2020-03-26, 11:23
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
I USA får du betala din egen sjukvård så det är redan så där.
Ja de fattiga är körda i USA.
I Sverige är de fattiga och svaga körda pga ”att du befinner sig i riskgrupp” blir bortvalda vid prioritering. Snar kommer socialstyrelsens underlag för prioritering i vården.
Citera
2020-03-26, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Intressant posthistorik. Nystartat konto som BARA postar om corona och dessutom i alarmistisk anda.
Danmark och Sverige ligger med andra ord i nuläget på ungefär likadana siffror. Och som sagt man måste veta när spridningen började på allvar i ett land för att kunna jämföra...

Finland hoppas på att de skall kunna isolera sig, men viruset lär ta en ny vända tills hösten. Då kommer länder som har väldigt få immuna få problem. Troligen skjuter man upp problemet, vi får se om det kommer funka eller inte. I framtiden.

Snarare skjuter man på problemet då man inte går i lock-down. Förloppet blir då mer "segdraget"
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag skulle vilja att du och din kompis ställde den här frågan till Anders Tegnell. Är det många i din bekantskapskrets som börjar vara sugna på att ta någon öl på uteservering nu?

Jag misstänker att han skulle svara ja. Jag misstänker också att han skulle säga att det är helt ok att ta en bärs på en uteservering om man känner sig helt frisk.

Rekommendationen är ju fortfarande att man ska jobba så länge man känner sig helt frisk. Ur smittosynpunkt är det väl ingen skillnad på att gå till jobbet jämfört med att ta en öl.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad är det för skillnad på att gå till affären jämfört med att ta en öl utomhus i solen? Om isolationen verkligen ska fungera kan vi väl inte ha folk som springer i affärer och på apotek och smittar?

Jag förstår hur du tänker. Men har man isolering hemma, så går man bara affären några gånger i veckan och apoteket kanske var 3:e vecka. Många gör hembeställning också.

Sen om man jämför med om många kompisar går ut och dricker öl varenda kväll, typ du är ju inte den enda som vill det, och sitter på restaurang och kanske blir lite fulla, då kanske de minskar på den sociala distanseringen (ja du vet ju vad alkohol gör, minskar spärrarna), och att det (dricka öl) kanske är mer smittsamt än att handla på affären och apoteket.

Vad tror du?
Citera
2020-03-26, 11:25
Avslutad
479.000 bekräftade fall i världen just nu. ( officiellt iallafall ) blir det över 500.000 vid 00:00 slaget ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad är det för skillnad på att gå till affären jämfört med att ta en öl utomhus i solen? Om isolationen verkligen ska fungera kan vi väl inte ha folk som springer i affärer och på apotek och smittar?

Har sett en äldre man med fru/kvinna, båda 70++, köra med en grön cabbe lite då och då när solen skiner. Tror de kör ut på landet med kaffekorg och sitter i solen. De verkar trivas i sin MGB. Såna ger lite hopp i mörkret. De träffar säkert inga andra utan håller avståndet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Har läst på flera ställen nu att asylinvandringen inte alls är stoppad i Sverige trots inreseförbud, stämmer detta och i så fall har någon en källa på detta? Det låter onekligen väldigt konstigt om man i detta läget håller på med sådant?

Den är öppen även i Corona tider. Människor har rätt att få asylrätten prövad.
Citera
Medlem
[quote=LadySweden|70898243]Vilket BS. "Knappt märka"= inte behöva inläggning på sjukhus då?

Och det är första vändan. Man bör
nog räkna med att återsmittas efter 3 månader.[/QUOTE

Jag snodde denna åsikt av en läkare😎
Citera
2020-03-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du visar en teoretisk modell och ett resonemang utan att göra beräkning på hur de enskildas åtgärder och beteenden bryter linjer.

Det var jag väl väldigt tydlig med?

Citat:
En smittad person överför inte smittan per automatik i din modell, det måste finnas en förutsättning för smittöverföring för att den ska ske.

Nej, men det var inte poängen med min modell heller. Jag visade kontaktlinjer. Använd R_0 för att få resten.

Citat:
God hygien, avstånd mellan individer, undvik människor med symptom, stanna hemma om du är sjuk eller har symptom är åtgärder som i verkligheten minskar antalet linjer i din modell.

Har du satt din fot på en normal förskola? Skulle inte tro det.

Citat:
Det är därför vi vidtar sådana åtgärder.

Jaha. Smart.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Skrev det här i Aftonbladets chatt men lär ju inte få svar:

”Hur ställer ni er till att den enda som ställer kritiska frågor på myndigheternas presskonferenser är en tysk journalist? Förväntar mig inget svar, ni har hittills enbart publicerat gulligullgull-kommentarer om hur fantastiskt allt är och hur duktiga ni som är sitter och knappar på era datorer.”
Ja skrev också ett inlägg tidigare som så klart aldrig kommer att visas.
Varför är det inte fler journalister som ställer riktiga frågor på pressträffarna, likt den tyska!?
Det känns som alla bara klappar medhårs hela tiden. Ställ dom frågor som alla vill ha svar på istället för samma om och om igen.
Vi alla undrar tex varför Tegnell tror att han vet bättre än övriga världen. Står han bakom de tidigare uttalanden han gjort om att det inte finns någon smittspridning i alperna osv. Håller han fast vid sitt av principskäl eller dumhet!?
Seriöst! Sluta dalta. Nu är journalister som ska vara folkets röst!

Fler borde skriva dit med kritik. Hur ska vi annars höras...
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast har du inga pengar så luggar du en flintskallig.
Förvisso, men skulden skrivs inte av...den dagen man får jobb och kan betala då jävlar får man betala...med ränta
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
479.000 bekräftade fall i världen just nu. ( officiellt iallafall ) blir det över 500.000 vid 00:00 slaget ?

Något säger mig att det tyvärr går snabbare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in