och de är väldigt nedslående idag. Och Sverige, här har just stormen börjat, som region Stockholm meddelade igår. Så lägg ner trollandet nu.
Citera
2020-03-26, 17:41
Medlem
Hur kommer det sig att Norge har fler smittade än Sverige men betydligt färre som omkommit? Bättre sjukvård?
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Är det 22 döda i Stockholm idag hittills?

Stäng ner Järva och några andra förortssmitthärdar runt Stockholm så är problemet löst. Har staten bollar till det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule

6 döda i region Stockholm

2 i Uppsala

2 i Halland

3 i Sörmland

1 i dalarna

?

Ingen invändning mot dina siffror men Region Uppsala = Uppland och inte Uppsala. Åtminstone två av dödsfallen var i Skutskär som är betydligt närmare Gävle än Uppsala.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Vi har fler döda och smittade per dag om vi jämför med våra nordiska grannar. Visst, vi är fler men trenden är tydlig...

Jag skulle nog säga att vi bör vänta med det, Finland hade nyligen ett problem som man inte förberedde sig på med Nyland och det var att folk flydde till de omkringliggande kommunerna när man påbörjade isoleringen, folk flydde till sina partners osv.

Detta ovanpå att Norge tvingades till att stänga sina krogar för att folk bröt mot reglerna, jag tror nog vi kan få se en extrem ökning i antingen Finland eller Norge inom ett par veckor
Citera
2020-03-26, 17:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Är det nåt allvarligt fel i huvudet på Tegnell eller på oss andra?

Sveriges vägran att göra något öht är så rakt mot både WHO och hela den övriga världens länder att jag omöjligen kan tro att det är svenska FHM som har rätt och alla andra fel.
Ska gärna ge FHM beröm i framtiden om det nu är så att det är de som har rätt. Dock tvivlar jag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Du verkar vara mentalt efterbliven, man kan inte tänka så. De som dör nu blev sjuka för ca 14-24 dagar sedan. Corona är en seg och plågsam död. Det är därför Tegnells tatik inte kommer funka, ska försöka förklara så en ärthjärna som du förstår.

COVID-19-patienter genomsnittstid på ventilator: 11 - 21 dagar (mot 3 - 4 dagar för icke-COVID-19 patienter) = Sjuksängarna blir fulla och ventilatorer är upptagna = folk får inte den vård dom behöver = massor av folk som kanske kunde övrlevt dör = stress för sjukvård = upplopp = samhälls kollaps.

Förstår du nu vad Tegnell har skapat och du kan förvänta dig? Ändå försvarar du honom och Sveriges taktik.

Du är en idiot om du inte ser sanningen nu.

Mvh
Dr. Jeff

Om våra behov blir mycket större än antalet IVA-platser, det blir upplopp och samhällskollaps har du rätt. Om det inte sker har jag rätt och du är en hysterisk skållad råtta som skapar samhällsfara med din panik.

Ok, har vi en deal?

Mvh
Prof. Krmkr
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Da får du forklare hva argumentet "det är ojamnlikt" har å gjøre med timing? Det blir vel ikke mindre ojämnlikt på et mer kritisk stadium av smitten?

Hvis det er en uenighet om timing, så gir det heller ingen mening å kritisere nabolandene så mye. Det er jo uansett ingen presis vitenskap; vi veit ikke hvor vi er på den epidemiologiske kurven; det er jo det Tegnell sier.

Så det er ingen logikk i din argumentasjon.

Var har Tegnell kritiserat våra grannländer? Det han sagt är att den strategi de valt, med hård lockdown tidigt, också är att chansa. Han säger, som du påpekar, att vi är så tidigt ute i epidemin att ingen vet när det är rätt tid att agera, och hur hårt man bör agera. Tegnell utesluter varken lockdowns, karantäner eller skolstängningar. Men han säger att vi inte är där än.

Vem som får rätt i det här vet vi inte förrän nästa år, är min gissning.

Det där med "ojämlikt" är ett tramsargument. Och för dumt och barnsligt att besvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in