2020-03-25, 21:29
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finland förklarar avspärrningen av Helsingfors med omnejd ganska enkelt.

Av 800 fall så är 500 upptäckta i Helsingfors med omnejd. Därför avskärmas den delen av landet.

Enkelt.

Enkel matematik borde funka här också, stäng av områden i karantän, där det finns mest med fall direkt.Ju längre tid man väntar, ju värre blir det...
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Tvärtom. Allt talar för att han haft rätt i det mesta han sagt.

Att det inte smittar mellan människor eller att vi passerade toppen för två-tre veckor sen?

Sverige har 4 döda per MCap nu, Tyskland 2, Israel 0,6 Taiwan 0,08

Fast jag antar att du hellre jämför med de länder som gjort sämre ifrån sig än Sverige eller som en duktig förlorare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, mycket feta människor har ju svårt att andas av rent fysiologiska skäl, även i vanliga fall. Så det är inte konstigt. Vidare blir hjärtat mer ansträngt av att det ska pumpa in blod i de pyttesmå blodkärlen som går in till varenda fettcell... Detta orsakar ju också högt blodtryck, som är en riskfaktor i sig. Allting hör ihop, och fetma startar en mycket dålig spiral i sådana här fall.

Fullt friska (inga underliggande sjukdomar) och hälsosamma (icke-rökande, icke-smällfet) människor under 50 år har i princip 0% risk att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag är en av de som också har varnat för detta, förutom att jag inte är någon forskare. Bara en läkare. Dock ingen smittskyddsläkare, så jag kan inte göra så mycket.

Sverige är inte redo för vågen som skall komma.

Har du försökt påverka någon politiker innan? Du verkar ju förstå hur läget är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Exakt
Det jag säger
En del som jämför säsongsinfluensan med ca 2-300 döda med covid-19 statistik.
Inte i närheten. Vi har 63 döda de senaste 2 veckorna.
Och sannolikt över 300 döda redan nästa vecka.

Och en massa som dör ändå.

Om vi visade statistik på döda varje dag i Sverige, corona eller inte, skulle folk kanske förstå.

Citat:
Ja, mycket feta människor har ju svårt att andas av rent fysiologiska skäl, även i vanliga fall. Så det är inte konstigt. Vidare blir hjärtat mer ansträngt av att det ska pumpa in blod i de pyttesmå blodkärlen som går in till varenda fettcell... Detta orsakar ju också högt blodtryck, som är en riskfaktor i sig. Allting hör ihop, och fetma startar en mycket dålig spiral i sådana här fall.

Ja, och alla jävla skröxkfall trollen försöker mosa ut har ju visat sig vara svinfeta.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Exakt
Det jag säger
En del som jämför säsongsinfluensan med ca 2-300 döda med covid-19 statistik.
Inte i närheten. Vi har 63 döda de senaste 2 veckorna.
Och sannolikt över 300 döda redan nästa vecka.

Folk dör i vanliga influensan också samtidigt.. glöm inte det..så corona är utöver den vanliga.. inte istället för. visst en del som dör kan ha båda..men långt ifrån samtliga..
Citera
Avslutad
Första gången , i Aktuellt, jag hör att vikten har stor betydelse. Läkaren sa att som vanligt vid dessa epidemier så är det många överviktiga som drabbas.

Varför har man inte gått ut mer med det?

Känslig fråga kanske. Men om folk fått veta i Januari, kunde de ha bantat bort 10-20 kg.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Man kan inte gråta varje dag, heller.

Svält blir det nog inte, men det är nog slut med skid- och Thailandsresorna och Amaronevinet för de allra flesta, för i alla fall 15-20 framåt.

Jag kan tänka mig att samhället också måste se över bidragssystemen, t.ex. så att det inte längre blir självklart att få CSN till Kalle Anka-kurser (typ på humanistisk fakultet) eller utlandsstudier, och inte heller självklart med statliga pengar till alla de buskuniversitet och institutioner som finns idag. Där finns det massor att spara, som inte påverkar något omedelbart negativt.

Jag tror att människor i större utsträckning kommer att tvingas arbeta för sina bidrag. Det har redan börjat - det var ju någon kommun i Sverige, som villkorade socialbidraget mot att de tillverkade masker till sjukvården ett antal timmar per dag. Och det är ju inte mer än rätt.

Taket i sjukkassan, A-kassan och föräldrapenningen kommer att sänkas. Kanske lägger man ner alla SGI-baserade ersättningar helt och hållet, och låter det finnas bara ett gryndskydd, typ socialbidraget, för dom som är helt utblottade när de ansöker. Familjemedlemmar och släktingar kommer i större utsträckning förväntas försörja varandra. Sådana saker.

Folk kommer att få sälja sina hus till underpris, det är det första som händer, och många kommer inte att kunna täcka sina lån...

Men vi kanske till och med behöver ett uppvaknande? Jag menar den medelklass, som har levt i en bubbla, där de ansett sig ha "rätt" till en massa saker som de egentligen inte har råd med, och till stor del finansierat det med lån... Det kommer också att bli slut med "konsulter" som tar ut fantasiarvoden, och de höga gubbarna - VD:ar och styrelseledamöter - kommer inte att kunna ta ut de löner och fallskärmar som de får idag. Det kommer att ske en uppryckning på många håll, tror jag... tills vi har de stora klasskillnaderna här igen i nästa generation.

Vad som värre är torde vara att många medelklasspensionärer blir fattigpensionärer som aldrig åkt vare sig till Thailand eller annorstädes.
Citera
2020-03-25, 21:30
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Kul att du tar upp sars.
Sars var lika mycket en fars som detta, precis som svininfluensan. När ska ni lära er?
Du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Om ett par veckor är våren här.
Influensan dör alltid ut i april.

Sluta hoppas på domedagen.

Jag la fram data som visade att SARS kunde frodas i månaderna som komma skall. Coronaviruset tillhör virusarten SARS.
Är du troll eller är du dum på riktigt? Om det är det första kanske du skulle sluta skriva i tråden annars får väl en moderator tysta dig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Nej det vill jag inte. Jag missförstod nog dig.
Vill inte skicka dom i arbete igen, tar det hellre själv.
Men skulle gärna få veta om jag har haft eller har smittan själv innan jag kan göra nån insats.

Erbjudit hjälp till äldre med handling, hänga upp varor på deras dörr.

De tackar snällt sen masar de sig ner till affären ändå.

Svårt att tvinga någon.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Riskgrupper bör isolera sig för glatta livet. Gå inte utanför dörren på MINST 3 månader.
Citera
Medlem
In med militärjuntan. Politikerna verkar inte förstå allvaret och folket börjer blir redigt trötta på det. Kaos är på intåg och det går att förhindra om andra krafter agerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in