Någon som vet om det är extra försiktighet med Iktorivil för äldre i jämförelse med andra bensodiazepiner? tänker främst jmfrt med diazepam, lorazepam, alprazolam.
Citat:
Ursprungligen postat av
drainerx
Det finns ingen anledning att ta bort dem. De har helt olika användningsområden. Det terapeutiska värdet hos t.ex. diazepam eller dexamfetamin försvinner inte bara för att man inte blir berusad av det. Någon som har sporadiska ångestattacker kommer få ut mer av diazepam än klonazepam och dexamfetamin lämpar sig bättre för de som bara vill ha något när de t.ex. måste ha god koncentration för att prestera. Klonazepam och lisdexamfetamin lämpar sig väl för de som vill och behöver behandling under långa perioder, utan att för den sakens skull känna sig allmänpåverkade utan bara mer normala.
Klonazepam t.ex. är i särklass det bästa mot GAD, och fungerar även utmärkt mot ångestattacker. Kan enkelt läggas in i ett 0+0+0+0 schema, varav 1+0+1+0 är standard. Då håller man ångesten borta dygnet runt i princip.
Okej. Ja det är jag väl medveten om att effekten inte försvinner, håller helt med dig. Speciellt med stimulanter verkar det väldigt okomplicerat med långtidsbehandling på den fronten, samtidigt som väldigt många klagar på att dom inte får effekt efter ett tag (men jag är rätt övertygad att det handlar om subjektiv upplevelse snarare än prestationseffekten etc).
Så ett exempel på vad jag försöker säga är: Om dessa personer som medicinerar med t.ex. Elvanse väljer att sluta med all medicinering, pga hur dom upplever att "effekten försvinner", så kanske det vore rimligt att för dom i något läge erbjudas t.ex. enbart snabbverkande stimulant. Eller kanske något mer vågat sätt att försöka få dem att kunna ta sin ADHD medicin så ofta som möjligt. Om det är så att det bedöms att dom behöver ha effekt alla vakna timmar, pga sina svåra ADHD problem, så se till ett mer rimligt alternativ för deras situation.
Alltså att man inte borde tänka antingen eller vad gäller anv. (Vet att vissa får snabbverkande stims på detta sätt att ta hela eller nästan hela tiden, men gissar att det är ovanligt och något man räds en hel del för.) Alltså folks subjektiva upplevelser och deras situation är väldigt viktiga.
Istället för att man sitter och säger "det är det eget ansvar om du inte vill ta emot medicinen som erbjuds", vilket är moraliserande och en undanflykt ifrån verkligheten och ansvar. Antingen är det så att vissa med ett visst problem/diagnos och behov av medicinering faktiskt har det problemet och behovet, och då bör man försöka hitta lösningar och fundera på vad som kan göras - eller så har dom det inte och deras tillstånd är "fake and gay" och vi kan lika gärna ha Pippi långstrump som läkare eller på socialstyrelsen.
Själv är jag glad att min Läkare gav mig ett val att välja mellan Diazepam och Klonazepam, även om det i mitt fall kanske inte hade spelat någon större roll, för någon kanske det hade varit viktigt för att dom skulle känna sig trygga med en jobbig nedtrappning. Så om det börjas plockas bort mediciner (någon spekulerade att Ikto skulle plockas bort) för att socialstyrelsen inte tycker att läkare är kapabla att göra dessa vägningar, eller dom vill polera siffror över vård-relaterade skador etc.
Baksidan av att man försöker dra ner på t.ex. förskrivning av Iktorivil (eller vilken annan medicin som helst) för att förhindra missbruk kan ju vara att den till slut inte kommer att finnas tillgänglig öht inom vården då ingen firma ser någon vinst med det (bara massa serbiska varianter på svarta marknaden som aldrig kommer att bli sålda i Svenska apotek av samma skäl).
En annan baksida i t.ex. fall av svår ADHD eller ångest m.m. kan ju utebliven medicinering resultera i ganska dåliga saker - trafikolyckor pga impulsivitet i omedicinerad ADHD, misshandel pga obehandlad ADH -, självmord eller alkoholism pga att en patient inte vill ta emot den (1) enda benso som erbjuds för sina problem och har vissa svårföränderliga åsikter om den (1) enda benso som erbjuds, etc.
Så jag ser gärna att så många bensodiazepiner som möjligt, inklusive iktorivil, finns kvar att erbjuda, och inte bara nominellt att socialstyrelsen etc säger "det är bra med Iktorivil för detta och detta" när Roche sedan slutar tillverka det (och inget svenskt apotek kan erbjuda det) till följd av att alla med t.ex. GAD sitter hemma och käkar Serbiska varianter för dom fick inget annat än den (1) enda bensodiazepin som fanns som råkade fungera dåligt för dom.
Får nog göra en gnäll-tråd om min multi-sjuke far, men kort sagt han hade kanske dragit nytta av t.ex. Iktorivil på recept, då han har bl.a. GAD (eller liknande) och haft benso på recept i 25 år och det har funkat OK för honom. Funkade däremot inte OK med dom 20-tal recept på Lergigan han fick efter dom 20-tal akutbesök efter att han tvingades sluta med benso. Rätt säker på att han hade supit ihjäl sig vid dethär laget om jag (efter låtit honom försöka utan benso o testat massa annat under 10 månader) inte skaffat benso åt honom. "Gå till VC/psyk din pappskalle, Iktorivil är för folk med epilepsi och får bara användas i 14 dagar" det blir nog det framtida förslaget ifrån socialstyrelsen för hur läkare bör bemöta patienter som inte vågar gå till läkare annat än när dom känner att dom håller på att dö (min far).