2020-03-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det där ju faktiskt ganska intressant - och väldigt roligt.
Du inför en nedåtriktad kraft (som du kallar elektricitet) för att förklara att lufttrycket sjunker ju högre upp du kommer.

Varför behövs en ostkupa om "elektricitet" håller luften på plats? Och vad skiljer egentligen din nedåtriktade kraft mot den vetenskapliga förklaringen på varför vi har lufttryck?

Det är inte frågan om en nedåtriktad kraft, utan ett elektriskt fält, med fallande voltstyrka, från domen ner till jordytan. I samma takt som voltstyrkan faller, med fallande altitud, så ökar atmosfärens densitet och tryck.
Så kanske hade Tesla rätt när han sa att vi alla kan ha fri tillgång till energi.
Citera
2020-03-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gaser består ju av atomer som far omkring. Ju fler atomer per volymenhet som utsätts för gravitation desto högre tryck - ju färre desto lägre tryck.

Väldigt få atomer per volymenhet ger ett extremt lågt tryck, men ändå ett tryck högre än en volym med lägre antal gasatomer.

Fast detta sitter du ju bara och fantiserar ihop. Det är ju superlöjligt.

Aha, gravitation och atomism kan skapa tryck i ingenting.
Men atomer kan väl inte fara omkring i ingenting och skapa tryck. Dina atomer måste fylla hela ingenting med atomer för att kunna skapa tryck och då blir ju ingenting…nånting.

Varför är det superlöjligt? Enligt din tro så skapades allt när ingenting, av nån anledning, exploderade. Genialiskt?
Citera
2020-03-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Ett problem med din falangs resonemang är att ni verkar:
a) erkänna att trycket sjunker med ökande altitud
b) protestera mot att trycket når 1 × 10^−11 Pa där atmosfären upphör.

Vilket, som du ser, är jävlig märkligt då b) följer av att a) är sant.

Kan in inte tala för alla plattisar, men enligt mig är fallande tryck en förutsättning för att vattnet ovan skall kunna övergå till is, och skapa en is-dom som skiljer vattnet från ovan från vattnet nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=2IOyJa8NSk0&t=20s
Citera
2020-03-25, 16:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Aha, gravitation och atomism kan skapa tryck i ingenting.
Men atomer kan väl inte fara omkring i ingenting och skapa tryck. Dina atomer måste fylla hela ingenting med atomer för att kunna skapa tryck och då blir ju ingenting…nånting.

Varför är det superlöjligt? Enligt din tro så skapades allt när ingenting, av nån anledning, exploderade. Genialiskt?

Atomism? Det är en antik filosofi? Är det verkligen topic här?

Atomer fyller ju redan hela rymden, mer eller mindre glest. Vad är problemet?
Citera
2020-03-25, 16:26
Medlem
Citat:
Det är inte frågan om en nedåtriktad kraft, utan ett elektriskt fält, med fallande voltstyrka....

Självklart är det frågan om en kraft eftersom det är själva definitionen av tryck:
Tryck är kraft per area - ingen kraft inget tryck.

Men visst du kan få flumma vidare: du verkar bestrida den gängse definitionen av tryck.
Vad är "tryck" enligt dig? Hur uppstår ett tryck från "en fallande voltstyrka"?

Citat:
Kan in inte tala för alla plattisar, men enligt mig är fallande tryck en förutsättning för att vattnet ovan skall kunna övergå till is...

Så du hävdar fortfarande att luft är vatten i gasform?
Citera
2020-03-25, 18:31
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Kan in inte tala för alla plattisar, men enligt mig är fallande tryck en förutsättning för att vattnet ovan skall kunna övergå till is, och skapa en is-dom som skiljer vattnet från ovan från vattnet nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=2IOyJa8NSk0&t=20s

Plattisar. Bra namn, då kör vi på det.

Nä så klart är du inte alla plattisars talesperson.
Men det huvudsakliga argumentet mot gravitation som brukar anföras är att "vakuum kan inte existera intill tryck", vilket är helt riktigt och bara är ett argument som plattisar har hittat på. Ingen ur den vetenskapliga fraktionen hävdar att atmosfären övergår från 1 bar till 0 bar när man passerar 100 km ö.h.

Det faktum att plattisar accepterar observationen att trycket minskar med höjd borde innebära att plattisar också erkänner att jordens atmosfär minskar och övergår till rymdens nära-vakuum. Därmed är frågan om gravitation är löst även för..
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Här är animerad bild på ditt fallande lufttryck bredvid vakuum. Tryck bredvid vakuum. Kan vi nu få se bevis för detta hur är möjligt!

https://duckduckgo.com/?q=earth+in+space&t=canonical&iax=images&ia=images
Citera
2020-03-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Plattisar. Bra namn, då kör vi på det.

