2020-03-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Men OM det stämmer(känner mig tveksam...) så borde ju Sverige befinna sig i ett betydligt allvarligare läge än Danmark, ungefär som Italien i förhållande till Sverige?
Ja i Sverige är det allvarligare.

Citat:
Nu tror jag att du har fel när det gäller tiden,
Nej,

Danmark
Citat:
The first confirmed case of SARS-CoV-2 in Denmark was on 27 February 2020
Sverige
Citat:
The first confirmed case of the pandemic of COVID-19 in Sweden was announced on 31 January 2020, when a woman returning from Wuhan tested positive

Sverige är före danmark en månad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Idiot, i resten av världen ställer man in sånt, men här måste man gå. Gå å lägg dej.

Du är svagbegåvad. Jag behöver nya sommardäck men jag väntar väl tills detta lagt sig. Är det din gode man som tvingar dig att serva bilen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ställer upp på det franska lockdown- expirementet där man, för närvarande, har en fyra gånger så stor dödlighet per miljoner invånare än Sverige?

Vad menar du med ”det franska lockdown-experimentet”?

Frankrike har precis som Italien och Spanien haft smittspridning i det dolda. En av regionerna som sattes i karantän först har minskad smittspridning nu. Däremot dör folk fortfarande för inkubationstid+dagar innan man dör kan vara flera veckor.

Men utveckla gärna dina känslor kring Frankrike. Jag har större delen av min familj där så jag har ganska bra koll på vad och varför saker händer.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det vet jag faktiskt inte, men folk kladdar väl inte runt där speciellt mycket? När jag har slängt i sådana så går jag in, slänger, går ut.

Det finns alltid sviniga grannar som rotar i ens soppor för att vara säkra på att du är du, det finns en hel tråd i konspirationsteorier forumet om folk som tror sig vara "Target Individuals" som tror sig vara förföljda av bokstavligen alla och allt.

Dessa typer av individer skulle nog gladeligen rota igenom sina grannars sopor för att leta reda på räkningar och annat som de kan använda för att ta reda på vem du är, och då pratar vi enbart om folk med ett behov av psykiatrisk hjälp. Lägger vi till tant Agda 70+ som är så nyfiken att hon är villig att rota i grannens sopor för att ta reda på vad det var i det stora paketet som bars in igår innehåller så kan vi nog alla se varför soprum allt oftare hör hemma på historiens soptipp.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Bra där Helle Klein!
Så det ska finnas en rad sajter som t ex Worldometers där hela jordklotet kan följa statistiken över bekräftade fall och antal döda i världen, men vi skulle då som enda land utebli från statistiken?
Är å andra sidan inte förvånad. Svenskar börjar bli mindre toleranta och ifrågasätter auktoriteter på ett mer kritiskt sätt än förr. Det skapar såklart oro hos såväl politiker som journalister.
Inte för att vara alarmistiskt, men det är lite utav NK över Sverige ...
Citera
2020-03-26, 12:01
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Detta inlägg kommer inte att intressera många men jag nämner det ändå: kandidatturneringen i schack som ingår i VM-cykeln avbryts tvärt...nu kan man inte ens spela schack längre...nu kan man snart vända på frågeställningen: vad påverkas INTE av coronaviruset just nu...?

Grupper av 499 personer som sitter ner och äter.
Citera
2020-03-26, 12:02
Medlem
Citat:
Detta inlägg kommer inte att intressera många men jag nämner det ändå: kandidatturneringen i schack som ingår i VM-cykeln avbryts tvärt...nu kan man inte ens spela schack längre...nu kan man snart vända på frågeställningen: vad påverkas INTE av coronaviruset just nu...?

Många här tror att inget i Sverige påverkas. Det beror på att de sitter fast i sina datorstolar. Alla som varit utomhus senaste veckan ser att Sverige står i princip still.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Vad menar du med ”det franska lockdown-experimentet”?

Frankrike har precis som Italien och Spanien haft smittspridning i det dolda. En av regionerna som sattes i karantän först har minskad smittspridning nu. Däremot dör folk fortfarande för inkubationstid+dagar innan man dör kan vara flera veckor.

Men utveckla gärna dina känslor kring Frankrike. Jag har större delen av min familj där så jag har ganska bra koll på vad och varför saker händer.

För att inte tala om att fransmännen har likt spanjorerna och italienarna en kultur av att röra vid varandra när man hälsa osv, vi svenskar har det redan inbyggt i våran kultur att ha ett socialt avstånd, vi har det inte på samma sätt som i Japan men vi har det betydligt mer än de sydeuropeiska länderna har.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Här är vad jag skrev;

Jämför med ditt svar här ovanför, var finns relevansen, du svarar inte sakligt på mitt inlägg. Du gjorde ett felaktigt påstående, och sedan spårar du ur med ovidkommande svammel, gish-galopp.

Folkhälsomyndigheten har inte påstått att 60% ska smittas, det är fakenews.

Tramsar du en gång till får du stå ditt kast, det här är ett diskussionsforum, inte din privata blogg.
Ytterst relevant, och du vet det.

I UK heter det att så få som möjligt ska smittas, om nu någon skulle behöva få förtydligat de semantiska turerna som i Svedala blivit så viktiga.
Citera
Medlem
Citat:

Livet i Sverige påverkas inte av Corona.
Citera
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Dödstalen i Spanien stiger ytterligare uppger El País.

Landet har nu totalt 4 089 registrerade dödsfall, en ökning med 655 nya dödsfall sedan i onsdags.

Antalet nya fall av smittade är 8 588 personer sedan igår.
Du glömde att antalet dödsfall per dag sjunker för första gången denna vecka.
https://elpais.com/sociedad/2020-03-26/noticias-y-ultima-hora-del-coronavirus-en-directo.html
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Inte för att vara alarmistiskt, men det är lite utav NK över Sverige ...

NK som i att nyliberalismen dör ut eller NK som i att folkavrättas och försvinner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in