Jag måste säga att SD och Jimmie Åkesson sannolikt skulle hanterat Coronaviruset på ett annat sätt än vad regeringen har gjort. SD ser att man skall försöka stoppa smittan istället för att låta den vara.
Jag tror att Sverige med SD i regeringen skulle agerat kraftfullt och mer ingripande än nuvarande regering, som igår genom Tegnell sa att dom inte vill stoppa smittan men varför dom inte vill det berättade Tegnell inte. Det är tydliga tecken på att regeringen undanhåller viktig information och andra svar var inte direkt på frågan som ställdes utan man vill inte diskutera vissa frågor, man mörkar helt enkelt viktig information till allmänheten.
Jag är inte Sverigedemokrat men med fakta om hur SD har agerat med stor oro inför en pandemi
innan Covid19 pandemin bröt ut i Sverige, så måste jag ändå säga att det är en stor skam att övriga partier och media inte belyst det som SD tagit upp i frågan om en pandemi.
Man gick tidigt ut från SD och ställde frågan
2020-01-30 om varför vi inte har några beredskapslager i Sverige vid en pandemi.
Frågan ställdes av Clara Aranda till socialminister Lena Hallengren (S)
"Hur ser ministern på situationen när det gäller Sveriges beredskap inför pandemiutbrott, både vad gäller Sveriges befintliga resurser för att förhindra smittspridning och hälso- och sjukvårdens möjlighet att ge adekvat vård för att bota patienter vid en uppkommen pandemi?"
Läs hela frågeställningen här.Källa.Riksdagen.(Se länk)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/_H711854
Aranda skrev även en debattartikel i Altinget
14 feb 2020 där hon tog upp ett antal frågeställningar om Sveriges beredskapslager, läkemedelsbristen och vår beroendeställning när det gäller vaccin. I artikeln uttrycker hon sin oro och pekar på stora brister inom dessa områden.
Citat.
"Det har nu gått en dryg månad sedan det brett uppmärksammade coronaviruset utbröt i Wuhan i Kina. Sedan dess räknar man med att över tusen människor mist livet, och enligt WHO (World health organization) ser ett vaccin ut att vara långt borta.
I likhet med många andra politiska områden så har regeringens förberedelser inför en potentiell epidemi i Sverige minst sagt varit bristfälliga. Samtidigt vet vi att coronaviruset knappast är det första av sin sort som drabbat världen de senaste åren." Slut citat.
Källa.Altinget.(Se länk)
https://www.altinget.se/sakerhet/artikel/sd-ledamot-vi-behover-forbattra-beredskapen-vid-handelse-av-pandemi