2020-03-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Enligt försvarsministern är detta ryktesspridning och nonsens. (TV4 morgon) Om man isolerar Stockholm, då lär den gubben måsta avgå på grund av Stora trovärdighetsproblem😂

Om det är Hultqvist som säger det då blir det så. Han har mäktiga beskyddar i Washington.
Citera
2020-03-26, 17:01
Bannlyst
När WHO talar måste de säga samma sak till alla och berättar därför det som är bäst för de flesta och för världen som helhet. Det betyder inte att alla deras råd är det bästa för det enskilda landet. Det skiljer ju tex en del mellan länderna USA, Nigeria, San Marino, Nya Guinea och Sverige. Att inte förstå det känns mer än lovligt okunnigt.
Citera
2020-03-26, 17:01
Medlem
NirvanAs avatar
Var Sveriges peak igår? Betydligt färre dödsfall idag vad det verkar?
Citera
2020-03-26, 17:02
Medlem
Äldre känner sig kränkta och utpekade. Inte klokt ju.

https://www.expressen.se/kvallsposten/lakare-aldre-kommer-att-konkurrera-om-respiratorer/

Äldre är minst oroliga över corona, visar undersökningar.

Nu varnar infektionsläkare Jonas Ahl äldre för riskerna om gruppen inte lyssnar när vården nu tar fram ”katastrofplaner”.

– Jag läser att vissa profilerade äldre känner sig kränkta och utpekade men det är viktigt att den gruppen tar till sig information för de riskerar att bli jättesjuka, säger han.
Citera
Medlem
Stockholms Region just nu:

Totalt antal döda: 43 (6 nya)
Nya smittfall: 146
Antal som just nu vårdas på IVA: 69
Antal Corona-patienter på andra avdelningar: 333
69 platser upptagna på IVA. Redan nu. Av totalt ca 130 platser. Och det har inte ens satt igång på riktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummey
Enligt Aftonbladet just nu:
Ytterligare tre personer har dött av coronaviruset i Sörmland, meddelar regionen i ett pressmeddelande vid 16.30 på torsdagen. Dessa tre dödsfall finns inte med Folkhälsomyndighetens statistik från i dag där siffran är nio döda. Nu är det alltså tolv döda
Vad är det för etnicitet på döingarna i Sörmland?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Årets tidiga julklapp i kriget mot corona. Redan i maj. Andningshjälpen CPAP-maskin som säljer från hyllorna som smör i solsken. Överläkare avråder och det tror jag sätter ännu mer fart på försäljningen. Uppemot 12 000 kr får man betala för härligheten.

https://www.svd.se/overlakare-varnar-for-andningsmaskin-hemma
Hoppas att de informerar att sådana bör rengöras varje dag. Annars...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Stockholms Region just nu:

Totalt antal döda: 43 (6 nya)
Nya smittfall: 146
Antal som just nu vårdas på IVA: 69
Antal Corona-patienter på andra avdelningar: 333

Finns fler regioner vettu?
Citera
2020-03-26, 17:03
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Hörde även av min ambulans vän att de har mer eller mindre slut på skyddsutrustning. Bara några stycken kvar. Hon har sagt att hon kommer arbetavägra om hon inte får skyddsutrustning. De har haft stölder när de hämtat patienter i Tensta. Det är helt sjukt. De kan använda plastpåsar över händerna hade hennes kollega skojat men det är kris nu.

Man hörde redan på pressträffen idag vartåt det barkar. Jag skrev ett inlägg om detta igår kväll.

Sverige är dömt till misär. Inte p.g.a Corona. Utan p.g.a alla idiotiska svenskar.

Kackla, gnäll på, peka finger och fortsätt hitta syndabockar med armarna i kors bara.
Det är ju "The Swedish Way" och kommer nog att gå så bra så bra.
Citera
2020-03-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Helvete. Senaste gången jag kollade var 40 länder smittade och nu drar det igång i varje land.

Västvärldens rapportering från gigantiska Afrika hinns inte med. Vi har fullt upp med vårt eget kaos.

En massa länder som tom misslyckas med att kontrollera HIV lär ju inte lyckas bättre med covid/corona.

Min gissning är att det går helt åt helvete.

Några länder med stark militär som kan upprätthålla utegångsförbud etc kanske klarar sig bättre än andra.
Vi får se hur det går med HIV+Corona, dödstalen i Sydafrika ska vi hålla ögonen på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Du har en bra poäng om att inskärpa allvaret. Jag upplever dock att människor i min närhet efterlever det som jag fetmarkerat i ditt inlägg på samma sätt som du menar att man gör i Norge. Jag har dock ingen statistisk siffra på hur det ser ut i hela Sverige, så den får jag lämna osagd.

Det er bra, det er dessverre slik at nesten samtlige land har innsett alvoret for sent, man tenker først at det går bra, vi har bare noen få smittede og så eksploderer det og blir panikk. Man har sett det på land etter land.

Den viktigste jobben som gjøres, er at hvert individ ser og tar ansvar, tiltakene bidrar til at det skal bli vanskelig å smitte andre, ved at man ikke kan samles. Egentlig så er jo dette fornuftig å gjøre hele tiden, som en grunnleggende holdning. Det er vi ikke vant til i vesten, men i asia, så bruker man munnbind når man er forkjølet.

Jeg håper dere, som oss kommer seg igjennom dette uten altfor mange døde og syke, og at folk står sammen om å ikke la denne sykdommen få herje fritt, det er dømt til å bli katastrofalt
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Ett antal ledande epidemiologer (King's College?) som varnade brittiska regeringen talade om 500 000 döda om de inte övergav den mildare politik som FHM representerar. Motsvarar 80 000 justerat för vår befolkningsstorlek.

Björn Olsen har ofta nämnt 50 000, men även andra som kritiserat regeringen i debattartiklar, och inte som ett absolut maximalt antal.

Bullsh*t är exakt det svammel, utan annan grund än att man vill det ska vara så trots att utvecklingen, data, pekar åt annat håll, som jag kritiserade.
Jag bad om en källa. Du hänvisar till Björn Olsen som ska ha bedömt att 50 000 svenskar dö. Jag googlar "Björn Olsen+ 50 000" och hittar inget. Kom med källa om att epidemiologer som nämnt siffror som 50 000 döda svenskar, kom med inte med andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in