2020-03-25, 19:50
Medlem
Migrationsverket i Sundbyberg verkar ha problem med Corona. Stora väntrum med hundratals asylsökanden.
https://www.expressen.se/nyheter/migrationsverkets-personal-vadjar-om-hjalp-smitthard/
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Det är uppenbart att Tegnell & Co agerat naivt på väldigt bristfällig information. Precis som man gjort i länder som var tidigt drabbade, typ Italien. Jag vet inte hur Tegnell uppskattat smittspridningen, det har säkert pågått smittspridning till Sverige och Stockholm via flera vägar som inte han känt till. Om man inte testar får man chansa.

Det kommer nog snart vara rätt uppenbart att det tidigt fanns smittovägar helt okända för Tegnell. Inte bara från alperna och någon Iranier. Allt fler kluster kommer poppa upp runt om Stockholm med folk som har långt gångna sjukdomsförlopp som legat hemma och hostat i vattenpipan.

Tegnell var ju på tjänsteresa i Somalia i början av smittspridningen. Kanske var det hos dem han inhämtade de kunskaper som de nuvarande besluten grundar sig på.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Har du svårt med svenskan? Sluta pladdra och presentera siffror på dina vanföreställningar och källor!

Stockholm ökar IVA platserna från 90 till 180;
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/mars/stockholm-rustar-for-fordubblad-intensivvard/

Piteå sjukhus görs om för att endast ta emot covid19 patienter;
https://kuriren.nu/nyheter/forsta-respiratorpatienterna-vardas-i-pitea-nm5326546.aspx

Vi har tur som har en platt kurva så sjukvården hinner förbereda sig på dessa sätt.

Puss.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Jag vet inte om jag är ute och svävar. Jag tolkar som när man har sett presskonferenser från FHM att det upp till regeringen om man vill minska antalet personer i sammankomster, stänga skidanläggningar osv. Jag uppfattar som att Tegnell inte kan göra mycket mer än vad gör.

Regeringen följer FHMs riktlinjer
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ser ni Rapport på SVT1 just nu!?
Man filmar från ett sjukhus i Italien.
Läkaren säger till reportern "Berätta i Sverige att alla ska hålla sig hemma direkt vid första Coronafallet".
Reportern "Folk stannar inte hemma i Sverige".
Läkaren "Hmm, ja då kommer ni troligtvis få som oss".

Tegnell "Vi har kontroll på läget"...

Man kan aldrig helt och hållet jämföra två så olika länder, folk och kulturer som Italien och Sverige (om man bortser från våra invandrare).

Nej, vi kommer inte få det som Italien ens om vi försökte. Vi lever helt annorlunda. Vi är friskare i grunden, helt enkelt ett starkare folk. Det osunda Italien och Spanien sticker ut av en anledning. Dom lever tätt inpå varandra på ett sätt vi inte gör. Många äldre har rökt hela sina liv, cigg utan filter. Det innebär att dessa länder har en extremt stor del människor som är i väldigt dåligt skick just vad gäller lungkapacitet. Var och varannan vinalkoholist också.

Hos oss kommer det dock slå stenhårt i våra invandrartäta förorter.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Klart att det finns vissa dödsfall som är missvisande men jag tror inte det är någon stor grupp vi pratar om nu. En person som har hjärtproblem och dör och har covid-19 kanske inte heller skulle dött nu om den inte fick viruset så ska man klassa fallet som en som dog pga av hjärtat eller pga av corona.

Om någon får ett astmaanfall pga inandning av dålig luft, och sen dör. Har personen då dött pga astma eller pga dålig luft?
Både och förstås. Och samma bör gälla de som dör pga hjärtinfarkt när de har Coronaviruset, alltså att de dog pga både hjärtinfarkt och pga Coronaviruset.
Man kan visserligen inte veta att Coronaviruset bidrog till hjärtinfarkten, men det kan ha gjort det pga tex feber, och det tycker jag räcker för att säga att personen dog pga Coronaviruset.
Ett vårtvirus däremot, där är det nog osannolikt att det skulle kunna utlösa en hjärtinfarkt.

