2020-03-26, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Det som blir resultatet återstår att se.

Hur har taktiken " som vanligt " fungerat hittills jämfört med att helt stoppa resor och smitta så mycket det bara går?

/

För det första så har väl ingen gjort det, sedan handlar det om att alla länder måste gör det. Det handlar om något mkt viktigare än viruset, att undvika depression. Ni har ett sådant tunnelseende. Om vi får det så har ni det blodet på era händer.

Vadå ser vad resultaten blir, vi borde ha sett resultaten för länge sedan i länder som Italien. Alla kommer ju få en nedåtgående trend för eller senare ändå, då tillräckligt många har blivit smittade eller man börja få slut på testkit.
Citera
2020-03-26, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är nog fullt på IVA. Troligen kommer sjukhusen snart vägra ta emot c19-patienter. De är smittsamma och tränger undan andra sjuka.
Det är nog fullt? Nej. Det är inte fullt. Kolla statistiken.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det høres risikabelt ut ja. Det er jo heller ikke sikkert at alle som kunne ha behøvd å ha en person i karantene sammen med seg, har et familiemedlem, slektning eller andre som har anledning til å bo sammen med den som skal beskyttes mot smitte.

En løsning kunne kanskje være at de som trenger å beskyttes flytter til bygninger med mange rom (som feks sykehjem) og at ansatte og ev slektninger som har anledning bor der. Men da burde alle testes på forhånd. Det er kanskje også vanskelig å finne ansatte som er villige til å bo på arbeidsstedet i lang tid.

Jeg leste om leger og sykepleiere i Italia som sov i bilene sine (utenfor sykehuset) i lange perioder (uker) for å ikke risikere å ta med smitte hjem til sine familier.

Japp. Och de sov inte många timmar heller, bara så mycket som var absolut nödvändigt, de arbetade (och gör väl fortfarande antar jag) nästan dygnet runt. Ingen brydde sig om att tänka på övertidstimmar eller komptid längre.

Men så tror jag inte att det blir i Sverige, för här har särskilt sjuksköterskorna i flera decennier varit noga med att deras yrke är just ett yrke och inte ett "kall". De kommer inte att offra sig på det sättet som i Italien (där många sjuksköterskor till och med tillhör en nunneorden på riktigt), de kommer nog att hålla på sin fritid, och räkna sina övertidstimmar och skriva upp dem noga, tror jag... På det här sättet är de protestantiska länderna tristare än de katolska!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag har inte sagt att det fungerar men det är den svenska strategin. Eget ansar mot Statens vad som fungerar vet vi först efteråt

Vilket skitsnack. Vi har många avancerade simulationsprogram. Det går att simulera om man vill.
Citera
Medlem
Antal döda i COVID-19 per miljon invånare:

124,6 Italien
77,4 Spanien
24,9 Iran
20,4 Holland
19,8 Frankrike
17,8 Schweiz
15,5 Belgien
7,00 UK
6,00 Sverige
5,84 Danmark
4,18 Portugal
3,48 Österrike
3,12 USA
2,61 Norge
2,48 Tyskland
2,43 Sydkorea
2,34 Kina
2,05 Grekland
1,83 Irland
1,02 Ungern
0,95 Kanada
0,88 Rumänien
0,71 Turkiet
0,54 Israel, Finland
0,43 Australien, Bulgarien
0,36 Japan, Polen
0,28 Brasilien
0,18 Argentina
0,02 Ryssland
Citera
2020-03-26, 06:50
Medlem
Nödrop från miljonprogrammen
Jag bor i Stockholms värst drabbade områden ((Järva)) och jag måste säga att vi tar denna pandemi oseriöst och lever våra liv helt under vanliga förhållanden.

En förklaring är att majoriteten kommer från Mellanöstern/Afrika/Nordafrika och i dessa världsdelar behöver folk styras och direkteras bestämt med klara och tydliga budskap. Hela kulturen och religionen har under flera århundraden styrts av auktoritära ledare i dessa områden.

