Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-26, 14:47
Medlem
vemsfels avatar
Du har väl en journal? Som andra läkare kan läsa? Då borde de inte vara några problem för en annan läkare att skriva ut samma medicin, åtminstone tills din ordinarie läkare är tillbaka. Kan man tycka!

Jag har fått SSRI utskrivet av flera olika läkare efter flyttar och liknande utan något jidder.
2020-03-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har en liten fråga om det finns någon inom vården här..🤔 Har självklart varit i kontakt med 1177 vid 3 olika tillfällen men dom jag pratade med där hade ingen aning om hur mitt problem ska lösas.

Om man har en sjukdom som kräver att man dagligen (sedan flera år tillbaka) går på smärtstillande för att klara sin vardag, hur får man en receptförnyelse nu när beskedet man får av berörda vårdcentral är att ”den läkaren är tillfälligt borta på obestämd tid, och resursläkaren som ersätter kan tyvärr inte hjälpa till med dom recepten då det krävs ett par besök innan h*n skriver ut smärtstillande eller lugnande”. Man släpps inte ens in på akutmottagningarna (St Göran, Danderyd, Karolinska) då man uppvisar förkylningssymtom. En rundringning till 12 olika vc och svaren man får är ”det är ens egen husläkaren som förnyar såna recept”, ”vi har inga tider dom närmaste 6 månaderna, längre fram i bokningen kan jag tyvärr inte se”, ”vi har en tid om 4 månader, ska jag boka den”, ”det kräver en stadig läkarkontakt för att få dom medicinerna förnyade”, ”vi tar inte emot nya patienter just nu”. Någon som har en idé om hur man löser denna situationen? Betackar mig tråkiga kommentarer/ifrågasättande, är endast intresserad av om någon vet hur man går till väga/vart man vänder sig? 1177 kan som sagt inte hjälpa till.
Ingen av de befintliga doktorsapparna kan hjälpa mig heller då dom inte förskriver narkotikaklassade preparat.

Jag lider av svår värk och nu börjar läget bli lite akut då jag inte klarar av min vardag pga värken..🤕
Du kanske ska pröva att beställa hem lite KRATOM. Det är lagligt att beställa och det är många som använder sig av det när de ska sluta med sina värktabletter(Opiater). Det kommer garanterat hjälpa till och det tar 1 dag att få hem till sin brevlåda!

Edit: Såg nu att nån redan hade tipsat om det så nu är det två!
Senast redigerad av kilimanjarowayup 2020-03-26 kl. 14:56.
2020-03-26, 15:04
Medlem
TheHmms avatar
När det blir så illa med din abstinens/värk att det är fara för ditt liv så ringer du ambulans och hamnar på sjukhus som alla andra. Det är inga speciella regler för dig just nu, its tough all over.
2020-03-26, 15:14
Medlem
Jofs avatar
Min VC brukar bara kolla att jag står på medicinen, sen förnyas det automatiskt av dom. Pratar bara med deras expis. Antar att hon sen talar med en läkare. Står det i journalen så borde det räcka.
Men förstår att dom inte riktigt vill hjälpa till här.
Kanske förutsätter att man är välkänd på sin VC.
2020-03-26, 15:32
Medlem
glajarns avatar
Du har en läkare som du har gått till tidigare och han har fört en Journal över din sjukdom och dina läkemedel så allt sådant finns nedskrivet så det ska inte vara något problem att någon annan läkare skriver ut och skickar till apoteket så du kan hämta ut. Det gäller bara att du står på dig när du ringer och inte lägga på förens du har fått detta utskrivet. Det ä det ända råd jag kan ge dig. Tjata och stå på dig om din medicin. Lycka till.
2020-03-26, 15:53
Medlem
X-fronts avatar
Får man coccilana utskrivet via app-läkare, så borde smärtstillande även det kunna bli utskrivet, tycker man.
2020-03-26, 15:54
Även om det står att de inte går att förnya s.k. "Särskilda läkemedel" (narkotikaklassade) via 1177, så har det alltid funkat för mig ändå. Ibland är det min ordinarie läkare som förnyar, ibland nån av hans kollegor. Funkar i region Skåne.
2020-03-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Prova med nätläkare.
www.kry.se
www.doktor.se

Såvida det inte är narkotikaklassat, så borde det funka med nätläkare.

