2020-03-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Som sagt; ej de 800 miljarder du skrev.

Sedan gör du generalfelet att du tro att allt i samhället betalas av staten. Vilket inte är fallet.
Kommunernas intäkter: 682 miljarder
Regionernas intäkter: 357 miljarder

Totalt = 1 839 miljarder SEK

Varav definitivt 300-400 miljarder per år går till invandring, klimat, bistånd. (Kolla Ruist forskning, HHG).

Rädda landets småföretagare har högre prio för mig.

Du pratar i ryss-mössan som vanligt. Dra fram budgeten och peka på posterna som motsvarar dina utsagor så ändrar jag mig.

Annars är det här bra att tänka på i dessa tider: https://www.svt.se/nyheter/regeringen-varnar-for-coronadesinformation
Citera
2020-03-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du pratar i ryss-mössan som vanligt. Dra fram budgeten och peka på posterna som motsvarar dina utsagor så ändrar jag mig.

]

60 miljarder i direkt migration/bistånd. Ytterligare 16 kommande budget (7 klimat).
Kommunernas kostnader för migrationen beräknas ligga på mer.
Regionernas kostnader på grund av migrationen ligger på dygt 40 netto

Enbart där nära 200 miljarder. Och då har vi gått igenom enbart två.

Kolla Ruist forskning, den mest omfattande på området.
Citera
2020-03-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
60 miljarder i direkt migration/bistånd. Ytterligare 16 kommande budget (7 klimat).
Kommunernas kostnader för migrationen beräknas ligga på mer.
Regionernas kostnader på grund av migrationen ligger på dygt 40 netto

Enbart där nära 200 miljarder. Och då har vi gått igenom enbart två.

Kolla Ruist forskning, den mest omfattande på området.

Hänvisning till en forskares hela katalog; snäppet under en länk till en youtube-föreläsning men jag behöver mer från dig för att bli övertygad.
Citera
2020-03-25, 19:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Är det egentligen inte bäst att låta dom konkursa och sedan kan nya ta över verksamheten för kanske halva priset när det lugnat sig lite?
Det är nog så det kommer bli. Oavsett vad Moderaterna och Svensk Näringsliv tycker och hoppas så kommer inte staten kunna gå in och ta över företagens kostnader i hela landet. Det är synd om många kämpande småföretag, men staten/skattebetalarna kan inte rädda dem. Hellre spara resurser till en nystart sen istället.
Citera
2020-03-25, 19:49
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är nog så det kommer bli....Hellre spara resurser till en nystart sen istället.

Ren darwinism likt att ha den strategin som andra länder undrar över ”räkna med fler dödsfall”. Tysk åsikt,
hittar inte nu.
Sossarnas sanna jag. Flugornas herre är deras ledstjärna av alla dålig uppväxtproblem som fått dem att bli som de blev. Mona, Ygeman och de andra
Citera
2020-03-25, 19:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Ren darwinism likt att ha den strategin som andra länder undrar över ”räkna med fler dödsfall”. Tysk åsikt,
hittar inte nu.
Sossarnas sanna jag. Flugornas herre är deras ledstjärna av alla dålig uppväxtproblem som fått dem att bli som de blev. Mona, Ygeman och de andra
Jag tänkte inte på politiska riktningar, utan mer på ekonomiska realiteter. Det finns helt enkelt inte tillräckliga ekonomiska resurser i statskassan, eller hos skattebetalarna, för att gå in och ta över företagens kostnader. Var menar du att dessa pengar skulle komma ifrån?
Citera
2020-03-25, 20:05
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag tänkte inte på politiska riktningar, utan mer på ekonomiska realiteter. Det finns helt enkelt inte tillräckliga ekonomiska resurser i statskassan, eller hos skattebetalarna, för att gå in och ta över företagens kostnader. Var menar du att dessa pengar skulle komma ifrån?

Pengar till att sätta landet på stand by några isolerade månader borde finnas avsatta om Sverige är ett så kaxigt land som de är och strör pengar omkring sig som de gör med så få skattebetalare.
Inte att det skafinnas buffert till företagens vinst, men till deras löner och drift under isolation.

Medel till vård åt alla oavsett ålder, risk etc?
Jag kan förstå att de skrotat gamla respiratorer, men inte varför det kontinuerligt köps in nya.
Det är en oansvarig statsledning.

Vd ska man komma tilbaka till när firman är i konkurs.
Citera
2020-03-25, 20:10
Medlem
mjohan84s avatar
Förlorar man tillägg om man blir permitterad? T ex skift-tillägg ? Räknas bara grundlönen ?
Citera
2020-03-25, 20:11
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Spotify donerar 100 miljoner till artister runtom i världen skriver Dagens Nyheter.

Där gick rödvins-försäljningen upp
Citera
2020-03-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Förlorar man tillägg om man blir permitterad? T ex skift-tillägg ? Räknas bara grundlönen ?

Vad tror du själv?
Citera
2020-03-25, 20:58
Medlem
Jag för en högre inkomstskatt så att vi får en bättre sjukvård och offentlig sektor. Det är bra om vi står starkt rustade för nästa utbrott.
Citera
2020-03-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Jag för en högre inkomstskatt så att vi får en bättre sjukvård och offentlig sektor. Det är bra om vi står starkt rustade för nästa utbrott.

Varför inte betala sin egen sjukvård? Då slipper du mellanhänderna och alla slukhål på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in