2020-03-26, 10:24
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att man fick en indikation såsom för blodförekomst när man sprejade med luminol på tvättmaskinen vet jag, men att någon skulle ha sett blod på den med blotta ögat är för mig en ny uppgift. Här får du gärna ge en källhänvisning.
Hur trög i huvudet är du? Det har nämnts massor av gånger, bl.a i NA:s direktrapport.

Vittnet berättar att han undersökte tvättstuga noggrant. Flera av polisens tester visade att det fanns många platser där blod kunde finnas i lokalen – men flera av testerna reagerade på tvättmedlet i stugan.
Polismannen undersökte även tvättmaskinen och där såg han synligt blod på luckan.
– Jag ser att det är blod och tar lite i kanten på luckan och fick reagens direkt, säger han.
Senast redigerad av Skibladner 2020-03-26 kl. 10:26.
Citera
2020-03-26, 10:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, det är väl den där som vittnade igår?

Nog en djävla tur för honom att h*n var i Kina i så fall, där hade det ju definitivt funnits en alternativ GM.

Lägligt av honom att vara i Kina just när mordet sker.

Man kan undra varför SD ska ha planerat att mörda Lena när alternativa GM är bortresta. Det borde han tänkt på istället för okända männen i skogen.
Citera
2020-03-26, 10:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag håller med er båda här.

Ingvar verkar absolut hat tappat stinget. (Jag vet såklart att många tar det lugnt innan pläderingen) men det känns ändå inte som om Ingvars brinnande låga brinner så mycket i detta fallet. Då tänker jag att Ingvars partner i detta fall skulle kliva fram och ta lite befälet över situationen. Men Icke.
Jag tror absolut som du Davidsson - Dom har helt enkelt tröttnat på idioten, och dom skiter fullständigt hur det går för honom.

Min käre Krmkr, gå inte vilse i trollskogen nu, du vet hur det var i Bjärred-tråden, trollen stod bakom varje sten och buske och viskade sina trollsagor.

Backman och den andra behöver inte jobba med yviga gester och annat som syns det räcker med att de ställer de rätta frågorna till de som vittnar, t.ex som de gjorde om DNA.

Där fick de in sina poänger på ett bra sätt, de behöver ju inte bevisa MGM,s oskuld det räcker för dem att väcka "rimligt tvivel" om åklagarnas upplägg.

Dessutom har du ju den undermåliga rapporteringen från NA, den är ju under all kritik så det går inte från den att bilda sig en uppfattning om hur advokaterna jobbar.
Citera
2020-03-26, 10:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
Hur trög i huvudet är du? Det har nämnts massor av gånger, bl.a i NA:s direktrapport.

Vittnet berättar att han undersökte tvättstuga noggrant. Flera av polisens tester visade att det fanns många platser där blod kunde finnas i lokalen – men flera av testerna reagerade på tvättmedlet i stugan.
Polismannen undersökte även tvättmaskinen och där såg han synligt blod på luckan.
– Jag ser att det är blod och tar lite i kanten på luckan och fick reagens direkt, säger han.
Ok, då är väl det där en helt ny uppgift som har kommit fram först nu vid rättegången. För i fupen verkar det i alla fall inte finnas några uppgifter om synligt blod på tvättmaskinen. Skulle det här fullt synliga blodet på tvättmaskinen ha upptäckts vid de första tekniska undersökningarna i maj 2018 då, eller kanske först vid den tredje undersökningen i slutet på augusti 2018?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-26 kl. 10:42.
Citera
2020-03-26, 10:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lägligt av honom att vara i Kina just när mordet sker.

Man kan undra varför SD ska ha planerat att mörda Lena när alternativa GM är bortresta. Det borde han tänkt på istället för okända männen i skogen.

Mja, med tanke på BO,s enorma aptit och aktivitet på den fronten begär du inte lite mycket av MGM nu?