Vi får uppfattningen om att dem svenska myndigheterna ger oklara direktiv och gjuter inte in allvaret i oss.

Någon som på ett enkelt sätt men ändå ganska ingående kan förklara varför Corona skall tas på högsta allvar?
Citera
2020-03-26, 06:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Japp. Fullpackade bussar, gamlingar i tusentals som går ute för dom 'kommer ändå dö'.

Nej, egenansvaret är ganska lågt.

Ja, och det borde ju makthavarna ha kunnat konstatera nu. Att det inte fungerar att överlåta ansvaret åt människorna själva. Inte i en sådan här allvarlig situation. I andra länder övervakas folket med helikoptrar, drönare, fotbojor (eller liknande, det kan ha varit armband också), tvång att skicka in en selfie från sin mobil (med GPS) varje timme, och sådana metoder. Makthavarna är mer realistiska i andra länder.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Fortsätt, om du mår bättre av det, annars var tyst. Tips: Nordkorea är kanske ett land för dig.

I Sverige är strategin att den egna medborgaren får ta mer ansvar. I Andra länder tar staten över ansvaret genom förbud. Vilket som fungerar bäst får vi svar på efteråt. Det är ingen som vet.
Vad är det för jävla ickesvar du kommer med? Din passiva jävel, tacka gudarna att vi inte diskuterar på gatan just nu. Då skulle du få se på ansvarstagande för allas bästa. 😡
Citera
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att det fungerar men det är den svenska strategin. Eget ansar mot Statens vad som fungerar vet vi först efteråt

Jag tror det egna ansvaret hade fungerat bättre om inte myndigheterna hela tiden slätat över vad som kan hända om rekommendationerna INTE följs. Dvs, alla beräkningar på dödsfall osv är beräknat på att sjukvård finns tillgänglig, ganska modern sådan dessutom. Finns den inte vet jag inte hur många av de 10-20% som behöver den som överlever. Skulle de säga det till folket, då kanske de förstod att det är av största betydelse att alla gör så gott de kan. Men inte nu.
Citera
2020-03-26, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Mm.. och det går väl SÅDÄR kan man väl tycka. Hjälper ju inte så mycket om 1/10 låser in sig och kör egen lockdown om 3/10 tvättar händer och resterande 6 kör mänskligt tåg till ”i Will Will the thounsands mile”.
Känns nästan mest förnedrande för de som försöker och blir då omvänd effekt.

Så kan det vara. Vi vet svaret efteråt.

Dock tror jag att man har en fördel i Sverige. Det är att man kan ta till hårdare förbud senare och få en längre uthållighet hos befolkningen. Jag är inte säker på att Europas folk klarar av att göra vad Kina gjorde i Hubei under en längre tid.
Citera
2020-03-26, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad är det för jävla ickesvar du kommer med? Din passiva jävel, tacka gudarna att vi inte diskuterar på gatan just nu. Då skulle du få se på ansvarstagande för allas bästa. 😡

Du är också våldsfixerad. Jag kan ta fram ett telefonnummer till en psykolog, så du kan få hjälp för dina våldstendenser.
Citera
2020-03-26, 06:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja, men då har hon i alla fall haft kontakt med människor hon tycker om och som uppskattar henne in i det sista. Det är tyvärr inte alla gamlingar som har det utan dör ensamma. För allt vad vi vet är hon redan på väg utför, spelar det då någon roll om dör av corona?

Men nu diskuterade vi ju inte om de gamla skulle vara ensamma eller inte, utan alternativet att en anhörig skulle bo med dem hela tiden. Vara i karantän tillsammans med dem (efter att ha bunkrat varor så att ingen behöver gå ut). Då blir det både sällskap och frihet från smittrisk på samma gång!

Ifråga om min grannfru, så kan nog inte hennes son avvras från lasarettet i dessa tider, men jag vet att hon har en dotter också här i sta'n. Ensamstående, arbetar inte (vet inte varför). HON kunde väl ha ställt upp..? Men det sker inte, eftersom våra myndigheter inte kläcker idén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in