2020-03-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du missade kanske det där med att folk dör som flugor?
Men man ger vården en chans att hinna med.
Citera
2020-03-24, 23:12
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Småföretag handlar med svenska kunder. Inte EU.

Hur får svenska småföretag prylar? Vilka handlar deras leverantörer med?

Branschbaserat såklart.

Regeringen får steppa in, som i andra länder. Vad är problemet?
Citera
Medlem
flyforbannads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Du är nyreggad och kan inte ta PM.

Har du koll på planeringen, vad ledningen tänker göra, tänker man extrainkalla folk osv?
Jag har hört av bekanta att somatiken tar läkare från psykiatrin och när vårdpersonalen insjuknar (vilket den kommer att göra) så blir det ju ännu mer ansträngt än vanligt. Krisplaneringen börjar rulla.

Har tyvärr ingen koll på planeringen eller vad ledningen tänker göra överlag. Har bara fått informationen om att en indirekt akut operation blivit inställd pga "högre direktiv". Och sjukhuset kommer inte öppna för operationer som inte är livshotande först tidigaste den 10e April. Alltså en rakt av shutdown. Min källa får alltså sin operation inställd som skulle ske imorgon, som är livsviktig. Men får endast en intensivplats om det verkligen skulle skita sig framöver.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Så om en person dör i tex en bilolycka och råkar ha Covid-19, då räknas det dödsfallet som ett coronadödsfall?
Nej. Naturligtvis inte. Då är ju skadorna som döda personen från en bilolycka. Inte covid-19. Man testar ju inte för covid-19 i det fallet eftersom den döde inte uppvisat några symptom på viruset. Personen har ju dött i en olycka.

Jag hoppas att du inte är riktigt lika korkad som din fråga får dig att verka? Dock är jag osäker.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-03-24 kl. 23:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Småföretag handlar med svenska kunder. Inte EU.

Nja..dom handlar med utlandet med.
Citera
2020-03-24, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Men man ger vården en chans att hinna med.
Vilka länder har lyckats med det menar du och hur har Sverige misslyckats?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Så om en person dör i tex en bilolycka och råkar ha Covid-19, då räknas det dödsfallet som ett coronadödsfall?
Knappast.
Ställ inte så dumma frågor.

Redan tidigt diskuterades här det där med covid, ålder och underliggande sjukdomar och att det kunde vara svårt att veta vad som är vad.
Men den diskussionen har vi lämnat och gått vidare, den är ganska oväsentlig. Vittnesmål berättar om hur hårt coviden slår. Finns på flera ställen i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Antalet kan fluktuera lite. Säsongen 17/18 dog över 1000 personer tror jag.

Om sverige når de sifforna om dagen du pekar på tror jag Stockholm kommer vara extremt överrepresenterat.
Över 1000 döda i corona kommer vi, enligt min prognos, att nå den 6-7 april.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Klart att det finns vissa dödsfall som är missvisande men jag tror inte det är någon stor grupp vi pratar om nu. En person som har hjärtproblem och dör och har covid-19 kanske inte heller skulle dött nu om den inte fick viruset så ska man klassa fallet som en som dog pga av hjärtat eller pga av corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hur får svenska småföretag prylar? Vilka handlar deras leverantörer med?

Branschbaserat såklart.

Regeringen får steppa in, som i andra länder. Vad är problemet?

Så du menar att en svensk frisör t.ex är beroende av ifall Spanien öppnar sina gränser igen?
Låt mig tvivla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Svenska Intensivvårdsregistret (SIR, även kallat SIRI) är ett inrapporteringssystem för intensivvårdsfall. Systemet är kopplat till diagnoskoder och uppdateras i realtid. Så fort en intensivvårdsavdelning registrerar en ny patient med diagnosen COVID-19 så dyker det upp i registret. Du kan följa utvecklingen i deras influensaportal.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp-corona

Om du byter vy till tabell så kan du se hur många vårdtillfällen som rapporterats av varje avdelning. Det är viktigt att komma ihåg att vårdtillfälle och antalet patienter är olika saker.En del patienter blir förflyttade till andra sjukhus (Karolinska har t.ex. en ECMO-patient som flyttats dit från ett annat län).

SIRI för därför statistik om antalet patienter, genomsnittsålder och bakomliggande riskfaktorer vid sidan om. De uppdaterar flera gånger per dygn. Senast klockan 13:00

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Aha okej intressant ska ta och kika lite där.

Tack för svaret!
Citera
2020-03-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
USA kommer snart segla upp i toppen av alla listor, Trump bör lyssna på Fauci men kommer givetvis lägga till lite egna saker, han har även andra aspekter att beskta.

Den 12:e April öppnar Trump upp Amerika. Om ökningstakten är samma som idag så har man ungefär 8 miljoner smittade 12:e April. Jag undrar om man inte borde göra tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in