2020-03-26, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Expressen skriver nu att 40000 svenskar som är utomlands vill komma hem till Sverige...men dom får ingen hjälp med det..allt är stängt..

Utomlands.. måste vara utom eu? Varför har dessa 40000 inte tänkt på det innan kan man ju verkligen undra. Läget sveptes inte direkt om sista kvarten..
Citera
2020-03-26, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det kanske värsta är att sjukhusen redan är mer eller mindre utslagna. Vårdplatserna är slut.
Nej. Sluta sprid dynga.
Citera
2020-03-26, 06:26
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
New York state 20 miljoner o 95 döda igår
Stockholm län 2.3 miljoner o 18 döda igår

Stockholm ligger då dubbelt mot New York.

New York I lock down
Stockholmare åker tunnelbana o åker skidor i Åre.

Har vi tur så när allt detta är klart kanske stockholmare lär sig att de inte är odödliga övermänniskor
Citera
2020-03-26, 06:27
Medlem
Tror ni kina kommer medge ifall smittan börjar spridas igen?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ta den ital damen 95år utskriven efter intensiven som frisk, garanterad försvagad, antag att hon dör om x dagar i något annat. Var det nya sjukdomen? eller var det för hon var försvagad? Det thailändska fallet. Killen har denguefeber får covid-19. Han blir frisk från covid 19 dör några dagar senare av denguefeber. Det sista är ett verkligt fall i Thailand. Vad dog han av? Först sa man covid-19 sen skulle man utreda. Svaret känner jag inte till. Denguefeber kan man dö av utan covid-19.

I de flesta fall är det inte så svårt men det kommer finnas flera fall som kommer hamna i en gråzon. Och man kommer säkert ha en tidsgräns, som när man räknar döda i influensa.

Det går ju inte att förklara för någon som är korkad. Jag ger upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Bara 8 till IVA sedan igår kl 17:00. Troligtvis var det ett undantag med dödsfallen igår och kurvan har/börjar plana ut igen.

Mot fjällen

Det är nog fullt på IVA. Troligen kommer sjukhusen snart vägra ta emot c19-patienter. De är smittsamma och tränger undan andra sjuka.
Citera
2020-03-26, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lever alla..? Det var ett skämt i den här tråden varje morgon för två månader sedan, men nu är det på riktigt. Man VET faktiskt inte vem eller vilka som har försvunnit från Flashback och andra ställen, som kanske inte finns längre. Eller ligger i respirator någonstans...

Japp. Jag har tänkt på det där. Jag har en grannfru som är runt 75. Hon har också åldrats och blivit skröplig väldigt snabbt de senaste två åren eller så, efter en höftoperation som gjorde henne ännu mer funktionshindrad än hon var innan. Hennes son och sondotter kommer på besök titt och tätt - och det är ju på ett sätt omtänksamt och snällt. Men sonen är manlig sjuksköterska, och sondottern går på högstadiet, där det fortfarande är fysisk skola som gäller... Det kan ju bara vara en tidsfråga innan de har smittat ner henne.
Det høres risikabelt ut ja. Det er jo heller ikke sikkert at alle som kunne ha behøvd å ha en person i karantene sammen med seg, har et familiemedlem, slektning eller andre som har anledning til å bo sammen med den som skal beskyttes mot smitte.

En løsning kunne kanskje være at de som trenger å beskyttes flytter til bygninger med mange rom (som feks sykehjem) og at ansatte og ev slektninger som har anledning bor der. Men da burde alle testes på forhånd. Det er kanskje også vanskelig å finne ansatte som er villige til å bo på arbeidsstedet i lang tid.

Jeg leste om leger og sykepleiere i Italia som sov i bilene sine (utenfor sykehuset) i lange perioder (uker) for å ikke risikere å ta med smitte hjem til sine familier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad fan vet du om det fungerar eller ej? Du har inte gjort annat än sprutat defaitism ur dig sen trådbegynnelsen, din stridsduglighet lämnar en hel del att önska. Vill du inte försöka så slipper du, men ge fan i att sätta käppar i hjulen på alla andra. Jag lovar, du skulle begravas om du körde med den där attityden irl där nätet inte skyddar dig. Vissa måste tydligen styras med gevärspipan.

Det var den ital borgmästaren som sa det. Sen finns det endast resurser i Sverige att sätta mindre områden i karantän.

Du verkar vara en som behöver styras med gevärspipan. Du klarar kanske inte av att ta egna vettiga beslut utan måste styras hårt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ta den ital damen 95år utskriven efter intensiven som frisk, garanterad försvagad, antag att hon dör om x dagar i något annat. Var det nya sjukdomen? eller var det för hon var försvagad? Det thailändska fallet. Killen har denguefeber får covid-19. Han blir frisk från covid 19 dör några dagar senare av denguefeber. Det sista är ett verkligt fall i Thailand. Vad dog han av? Först sa man covid-19 sen skulle man utreda. Svaret känner jag inte till. Denguefeber kan man dö av utan covid-19.

I de flesta fall är det inte så svårt men det kommer finnas flera fall som kommer hamna i en gråzon. Och man kommer säkert ha en tidsgräns, som när man räknar döda i influensa.

Att du tar upp bilolycka visar vilken nivå du är på. Du hann citera mitt svar till dig innan jag hann redigera, gå tillbaka och läs igen.
Citera
2020-03-26, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det går ju inte att förklara för någon som är korkad. Jag ger upp.

Jag har hållit på mätningar under stora delar av mitt liv. Du kommer alltid få göra gränsdragningar.
Citera
2020-03-26, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Nä. Det var du som bad om siffror, som jämförelse.
Jag svarade. Per capita.
Du kallade mig idiot.

Och mer därtill.

Min fråga kvarstår. Regimtrogen? Med tillägget; till varje pris?
Du är riktigt jävla efterbliven, hur fan får du in regimtrogenhet i det jag efterfrågade?

Det var inte de siffrorna jag frågade efter.
Citera
2020-03-26, 06:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi är redan ordentligt i skiten. Bara igår dog 18 personer i Stockholm och det är bara början. Det kanske värsta är att sjukhusen redan är mer eller mindre utslagna. Vårdplatserna är slut, det saknas skyddsutrustning och personalen har till stor del sjukskrivit sig eller har blivit smittade.

Smittan sprids fortfarande snabbt i samhället eftersom det knappt finns några restriktioner och många verkar helt omedvetna om faran.

Jag är fascinerad över trögheten i samhället. Lyssnade på radio härom kvällen o då medverkade en psykiater o sa att hon satt 1,5 meter från sina patienter. Bara två ville ha sin möten via skype.

Tittar ut från köksfönstret ser jag hundägare småprata som vanligt med varandra. Barnen leker som vanligt.

Folk tycks även väldigt upptagna med att besöka, hämta o lämna saker.

Min lilla käresta har dock slutat håna mig o accepterar att det är slut på sociala kontakter den närmsta tiden.

Bara SL totala hjärnsläpp att dra ner på turerna under månd o Tisd i rusningstrafiken indikerar ju vad som komma skall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in