2020-03-26, 17:08
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Men har jag drömt att det stått i tråden att det skulle ha varit JG som kontaktat MP..??

Jag är ganska säker på att JG ringde polisen.
Citera
2020-03-26, 17:16
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Jag tror inte att LW egentligen var på väg bort från SD. Hon bytte bara ut en desperat taktik mot en annan för att försöka få honom att välja henne (typ omvänd psykologi, eller nåt..). Men det gjorde honom rasande, oavsett om hon var på väg bort eller ej - han miste sin makt och SD avskyr att ligga i underläge. Hans grej var att mästra sin omgivning - inte att bli mästrad. Och det var ungefär det sista som LW gjorde med honom: Mästrade.
Och han upplevde nog garanterat att hon hotade hans storslagna planer med HD.
Man håller liksom inte på hur som helst med S*tefan ostraffat, ungefär..?
Han ville få det sista ordet.

Jag tror aldrig för ett ögonblick att han nånsin hade valt LW i slutändan. Han "lekte tillgänglig" tidvis för att få henne att hänga kvar vid honom och slog mot hennes akilleshäl. Utstuderat elakt.
Han hade valt HD alla dagar i veckan om han VERKLIGEN hade tvingats välja.

Mkt bra beskrivet,
Citera
2020-03-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Japp, jag har läst det transkriberat i FUP. Han tyckte att HDs och SDs hus skulle kollas när LW var försvunnen.
Edit: och undrade om de hittat hennes kropp.🤔
Citera
2020-03-26, 17:20
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aktbilaga 155 sid 48:

Avspärrning -----2018-05-15 20:06 Beslutsfattare Berg, Mats
Häva -------------2018-05-15 22:51 Beslutsfattare Berg, Mats

Aktbilaga 155, sid 41-49
Hämtning till förhör-----2018-05-15 16:54 Beslutsfattare Berg, Mats
Anhållande--------------2018-05-15 18:45 Beslutsfattare Berg, Mats
Anhållandet hävt -------2018-05-15 22:53 Beslutsfattare Berg, Mats

Aktbilaga 155, sid sid 42
Protokoll över husrannsakan ---2018-05-15 19:38 Beslutat av Berg, Mats

Jag blir inte riktigt klok på när husrannsakan hävdes, om det var på en gång?
Läs sid 43, ser ut som man varit in flera gånger för att hämta 5 datorer och 1 par shorts från tvättkorg.
Vet inte om man var tvungen att lämna tillbaka dessa vid det tillfället. "Utlämnad" står det om datorerna och om byxorna "fastställd". Någon som begriper och orkar gå igenom vad det innebär?

Så det är denna åklagare det handlar om. Vet dock inget om honom. Finns mycket om man googlar, men vet inte om det säger något direkt.
Som sagt, det kanske inte fanns tillräcklig grund för att göra husrannsakan, då anhållandet var kort (och utan misstankegrad?).

157 Del B, 224
Kvällen 2018-05-15
Jag, polisassistent Arvid Gunnarsmo, och polisassistent Lovisa Brodin fick till uppgift av JFUL att genomföra en husrannsakan i Stefan Danielssons bostad på Betesvägen 14 i Örebro. Direktivet från åklagare var dels att eftersöka den försvunne Lena Wesström och dels att säkra telefoner och datorer. IT-forensiker Peter Wickström följde med oss ut mot adressen. Hans uppgift var att bistå med expertiskunskap i säkrande! av eventuella telefoner och datorer. Under framkörningen fick Wickström vetskap om att vi skulle hem till Stefan Davidsson. Det visade sig att Wickström och Davidsson var bekanta med varandra sedan tidigare. Jag ringde till åklagare Mats Berg, som ledde förundersökningen vid tillfället, och meddelade att Wickström och Davidsson kände varandra. Berg gav direktiv om att Wickström inte skulle delta i husrannsakan. Det primära syftet med husrannsakan var enligt Berg att kontrollera att Lena Wesström inte fanns i Davidsson bostad. Telefoner och datorer kunde säkras av undertecknad och Brodin. Wickström vände åter till polisstationen.

LW är försvunnen, men ingen, inte heller M B, vet ännu att hon faktiskt är död. Mördad.
I skenet av det så känns det inte lika skumt att det inte direkt görs en omfattande teknisk undersökning av SD:s hus.
Citera
2020-03-26, 17:26
Medlem
Citat:
Det stämmer. När han fick höra att LW var försvunnen så ringde han polisen och sa att de borde kolla HDs bostad. Inte SDs bostad utan HDs.
Citera
2020-03-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Är det inte han som kallar sig speedlinkan i cachesammanhang?

Ni kanske redan har fått svar, det stämmer bra att han är S*peedlinkan
inom geocahevärlden.