Nä så klart är du inte alla plattisars talesperson.
Men det huvudsakliga argumentet mot gravitation som brukar anföras är att "vakuum kan inte existera intill tryck", vilket är helt riktigt och bara är ett argument som plattisar har hittat på. Ingen ur den vetenskapliga fraktionen hävdar att atmosfären övergår från 1 bar till 0 bar när man passerar 100 km ö.h.

Det faktum att plattisar accepterar observationen att trycket minskar med höjd borde innebära att plattisar också erkänner att jordens atmosfär minskar och övergår till rymdens nära-vakuum. Därmed är frågan om gravitation är löst även för..
Nej, du missförstår. Jag säger: det finns inget bevis för tryck utan behållare.

Du beskriver tryck utan behållare.
Citera
2020-03-25, 21:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Har du testat att dyka?

Där kan du känna ett tryck utan behållare.
Citera
2020-03-25, 22:59
Medlem
Citat:

Du bör nog omformulera ditt påstående för som nu är det helt vansinnigt. Jag sitter för tillfället och jag känner ett tydligt tryck mot min rumpa...

Så jo det finns såklart massor med bevis för "tryck utan behållare". Hela vår omgivning är full med "tryck utan behållare". Vad sägs t.ex om att du känner att det blåser? Eller att det slår lock för öronen? Det du känner är tryck (kraft per area).

Och som vanligt snurrar du till det totalt med bevisbördan och vad som är bevisat: Vi vet att det inte finns en "behållare" av många skäl, t.ex att trycket sjunker med stigande höjd. Av detta följer att atmosfären som sådan är ett bevis för "tryck utan behållare".

Vill du påstå att det finns någon slag "behållare" så är det du som ska bevisa ditt påstående inklusive en hypotes hur i hela världen trycket kan sjunka med stigande höjd. I en trycksatt behållare är trycket konstant vilket lufttrycket inte är.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-25 kl. 23:15.
Citera
2020-03-26, 08:15
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Du beskriver tryck utan behållare.

Så när man dyker så ökar inte trycket ju längre ner man kommer? Intressant att du förnekar något du kan kontrollera på närmsta badhus. Men som vanligt vill du väl inte ens göra det. Du vill ju inte åka hiss med en barometer, inte åka flygplan, inte flytta dig utanför ditt flickrum.

Är du inlåst så du inte får gå ut i verkligheten? Är det där skon klämmer?
Citera
2020-03-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du bör nog omformulera ditt påstående för som nu är det helt vansinnigt. Jag sitter för tillfället och jag känner ett tydligt tryck mot min rumpa...

Så jo det finns såklart massor med bevis för "tryck utan behållare". Hela vår omgivning är full med "tryck utan behållare". Vad sägs t.ex om att du känner att det blåser? Eller att det slår lock för öronen? Det du känner är tryck (kraft per area).

Och som vanligt snurrar du till det totalt med bevisbördan och vad som är bevisat: Vi vet att det inte finns en "behållare" av många skäl, t.ex att trycket sjunker med stigande höjd. Av detta följer att atmosfären som sådan är ett bevis för "tryck utan behållare".

Vill du påstå att det finns någon slag "behållare" så är det du som ska bevisa ditt påstående inklusive en hypotes hur i hela världen trycket kan sjunka med stigande höjd. I en trycksatt behållare är trycket konstant vilket lufttrycket inte är.
Känner du ett tryck mot rumpan? Är du i rätt tråd nu?

Igen. Jag säger inte att tryck utan behållare inte existerar, jag säger att bevis för tryck utan behållare inte existerar. Men det förstår ju du, du ljuger bara i vanlig ordning, i första hand för dig själv.
Citera
2020-03-26, 09:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Känner du ett tryck mot rumpan? Är du i rätt tråd nu?

Igen. Jag säger inte att tryck utan behållare inte existerar, jag säger att bevis för tryck utan behållare inte existerar. Men det förstår ju du, du ljuger bara i vanlig ordning, i första hand för dig själv.

Ett 'bevis' i din värld är ett Youtubklipp, inget annat duger, tack jag fattar.

Men vad är det du känner om du dyker ner under ytan i sjön? Ja, du har nya möjligheter att spela dum nu. Du kan säga 'jag känner vattnets temperatur', 'jag känner en fisk mot foten' eller vad du nå kan komma på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in