Citat:
Ursprungligen postat av
Hi.N
Om du får inbrott i din bostad, får du skylla dig själv för att det existerar inbrottstjuvar?
Nej, men om du reser bort med vidöppen dörr i en vecka så kan du nog inte räkna med att försäkringsbolaget kommer täcka upp om någon tar dina saker. Det är självklart fel av någon att ta dia saker, men du har ett visst egenansvar i att minimera den risken.
Om jag skickar bilder på mig själv till någon annan som jag absolut inte klarar av ifall de sprids, då borde jag inte skicka de till att börja med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Semikolonn
Alla här är faan dumma i huvudet på riktigt. Förutom Hi.N som har rätt. Det spelar ingen roll vad alla incels tycker att tjejerna förtjänar, det är fortfarande ett lagbrott att sprida bilderna. Sluta beskylla brottsoffret, det är herr kuk med flera som gör fel.
Sluta avskriva brottsoffret från all form av ansvar. Ja, det är ett lagbrott. Men om jag t.ex. springer runt med dyrbara ting en kväll i ett särskilt utsatt område så finns det en förhöjd risk att jag blir rånad på dessa. Det innebär inte att det på något vis är rätt av personerna att råna mig, men jag ska kanske inte lipa allt för mycket över det heller när jag är fullt medveten om den risk jag utsatte mig för.
Både rånarna och den som sprider bilderna är svin, men är man medveten om att det finns risker med vissa beteenden bör man även försöka undvika dessa alternativt acceptera att man tycker handlingen är värd risken och därefter stå för det.