Dock det stämmer inte helt , trickset är att hitta ” mindre seriös läkare’ på dessa sidor så borde du kunna få en förnyelserecept.

Vissa är väldigt petiga medan vissa läser inte ens journaler . Jag har fått ut receptförnyelse på ” narkotikklassad medicin ” på Kry.
Dock tog det några försök innan jag hittade en läkare som inte ens hade läst min journal och skrev ut vad jag vill ha.

Så ge inte upp
2020-03-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Varför var du uppe i 20-25 stycken när det inte gör någon skillnad efter maxdos? Stark varning på typiskt missbrukarbeteende där man inbillat sig att man är sjuk på något sätt.

"Smärtan är 15 på en tiogradig skala."

Ännu ett tecken på dramatisk hypokondri. Tio är smärta till en sådan grad att du blir medvetslös. Om du var uppe i högre än åtta hade du inte kunnat skriva här överhuvudtaget.

Du lyckas t.o.m överdosera loperamid, hur?

Ja , jag får hålla med dig Fojos.

Alla varningsklockor ringer när jag läser sån här mening ” har svår smärta och måste därför pågrund av det använda smärtstillande hela livet”.

Jag är ingen läkare men det låter inte normalt att behöva gå på smärtstillande hela livet. Har du använt smärtstillande så länge så kan man tyvärr konstatera att du är beroende för det är så den medicin funkar.

Till dig MissDecibella så vill jag säga var försiktig för till slut så kommer du få vända sig till den svarta marknaden för att få ut din ” viktiga medicin”.
Bara att du möter sånt här motstånd när du vill förnya recept visar att den dagen den läkaren slutar så kan du glömma att få ut något mer från den VC.
Senast redigerad av kate88 2020-03-26 kl. 17:23.
2020-03-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kate88
Ja , jag får hålla med dig Fojos.

Alla varningsklockor ringer när jag läser sån här mening ” har svår smärta och måste därför pågrund av det använda smärtstillande hela livet”.

Jag är ingen läkare men det låter inte normalt att behöva gå på smärtstillande hela livet.
Till dig så vill jag säga var försiktig för till slut så kommer du få vända sig till den svarta marknaden för att få ut din ” viktiga medicin”.

Är ju så de flesta tunga missbrukare börjat sin bana. Är ju fler som dör av receptförskrivna mediciner än något illegalt.
2020-03-26, 17:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kate88
Dock det stämmer inte helt , trickset är att hitta ” mindre seriös läkare’ på dessa sidor så borde du kunna få en förnyelserecept.

Vissa är väldigt petiga medan vissa läser inte ens journaler . Jag har fått ut receptförnyelse på ” narkotikklassad medicin ” på Kry.
Dock tog det några försök innan jag hittade en läkare som inte ens hade läst min journal och skrev ut vad jag vill ha.

Så ge inte upp

Jag svarade innan TS hade editerat sin trådstart med information om att hon söker efter narkotikaklassade preparat och redan försökt med nätläkare.
2020-03-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag svarade innan TS hade editerat sin trådstart med information om att hon söker efter narkotikaklassade preparat och redan försökt med nätläkare.

Jo jag såg det men det är inte helt omöjligt att få det genom apparna😉

Men jag vet att jag fick utskrivet narkotikaklass medicin genom en av apparna. Dock den medicin har jag haft förut och det var faktiskt tack vare Flashback som jag fick den.

Minns inte tråden eller inlägget exakt men däremot minns jag ” det går att få såna medicin genom apparna om man har haft den tidigare . Däremot gäller det att hitta en ” mindre seriös läkare ” och det gör man genom att studera deras bilder och försöker få en uppfattning .

Jag vet att det låter konstigt men när det gäller vissa människor så säger ju en bild väldigt mycket .
Jag minns att jag valde en som såg ut som en ” clown ” 😂😂 och magkänslan var rätt. Clownen hade inte ens läst min journal eller vad jag behövde hjälp med . Däremot fick jag Narkotika medicin då jag haft den tidigare och sen var det klart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in