Och astmaanfall orsakas för övrigt också av virus, tex rhenovirus, så det finns massa bra skäl att starta krig mot virus. Så slipper vi kanske tex att bli förkylda i fortsättningen

Sen kan man fundera på vad som ska gälla om en coronasmittad person kör ihjäl sig. Coronaviruset kan ju ha gjort att personen körde sämre, speciellt om hen hade feber när hen körde. Så borde det klassas som ett coronadödsfall?

Och om någon begår självmord pga de åtgärder som sätts in för att stoppa spridningen av Coronaviruset, tex en konkursande restaurangägare. Borde det klassas som ett coronadödsfall?
Coronaviruset borde ju iallafall anses ha bidragit till dödsfallet, alltså ungefär att personen dog "i spåren av" Coronaviruset.
Senast redigerad av vemsa 2020-03-25 kl. 19:56.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Samtidigt som svenska folket hyllar regimens arbete. Behöver man påpeka vilket sjukt land Sverige är?
Tegnell visste att såna här dagar skulle komma. Det gjorde i stort sett alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jag ”roade” mig med att kolla hur andra länder låg till jämfört med Sverige vid samma tidpunkt. Jag tycker mig se några tydliga trender som tyder på att vi inte vet någonting hur det här slutar... Än. Baserat på hur trenderna i andra länder ser ut så borde många svar komma den närmsta veckan...

Jag kollade först antalet dödsfall vi (Sverige) hittills har haft. Jag räknar från den dagen som länderna har (minst) 1 dödsfall VARJE dag.

Då är vi idag på vår 11e dag.

Trender jag ser när jag jämför med andra:

* Nästan alla länder jag har kollat ligger rätt lågt i antal dödsfall under de första 7-11 dagarna.

* Nästan alla länder ökar kraftigt nånstans EFTER dag 11 (Oftast. Det ökar sällan särskilt mycket under första 7 dagarna)

Och där är alltså inte vi, än.

* När jag kollar kurvorna (över antal döda) i olika länder så ser dom flesta kurvorna ut att skena iväg mer rakt uppåt först runt dag 12-16 (ungefär).

* Av dom jag kollat är det få som ser ut att skena iväg första veckan eller tredje veckan, utan oftast nånstans däremellan.

Vi är alltså just nu precis innan där helvetet har satt igång i andra länder...

Så jag avvaktar nog åtminstone en vecka till innan jag konstaterar ”det är ju typ bara 5 per dag som dör i Sverige”

Det är nästan lika många som dog första 11 dagarna i USA med! Det var inte heller såå många fler som dog i Italien första tiden...

Det kan även tilläggas att Spanien har nästan dubbelt så många dödsfall på 18 dagar än vad Italien hade efter 18 dagar. Och Frankrike har ungefär lika många dödsfall som Italien hade vid exakt samma tidpunkt.

Ni får mer än gärna komma och berätta hur ”fel” jag hade om 7-14 dagar, för det är FAN så mycket bättre för alla än att jag berättar att ni hade fel...

Jag har dock INTE påstått tvärsäkert att vi går mot samma öde, jag påstår bara att vi INTE VET hur något slutar ännu. Jag ser folk prata som om vi redan vet och hänvisar till hur ”bra” det har gått första 11 dagarna (med dödsfall). Det har det gjort i övriga länder med! Det säger därför nada, här och nu.

Jag hoppas innerligt att vi avviker från trenderna och jag har aldrig velat ha mer ”fel” än just nu...

Baserat på trenderna i andra länder så borde vi som sagt få många fler svar närmsta 7-10 dagarna. Eftersom vi även ligger cirka 1-2 veckor efter många länder så har vi dessutom haft lite extra tid på oss att lära oss av andras misstag och av trenderna, det återstår att se om ”vi” har gjort det! Jag hoppas, men känner mig inte ett dugg säker. Än.

Vi har ju även haft en person som har sagt att det snart vänder, sedan början av mars... Snart kommer nog det riktiga svaret vart vi är på väg. I bästa fall fick han till slut rätt, i sämsta fall följer vi övriga länder efter våra första 11 dagar...

Ps. Glöm inte att ta med i beräkningen att vi är ett miniland med tio miljoner invånare.

