2020-03-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Folk kan börja försöka skydda sig så gott det går. Dammsugarpåsar med gummisnoddar, skidglasögon, plastsäckar, mc-visir. Såg bilder på Helsingfors där folk gör vad de kan med halsdukar och annat. Förstår inte varför inte Stockholmarna inte ens försöker skydda sig. Varför?

Eller så köper man riktiga grejer från någon yrkesbutik på nätet? 500 - 1000 kr kanske det kan vara värt för att rädda livet? Det finns fortfarande bra grejer att köpa, även om det börjar bli utplockat.
Citera
2020-03-25, 23:57
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Varför konkar varenda restaurang, café, bar, hotell, butik, frisörsalong i hela landet då? Om det är "full rulle" som vanligt på stan?

Tillfällighet kanske? Jag är glad om det jag såg inte avspeglar hela landet.
Citera
2020-03-25, 23:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Folk kan börja försöka skydda sig så gott det går. Dammsugarpåsar med gummisnoddar, skidglasögon, plastsäckar, mc-visir. Såg bilder på Helsingfors där folk gör vad de kan med halsdukar och annat. Förstår inte varför inte Stockholmarna inte ens försöker skydda sig. Varför?

För att man helt enkelt inte är rädd för viruset? Var på restaurang i dag. INGEN hade skidglasögon på sig.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hur menar du räkna på det själv? Säg att det är 100 personer som vårdas på intensiven, varav 3/4 tillhör riskgrupp. 1/4 tillhör alltså inte riskgruppen, enligt tidningarna. Frågan är alltså: klassas man som riskgrupp när man är gammal? Eller kräver det att man har en underliggande sjukdom? Är du med på hur jag menar?
Att vara gammal är riskgrupp nr. 1 tråkigt nog.
Över 60 har man någon procents risk att dö av COVID19 och över 70 är det runt 10%.
I runda slängar, som jag minns det.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Lyssnar på framgångspodden om Corona och där säger akutläkaren att siffror visar att det är ungefär 0.1% dödlighet för människor mellan 20-30.

Min fråga är då: är det klarlagt om den promillen beror på att folk i den åldersgruppen som gått bort haft underliggande sjukdom?

Fråga två: Är man över, säg 70+, blir man då med automatik klassad som "riskgrupp" tack vare sin ålder? Utan att man har annan underliggande sjukdom alltså? Eller klassas man inte som riskgrupp om man är gammal, men utan underliggande sjukdom? Jag tänker i och med att tidningarna refererar till att 1/4 av dom på intensiven är utanför riskgrupp. Tänker ifall det betyder att det kan vara ”friska” 90-åringar som är inlagda, men som inte klassas som riskgrupp i denna summering.

/calvincandie

Jag kan svara på fråga 2. Alla över 70 är riskgrupp oavsett hur pigga dom är. Det klargjordes på dagens 14.00 PK.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Dem håller nog andan i trafiken. Pinsamt, inga skydd att tillgå. Var ju en artikel om förorterna och där verkade det vanlig även om med enkelt munskydd.

Svensken skäms för FHM säger ju ingen fara

Hahah, jag läste något jävla citat häromdagen där en kärring tyckte att man kan hålla andan om man är ute bland folk. Geez..
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
När Gud skapar en IDIOT så menar han det.
Det är inte ditt fel att du föddes med defekta gener.

Corona är inte farligt alls för 95 % av befolkningen.
Skydda riskgruppen, så kommer det att gå bra.

66 döda i Sverige på kanske 330 000 smittade.

Det blir 66 / 330 000 = 0,02 % !!
Och skulle vi räkna antalet Corona-döda svenskar (<40) blir döds-raten ännu lägre.

Men samtliga döda skulle troligen dött senare i vår av en vanlig förkylning.

Gick det för snabbt?

TACK för att du bevisar din låga mentala förmåga!

Då skall vi se här. Enligt dig så har vi alltså cirka 330 000 smittade idag, dvs. därmed 0,02% döda.

Och eftersom vi har cirka 330.000 smittade i Sverige enligt dig, så är det "endast" lite drygt 29 gånger till så många som skall smittas i Sverige innan vi har 100% antal smittade.

Det innebär också att det är endast 1934 till som kommer att dö av coronaviruset i Sverige, ENLIGT DIG! Dvs. 0,02% av 10.000.000.

TROR DU PÅ ALLVAR ATT ENDAST 2000 personer kommer att dö av corona i Sverige? Och att 100% av Sveriges befolkning vid det laget är smittade?!?!?!

Är du så här jävla dum på riktigt eller gör du allt för att framställa dig som så?
Citera
Avslutad
Just nu pågår alltså slumpmässiga coronatester runt om i landet.

Skrattretande att resultatet ska presenteras om TVÅ VECKOR. Ja, ni hörde rätt. Inte 2 timmar, eller ens 2 dagar. Hur lång tid tar det att göra ett test egentligen? Man borde kunna lämna ett preliminärt svar till befolkningen inom några dagar.

Om man sen vill sitta och djupstudera utfallet så gör det gärna, för all del. Men var transparenta mot befolkningen.

Om 100 av 1000 är smittade så kan väl alla gissa att vi har runt 10% smittspridning bland befolkningen även om det är svårt att lita på det till fullo.

Resultatet är för fan inte ens relevant om två veckor.
Citera
2020-03-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormormaja
Ni borde skämmas, ni som skriver här att gamla människor ska offras och ligga ensamma och kvävas till döds.

Glöm inte att de är de äldre som har slitit och byggt upp Sverige.

Löfven och regeringen måste agera snabbt nu för att minska smittspridningen.

LOCKDOWN nu för att rädda liv.

Det komiska är att en tredjedel av sveriges befolkning är i riskgruppen.
Folk har fått för sig att "bara" multisjuka 95åringar dör. Vilket är helt groteskt åt helvete fel.
Så de som avfärdat det med att det "bara" är gamla äckel som dör så väntar kanske en fin karma
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Lyssnar på framgångspodden om Corona och där säger akutläkaren att siffror visar att det är ungefär 0.1% dödlighet för människor mellan 20-30.

Min fråga är då: är det klarlagt om den promillen beror på att folk i den åldersgruppen som gått bort haft underliggande sjukdom?

Fråga två: Är man över, säg 70+, blir man då med automatik klassad som "riskgrupp" tack vare sin ålder? Utan att man har annan underliggande sjukdom alltså? Eller klassas man inte som riskgrupp om man är gammal, men utan underliggande sjukdom? Jag tänker i och med att tidningarna refererar till att 1/4 av dom på intensiven är utanför riskgrupp. Tänker ifall det betyder att det kan vara ”friska” 90-åringar som är inlagda, men som inte klassas som riskgrupp i denna summering.

/calvincandie

Nej, äldre räknas som riskgrupp i sig.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Ett militärt angrepp från ryssen skulle få svensken att vakna inte annars.

Kanske dags att vi tar saken med egna händer och viftar med kalashnikovs.
Citera
2020-03-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Precis som jag sa, förutom att med lockdown försöker man kanske inte spara ekonomin så värst mycket. Ekonomin blir mycket sekundär vid total lockdown. Och så ska det vara!

I längden blir det billigare för samhället eftersom de skarpa åtgärderna bara behövs en kortare period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in