2020-03-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Menar du allvar? Om ryssen.

Ja det är på riktigt. https://news.sky.com/story/royal-navy-shadows-russian-warships-after-high-levels-of-activity-in-channel-and-north-sea-11963865
Citera
2020-03-26, 11:53
Medlem
petnomis avatar
Jag måste säga att SD och Jimmie Åkesson sannolikt skulle hanterat Coronaviruset på ett annat sätt än vad regeringen har gjort. SD ser att man skall försöka stoppa smittan istället för att låta den vara.
Jag tror att Sverige med SD i regeringen skulle agerat kraftfullt och mer ingripande än nuvarande regering, som igår genom Tegnell sa att dom inte vill stoppa smittan men varför dom inte vill det berättade Tegnell inte. Det är tydliga tecken på att regeringen undanhåller viktig information och andra svar var inte direkt på frågan som ställdes utan man vill inte diskutera vissa frågor, man mörkar helt enkelt viktig information till allmänheten.
Jag är inte Sverigedemokrat men med fakta om hur SD har agerat med stor oro inför en pandemi innan Covid19 pandemin bröt ut i Sverige, så måste jag ändå säga att det är en stor skam att övriga partier och media inte belyst det som SD tagit upp i frågan om en pandemi.

Man gick tidigt ut från SD och ställde frågan 2020-01-30 om varför vi inte har några beredskapslager i Sverige vid en pandemi.
Frågan ställdes av Clara Aranda till socialminister Lena Hallengren (S)
"Hur ser ministern på situationen när det gäller Sveriges beredskap inför pandemiutbrott, både vad gäller Sveriges befintliga resurser för att förhindra smittspridning och hälso- och sjukvårdens möjlighet att ge adekvat vård för att bota patienter vid en uppkommen pandemi?"
Läs hela frågeställningen här.Källa.Riksdagen.(Se länk)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/_H711854

Aranda skrev även en debattartikel i Altinget 14 feb 2020 där hon tog upp ett antal frågeställningar om Sveriges beredskapslager, läkemedelsbristen och vår beroendeställning när det gäller vaccin. I artikeln uttrycker hon sin oro och pekar på stora brister inom dessa områden.
Citat. "Det har nu gått en dryg månad sedan det brett uppmärksammade coronaviruset utbröt i Wuhan i Kina. Sedan dess räknar man med att över tusen människor mist livet, och enligt WHO (World health organization) ser ett vaccin ut att vara långt borta.
I likhet med många andra politiska områden så har regeringens förberedelser inför en potentiell epidemi i Sverige minst sagt varit bristfälliga. Samtidigt vet vi att coronaviruset knappast är det första av sin sort som drabbat världen de senaste åren."
Slut citat.
Källa.Altinget.(Se länk)
https://www.altinget.se/sakerhet/artikel/sd-ledamot-vi-behover-forbattra-beredskapen-vid-handelse-av-pandemi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Darwins lag in action.

Finns inget som heter "darwins lag"

Men jag vet vad du menar. Nu drabbas hela Sverige.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Ja ni får det samhälle ni förtjänar.

Nu får ni vad ni förtjänar. Det är så här eran goda goda, det riktigt goda jämställda och demokratiska samhället fungerar.

😅🤣
Ja men nu får vi helt enkelt stå ut med att vi bor i ett demokratiskt modernt samhälle. Alla kan inte ha sån tur att födas in i en ond ond icke-demokrati såsom Somalia, Iran eller Ryssland.

Nu får vi helt enkelt göra det bästa av det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Asylinvandring och flyktinginvandring omfattas inte av inreseförbudet, den är undantagen. Vem som helst som söker sig till Sverige för att få ett bättre liv (försörjd) är fortfarande välkommen att göra det, det är ju en hörnsten i regeringens politik och är därför undantagen.

Det är själva fundamentet för vårt välstånd, vårt samhälle och vår identitet. Folkutbyte och mångkultur uber alles. Corona får inte stoppa detta.
Citera
2020-03-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itq
Försvarsmakten kommer att hjälpa polisen (handräckning). Försvarsmaktens reserver består av 900.000 reservister så manskap finns det gott om.

Sunt med starkare försvar än Sverige men Finland är inte lika naivt efter tidigare erfarenheter.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Så är det. Nu visste ju dock de styrande i Sverige långt i förväg att andra hade fått smäll på käften och att smockan var på väg hit.
Exakt. Men tror dagens Tegnellbevingade ord i presskonferensen kommer nog att lyda: Svenskarna tar inte ansvar och det kan inte vi göra något åt.
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Imponerande att Nya Zeeland stängde ner hela landet (undantaget t.ex. mataffärer) för ungefär ett dygn sedan innan de fick sitt första dödsfall. En person ska tydligen ha omkommit där för några timmar sedan, dock, enligt min vän i Auckland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ja det kan jag förstå. Hade jag haft barn hade jag inte lämnat de på förskolan. Jag hade löst det på något annat sätt.

Men barnen tillhör ju ingen riskgrupp. Det gör min mamma dock.

Det här flockimmunitetsexperimentet är dömt att misslyckas. Alla länder har insett det, till och med Storbritannien som kan anses vara källan till denna ide och som Tegnell tidigt hänvisade till. Storbritannien har nu bytt inriktning efter att ha fått svart på vitt vad som riskeras i människoliv och lidande. Sverige står nu ensamma.
När Sverige blir Italien kommer opinionen bli så stor att allt kommer att stängas ner. Då kommer debatten kring varför vi gjorde det försent och inte agerade proaktivt. Då kommer huvuden rulla vill jag lova.

Det kommer inga huvuden rulla. En liten ursäkt från teddybjörns löfven så är allt bra igen, nu är det viktigare än någonsin att vi öppnar våra hjärtan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Jo, men efter karantänen finns ju smittan kvar i många andra delar av världen?
Det var väl annorlunda med ebola och sars och mers, mer begränsat och inte lika smittsamt!

Stängda gränser och karantän vid inresa. Vad är problemet? Att du inte pallar åka till Thailand lika ofta då?
Citera
2020-03-26, 11:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Det första som FHM borde göra nu är att stoppa Stockholms egna lilla uppdaterings-tid. Stockholm är den enda staden i landet nu som gör sitt egna lilla "släpp". Istället borde de rapportera till FHM och låta Tegnell svara på hur det står till. När dem kommer kl 18 på kvällen och ger oss dåliga nyheter så finns där inte en enda myndighetsperson att fråga.
Ja det där är lite intressant faktiskt. Tegnell framstår ju som ganska puckad när han kl 14 igår sa att läget var stabilt. Endast 4h senare släppte ju Stockholm de värsta siffrorna hittills samt sa att det snart kommer bli ännu värre.

Det kanske betyder att Region Stockholm skiter i Tegnell och FHM. Region Stockholm kanske försöker köra sitt eget rejs?
Citera
2020-03-26, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Helle Klein ville ju att man skulle censurera antalet döda för att inte folket skulle bli upprört.

Jag blir inte förvånad om man börjar censurera med tanke på "rikets säkerhet".

Rikets säkerhet = etablissemangets säkerhet

Bra där Helle Klein!
Så det ska finnas en rad sajter som t ex Worldometers där hela jordklotet kan följa statistiken över bekräftade fall och antal döda i världen, men vi skulle då som enda land utebli från statistiken?
Är å andra sidan inte förvånad. Svenskar börjar bli mindre toleranta och ifrågasätter auktoriteter på ett mer kritiskt sätt än förr. Det skapar såklart oro hos såväl politiker som journalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in