Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Detta är en skiss på hur kontaktnätet ser ut genom en förskola med 6 barn, varje barn har 2 föräldrar och dessa två föräldrar har båda jobb. Vi går alltså från 30 kontaktlinjer till 6. En minskning med 80%, och då har jag gjort några enkla antaganden som att en förälder är hemma, inga syskon, inga andra kontakter. Det absolut största linjen vi kan bryta är att vi slutar binda ihop jobb med varandra och synliggör ganska väl hur effektivt ett barn kan lyckas sprida sjukdomen. Det räcker med att en förälder är en presymptomatisk smittare så har du många sjuka.
Ja, den ser för jävlig ut. Men jag har inget annat än paint på min laptop.
Du visar en teoretisk modell och ett resonemang utan att göra beräkning på hur de enskildas åtgärder och beteenden bryter linjer.
En smittad person överför inte smittan per automatik i din modell, det måste finnas en förutsättning för smittöverföring för att den ska ske.
God hygien, avstånd mellan individer, undvik människor med symptom, stanna hemma om du är sjuk eller har symptom är åtgärder som i verkligheten minskar antalet linjer i din modell.
Det är därför vi vidtar sådana åtgärder.