Citat:
Har inte heller riktigt koll på vem han är, men det finns ett PM från Missing People i FUP som vidarebefordrar ett mejl från honom (?) som skickades på onsdagen efter försvinnandet.
A 151 / S 75
Citera
2020-03-26, 17:28
Medlem
StudebakerHog666s avatar
157, Del B, 225
Polisen blir ändå lite missstänksam
"Med tanke på den större mängden papper som fanns utspridda i källaren, fläckarna under källartrappen, men framför allt med tanke på de fläckiga shortsen, kom jag och Brodin fram till att vi ville få ut kriminaltekniker till huset för att göra en bedömning av läget. Jag ringde till åklagare Berg som delade uppfattningen att tekniker skulle komma till huset och jag fick beslut om att spärra av huset i väntan på tekniker. Jag och Brodin bevakade huset tills kriminaltekniker Göran Schwarz anlände efter någon timma. Schwarz gick igenom huset. Han kunde med snabbtest konstatera att fläckarna under källatrappen inte kom från blod. Däremot vill jag minnas att han fick positivt snabbtest på humant blod på shortsen. I övrigt framkom inget specifikt. Shortsen togs i beslag. Likaså ett antal datorer som fanns i huset."
Citera
2020-03-26, 17:33
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det stämmer. När han fick höra att LW var försvunnen så ringde han polisen och sa att de borde kolla HDs bostad. Inte SDs bostad utan HDs.

Ja det stämmer, när polisen först misstänkte att LW var bortrövad.
Citera
2020-03-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Finns det inga bilder på HD?Hur het e inte hon på en skala?
Har bara sett den på google nämligen o då e hon nerstänkt i lera

Det finns mängder av bilder på Hanna i tråden. Nedanstående foto har länkats
flera gånger i tråden, den har du förmodligen sett.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fgs-geo-images%2F7be71c67-01f9-4373-9fa3-d97486abd0be_l. jpg
Citera
2020-03-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror det var en glas- eller metallskärva. Ja.

En metallbit var det som hittades på BP/FP.
Citera
2020-03-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jag har enbart läst mig till det härinne i tråden ,att typ just när poliserna skulle ta sig mot planket så avblåstes hela söket ...undrar vem som avblåste det hela ?

JG förövrigt ,är ju med i Missing People och han ansåg att det inte skulle sökas efter LW efter vad jag har förstått ?Undrar varför?
Var det för att det oftast inom Missing P.brukar anse att om det gäller sök efter en levande person ,ja DÅ sätts det igång med buller och bång ,men om de kommer fram till att det redan är kört utifrån ditt och datt (eller ren skär vetskap) så är det inte riktigt samma gåpåar-anda ...eftersom personen som det söks efter inte går att rädda ! Rätta mig om jag har fel ?

Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Okey

Så han var med på att söka med Missing People ? Han är /var ju någon slags ledare där?
Så hans ord följdes ...vill jag minnas ...

Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Var har du fått det ifrån? Han skrev ju till SD den 15/5 att han hade anmält sig till Missing People.

Citat:

Citat:
Ja det stämmer, när polisen först misstänkte att LW var bortrövad.

Jag vet också att jag har läst samma om samtalet till Polisen.
Kollade bakåt i tråden bara för att uppge vart mitt vaga minne angående MP och JG förde mig och slutsatsen:
Ihåligt och inte så värst sant det här med att JG var och petade runt i MP, med andra ord...

Sorry..
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-26 kl. 17:47.
Citera
2020-03-26, 17:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
157 Del B, 244
Kvällen 15/5 -18 fortsätter:

"Vid en senare föredragning på plats, med beslutande förundersökningsledare, åklagare Mats Berg, meddelades denne de åtgärder vi utfört. Jag meddelade då per telefon att min undersökning under kvällen inte var att likna vid en sedvanlig kriminalteknisk platsundersökning. Skulle detta utföras så behövde huset kvarstå som avspärrat och en sådan undersökning utföras senare. Åklagare beslutade att huset inte skulle vara avspärrat utan lämnas ut till husägaren när vår förrättning var klar denna kväll/natt. Vår husrannsakan/undersökning avslutades då med att jag översiktsfotograferade huset invändigt.
Min sammantagna bedömning av husets status var att logistiken inte riktigt stämde. Huset var rent och städat. Men att det var väldigt "rörigt" med till synes lagerlagda saker som låg framme, flyttkartonger, packpapper etc. låg på golv, bänkar och på avlastningsytor. I garderober fanns mycket plats, upptog ca 1/3-del med mer eller mindre enbart kläder/skor efter en man och resten var tomma ytor. Min uppfattning är/var att man höll på med en flytt och helt plötsligt bara avbrutit flytten mitt i och lämnat."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in