Det är ju en hel del potentiella GM att hålla reda på om jag uttrycker mig försiktigt.
Citera
2020-03-26, 10:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ka*rin minns att hon sa till Ka*rin J, "vad skönt att Joakim inte är hemma". Hon
syftade på att han då inte skulle kunna bli misstänkt, då han var utomlands då hon försvunnit.
K*arin visste att Jo*akim och Lena haft en relation och att de ibland varit i luven på varandra.
De var två personer med starka viljor som ibland krockade då de inte delade grundläggande
värderingar. Som exempel har Joaki*m berättat om en situation då de diskuterat
homosexualitet. Joaki*m tyckte att alla var värda lika mycket medan Lenas religion fick
hennes att inte dela den uppfattning. Diskussionen resulterade i att Joa*kim i den situationen
åkte ifrån Lena. Konflikterna mellan dem har varit verbala, Joak*im har aldrig berättat om våld
mellan dem. Lenas agerande, att söka närhet men inte verka vilja ha en relation, skapade en
besvikelse hos Joa*kim
.

Jo*akim Sjö*berg

Joa*kim är snäll men har ett häftigt humör. Exempelvis har Jo*akim och K*arin vid ett tillfälle
blivit osams, han blev arg på henne och skrek åt henne. Joak*im blev svart i ögonen. Ka*rin sa
åt honom att lägga av och de gick sedan åt varsitt håll. Vid ett annat tillfälle har Joa*kim blivit
arg på Kar*in J och skrivit arg åt henne på Messenger. Han verkar "tända till" och bli arg
verbalt. Ka*rin har aldrig blivit rädd för Joa*kim och han har aldrig tagit till våld. Under
perioder mår Jo*akim dåligt dels på grund av ett stressigt jobb, dels på grund av att hans son
bor i Göteborg och att relationen till sonens mamma är svår. 2014 separerade Joa*kim från sin
dåvarande flickvän som han bott med i närheten av Kilsbergen. Enligt Joa*kim ska hon ha
beskrivit sig ha varit rädd för honom, något han själv inte kunde förstå.

Efter förhöret hos polisen har Joa*kim berättat att han blivit tillfrågad om ett tillfälle då han
blivit arg på Lena vid ett event. Joa*kim kände inte igen sig i den beskrivningen som han fått
till sig från polisen gällande hans agerande.
Under våren -18 hade Joa*kim och K*arin inte så mycket kontakt, de träffades då och då.
Utöver att han hade det tufft med sitt jobb har han verkat som vanligt.

I februari -15 då Joa*kim börjat dejta Lena blev Stefan skitförbannad på honom och det skar
sig fullkomligt mellan dem. Anledningen var att han tog från tiden som Stefan ville spendera
med Lena.
Stefan och Joa*kim kunde inte gå på samma event, var den ena där vägrade den
andra gå dit. Joa*kim berättade för Ka*rin att det var en konflikt mellan dem. Han var förvånad
över Stefans reaktion som för honom var oväntad. Ka*rin försökte prata med Stefan via
Messenger om att han och Joa*kim betedde sig som två tonåringar. Stefan bekräftade det med
"jag vet, men det är inget du kan göra något åt!" (se förhörsbilaga 1). Kar*in uppfattade det
som att Stefan var svartsjuk på Joak*ims relation med Lena vilket Ka*rin, Ka*in J och Joa*kim
då pratade om.

Kar*in och Ka*rin J har ofta skojat och funderat över hur Hanna orkat med Stefan.

s. 661 -663

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/list/@@147:a064c10f54283eba42a5b195588f6519

Jag tycker vi kan enas om att de här typerna borde låsas in i alla händelser... 😄
Citera
2020-03-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok, då är väl det där en helt ny uppgift som har kommit fram först nu vid rättegången. För i fupen verkar det i alla fall inte finnas några uppgifter om synligt blod på tvättmaskinen. Skulle det här fullt synliga blodet på tvättmaskinen alltså ha upptäckts först vid den tredje tekniska undersökningen då, i slutet på augusti 2018?
På sidan 277 (ab157) ser det ut som en rejäl röd fläck inuti den markeringsring man gjort. Till vänster om själva luckan, på maskinen.
Citera
2020-03-26, 10:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
På sidan 277 (ab157) ser det ut som en rejäl röd fläck inuti den markeringsring man gjort. Till vänster om själva luckan, på maskinen.
Att det skulle ha funnits en synlig blodfläck på tvättmaskinen låter väl ganska otroligt, och den skulle man alltså dessutom ha upptäckt först 2018-09-28. Jag är skeptisk:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-03-26, 10:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Gällande de 17 stycken mycket kraftfulla slagen som träffade offret L*na Wesstr*m:s huvud och ansikte från Gärningspersonen:s då brukade tillhygge, handlade om så kallade svingande slag.