Sverige:

Dag 1-11 - ”daily new deaths” (14-24 mars)

1, 1, 1, 4, 2, 1, 5, 4, 1, 6, 6 dödsfall/dag

= Totalt 32 dödsfall första 11 dagarna.

Veckan därpå: (?)
————————————
Italien:

Dag 1-11: (21 feb - 3 mars)
1,1,4,4,1, 5,4,8,12,27,28

= Totalt 79 dödsfall första 11 dagarna.

Veckan därpå: (fram till 10e mars)

Totalt cirka 520 nya dödsfall

28-168 dödsfall/dag

Antal dödsfall första 18 dagarna totalt sett: Runt 600 dödsfall.

————————————
Spanien

Dag 1-11: (3-13 mars)
1,1,1,5,2,7,13,6,19,31,47

= 133 dödsfall första 11 dagarna.

Veckan därpå: (fram till 20 mars)

Cirka 890 nya dödsfall.

48-262 dödsfall/dag.

Antal dödsfall första 18 dagarna totalt sett: Cirka 1 000 dödsfall första 18 dagarna.

————————————
Frankrike

Dag 1-11: (5-15 mars)
3,2,7,4,11,3,15,13,18,12,36

= Totalt 137 dödsfall på 11 dagar.

Veckan därpå: (fram till 22 mars)

Cirka 530 nya dödsfall

15-112 dödsfall/dag.

Antal dödsfall totalt sett första 18 dagarna: Cirka 670 dödsfall

————————————
England

Dag 1-11: (5-15 mars)
1,1,1,2,1,2,2,1,10,14,20

= 55 dödsfall första 11 dagarna.

Veckan därpå: (fram till idag 24 mars)

Totalt sett cirka 280 nya dödsfall.

20-56 dödsfall/dag

Antal dödsfall totalt sett första 18 dagarna: Cirka 335 dödsfall.

————————————
USA:

Dag 1-11: (2-15e mars) 5,3,2,1,3,4,3,4,4,8,3

= 41 dödsfall första 11 dagarna.

Veckan därpå: (fram till 22 mars)

Cirka 370 nya dödsfall

11-57 dödsfall/dag.

Antal dödsfall första 18 dagarna totalt sett: Cirka 410 dödsfall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tack för mycket intressanta siffror, om jag får önska skulle jag vilja se dina siffror per miljon invånare, ackumulerad över tid är väl enklast kanske, men jag har en känsla av att det kanske är en mer rättvis jämförelse mellan länderna om man gör så, eller vad tror du ?
Citera
2020-03-25, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Källa?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Kolla grafen på döda.

Italien
1 mars 41 döda
2 mars 52 döda
3 mars 79 döda

Sverige
23 Mars 27
24 Mars 40
25 mars 60
Citera
2020-03-25, 19:51
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Såg det, fy fan, folk shippar efter andan och en somnade in
Och samtidigt vägrar folk i sverige göra förändringar i sin vardag då det "bara är en förkylning".
Egoisterna ser fram emot påskfirande ute i landet. Stockholmarna ska invadera hela landet med smitta.
Och regeringen sitter och väntar...
Citera
2020-03-25, 19:52
Medlem
Dags att vakna upp och förstå att Sverige till största delen inte består av oss som följer alla riktlinjer utan av en hop invandrare som vägrar lära sig varken språk eller kultur, en hop fyrtiotalister som tror att de är odödliga och vill göra en sen revolt samt en hel hord av curlade ungdomar som vet hur de ska uttrycka sig men ger f_n i gemene man.
Citera
2020-03-25, 19:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Stockholm ökar IVA platserna från 90 till 180;
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/mars/stockholm-rustar-for-fordubblad-intensivvard/

Piteå sjukhus görs om för att endast ta emot covid19 patienter;
https://kuriren.nu/nyheter/forsta-respiratorpatienterna-vardas-i-pitea-nm5326546.aspx

Vi har tur som har en platt kurva så sjukvården hinner förbereda sig på dessa sätt.

Puss.
Den resursförstärkningen kommer fyllas upp på en dag någon vecka fram i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in