2020-03-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Vem orkar hålla på och byta bostad för att tajma marknaden?

Det sköna med att äga sin bostad är att man kan strunta i priserna för oavsett om vädet på villan är 7M eller 2M så behöver du den oavsett

Som villaägare välkomnar jag t.o.m. en rejäl nedgång på bostadsmarknaden eftersom det då blir möjligt för ett par någonstans i 20-års åldern utan rika föräldrar, att kunna köpa villa igen.

Och kunde som sagt inte bry mig mindre om värdet på min villa är 2M eller 7M.

Jo men hur fan ska du kunna betala amorteringarna till banken när räntan sticker iväg?
Eller du kanske betalade allt kontant?
Citera
2020-03-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kashat
2008 gick jag fortfarande i gymnasiet och hade ingen susning om börsen över huvud taget.
Efter det har jag varit aktiv sen dess skulle man kunna säga.
Så vi kan med detta halvera ditt inlägg med "är du medveten om att bostadspriserna gick nr blabbla."
Okej, för 2-3 år sen såg jag INGEN kurva neråt på min bostad.
Samtliga hade en ökning i mitt område.
Som värst stod det +-0 MR..
Sen efter stambyte så tror jag knappast att folk säljer under.
Virus skräck eller ej, patetiskt.
Dom som varslas spenderar inte sina pengar på att köpa bostad. De väljer väl isåfall att hyra tillsvidare?
Vad hade du själv gjort? Om du och din fru sitter med munkorg hemma och isolerat barnen ala Fritzl ja då får de stå för er.
Jag lever mitt liv som alltid. Mina kollegor gör det, alla jag känner gör det.
INGEN jag känner, känner ens någon som är drabbad. Låter väldigt konstigt då det är en "epedemi?" hmm?
Jag känner nog att det mer lutar åt att folk VILL att det ska tippa si eller SÅ för att gynna dom.

Menar du verkligen att du inte tror att det är en epedemi?
Jag vet inte ifall du har insett att i Sverige har vi nu 65 döda i viruset, men vi är bara i början, Italien har cirka 600 människor/dag dött.
Detta påverkar ju allt annat som du kanske vet går inga flyg längre, ingen tar in på hotell, ingen går på restaurang....osv

Tror du verkligen att det inte kommer påverka bostadsmarknaden?
Citera
2020-03-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Jo men hur fan ska du kunna betala amorteringarna till banken när räntan sticker iväg?
Eller du kanske betalade allt kontant?

Jag har inga lån. Det må vara relevant för de med hög andel lån och med låga inkomster.räntorna är låga
Senast redigerad av Mafia 2020-03-26 kl. 15:56.
Citera
2020-03-26, 15:55
Medlem
Citat:
Jag har inga lån. Det må vara relevant för de med hög andel lån och med låga inkomster.räntorna är låga.

mm, och vilka tillhör de flesta?
De som du som inte har några lån, eller de som har lån hos banken?
Citera
2020-03-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
mm, och vilka tillhör de flesta?
De som du som inte har några lån, eller de som har lån hos banken?

Även om de flesta har lån så kommer de inte att tvingas att sälja huset. Den grupp du talar om finns dock och kommer öka nu när många blir av med jobbet. Så länge folk behåller jobben är räntorna inget problem.
Citera
2020-03-26, 16:17
Medlem
Citat:
Även om de flesta har lån så kommer de inte att tvingas att sälja huset. Den grupp du talar om finns dock och kommer öka nu när många blir av med jobbet. Så länge folk behåller jobben är räntorna inget problem.

Jo de kommer tvingas sälja husen, eller rättare sagt banken kommer att beslagta fastigheten, banken säljer sedan fastigheten till ett underpris samtidigt som du har kvar din skuld till banken, med ränta!

Jo så länge folk behåller sina jobb så stämmer det du säger, men ser du inte vad som sker i samhället?
Citera
2020-03-26, 20:13
Medlem
Yaskos avatar
När bör man köpa en bostadsrätt? Nu kontra vänta nån månad, eller tar det ytterligare tid innan priserna går ner?
Citera
2020-03-26, 20:32
Medlem
Fontyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
När bör man köpa en bostadsrätt? Nu kontra vänta nån månad, eller tar det ytterligare tid innan priserna går ner?

Skulle chansa på att priserna fortsätter nedåt i ungefär 1-2 år men med lite kraftigare takt i början. Vi är ju per definition påväg in i recession så priserna kommer precis som i alla andra recessioner avta frågan är bara i vilken takt. Misstänker att vi kommer få ett kraftigt fall om 2-3 månader när varslet har börjat på allvar. Men därefter kommer troligen takten på nedgången att börja sakta in. Då kommer du ha en uppsjö av bostadsrätter att välja mellan på hemnet.
Senast redigerad av Fontyl 2020-03-26 kl. 20:35.
Citera
2020-03-26, 23:00
Medlem
Kurvorna pekar uppåt
https://valueguard.se/indexes
Citera
2020-03-27, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Kurvorna pekar uppåt
https://valueguard.se/indexes

Det är förstås ingen garanti för framtiden..
Citera
2020-03-27, 10:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Nej, jag tänker inte fel. Det intressanta är inte hur äldre bor idag, utan om hur efterfrågan påverkas av demografiska förändringar. Äldre kommer inte vara obelånade i framtiden. Äldre får sämre pensioner och klyftorna ökar; allt fler får incitament att sälja tidigare. Äldre efterfrågar inte samma bredd av bostäder som andra. När vi får en befolkning där en växande andel är (1) äldre och mindre köpstark, och (2) nyanländ, och betydligt mindre köpstark, minskar trycket på vissa bostäder och ökar på andra. Alla bostäder kommer inte öka i pris bara för att befolkningen ökar.
Du är för långt i framtiden för mig. "Demografiska förändringar", då pratar vi årtionden. Jag kan se ett spann av 1-3 år framför mig, mitt eget spann eftersom jag vill flytta tillbaka till Stockholm och betala rimligt pris. Under den perioden kommer 85-åriga tanter att fortsätta ockupera 5or på Söder. Enda hoppet är om snål-regeringen fattar att den måste ta bort flyttskatten.
Citera
2020-03-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du är för långt i framtiden för mig. "Demografiska förändringar", då pratar vi årtionden. Jag kan se ett spann av 1-3 år framför mig, mitt eget spann eftersom jag vill flytta tillbaka till Stockholm och betala rimligt pris. Under den perioden kommer 85-åriga tanter att fortsätta ockupera 5or på Söder. Enda hoppet är om snål-regeringen fattar att den måste ta bort flyttskatten.

Jag köpte min lägenhet för ca 3 år sedan och det verkar som att jag kommer göra ca 10% förlust när jag nu ska sälja. Vad är det för flyttskatt jag måste betala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in