När ett så kallat svingande slag träffar och som sker med ett hårt tillhygge, då sker följande,

När det svingande slaget träffar huvudet fläks huden upp med omedelbar bristning och de nära angränsande blodkärlen trasas sönder per omgående, vilket resulterar i en så kallad skvätt-effekt av en tillfällig mindre blodkaskad.

Mvh/ @JokerMannen

Det syns inget blod i märkena på träden. Antingen har de skett tidigt i misshandeln eller med en annan del av tillhygget. Kanske en spets eller en bakände (på hammare..)?

Det går synbart en djupare skåra in till ett djupare skikt i barken i båda märkena. Möjl kunde det handla om blod som mörknat förstås.
Citera
2020-03-26, 10:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
De har inte samma glöd som en försvarare som tror på sin klients oskuld. De hittar inte uppslag eftersom det knappast finns något att bita i. Samtidigt måste de ju visa att de jobbar lite för arvodet men lamt är rätta ordet.

Jag kan tänka mig att försvaret har sagt till SD att hålla låg profil, inte börja spekulera om nya teorier som bygger på att han har fått "klarhet" i hur det ligger till efter att ha fått ta del av FUP, men att SD inte lyssnar på råden, utan kör sitt eget race. Det kan bli jobbigt för försvaret att nu under rättegången försöka minska skadorna som SD orsakar genom sina nya anpassningar och ideliga opassande skratt.

Samtidigt är jag orolig för att IB inte är så lam som det verkar hittills. Nu är det svårt att blida sig en uppfattning om hur försvaret jobbar, då rapporteringen är ganska ytlig, men de frågor som försvaret frågar vittnena får mig att tänka att de samlar ihop tvivel till ett samlat avslut.

Jag tänker att som försvarare är man kanske inte i första hand mån om klienten, utan om sitt eget varunamn. Detta mål är ändå relativt stort.

Jag är rädd att de har mer i bakfickan.
Citera
2020-03-26, 11:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
När jag läser detta som jag fetade, SD verkade ha allt detta som LW önskade eftersom hon höll fast vid honom i ett antal år.

Burkletandet verkar vara ett kamouflage för att kramas, pussas och lite sex emellanåt.

Vilka sorgliga människor, LW såg männen som objekt, vilken låg nivå.

Det är helt vilset, ja. Eller tämligen. Hon är ute efter nån som inte vill ha henne. Och med metoder som inte precis fungerar. Men vem kan döma...
Citera
2020-03-26, 11:13
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Ett tillhygge kan brukas på två olika sätt i detta fallet.

1: ) Stötning, vilket sker med hjälp av tillhygget's ena front-sidor, detta handlar om att man stöter in själva slaget mot offret's huvud genom en stötning, likt när man hand-stöter ner en mindre påle i jordytan, vilket sker med en enda kraftig stöt per gång.

2: ) Svingande slag sker med hjälp av tillhygget's långsida mot offret's huvud, dessa slag har betydligt större slagkraft än en så kallad stötning.

Mvh/ @JokerMannen

Så vad tror du om en sådan taktiskt ficklampa jag skrivit om? Den bländar så man blir tillfälligt blind, de är kraftfull (och dödande) att "hugga" med och man kan även slå den med långsidan (handtaget) åt valfritt håll.

Finns i många olika längder. https://li0.rightinthebox.com/images/384x384/201505/ecccqr1432869895141.jpg

#TeamÅsaHiding
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in