Citat:
Ursprungligen postat av
London
Stater i flertalet länder, primärt USA, har spelat ut korten med stimulanspaket. Vad annat positivt har rapporterats eller finns kvar att rapportera i närtid?
Fler folk dör. Nya länder går in i lock downs, senast Indien. Stor oro att USA tar över stafettpinnen som krisens epicenter från Europa. Hur påverkar Manhattan och hur ser det ut i övriga USA om 10-15 dagar? Varsel ökar i Sverige. Permitteringar ökar. För varje dag som går i detta elände ser den samhällsekonomiska situationen värre ut. Inköpschefernas index i botten. BNP-prognoser i botten. Arbetslösheten befaras skena.
Vad i något ser bättre ut än för 5 dagar sedan när det kommer till bolagens lönsamhet?
Rapporterats? Jaha, ok -- du tittar på nyhetsrubriker, då förstår jag.
Jag utgår istället från vad datan säger.
Det som ser bättre ut nu än för fem dagar sedan skrev jag om tidigare, men här följer något av en summering för OMXS30,
Negativt
1. Tydlig 'gap' på 4h-charten för OMXS30 längre ned, dessa har i närtid (tänk 2 veckor) fyllts inom 1-2 dagar. Om denna längre ned ska fyllas kommer OMXS30 åtminstone tillfälligt backa runt -7-8%. Detta måste dock inte vara negativt om man tänkt köpa på sig BEAR-certifikat. För de flesta är börsfall sämre än bättre dock.
Varken eller
1. Om den 'gap' som finns på 4h-charten fylls kan det innebära en trippelbotten, men det kan lika väl innebära ett kortsiktigt trendbrott. Det senare kan trigga ännu mer sälj (dvs att börserna faller under nuvarande lägstanivå). Det första är dock ett styrketecken och är signifikant om man gillar att det går uppåt istället för nedåt.
Positivt
1. Positiv stängning över EMA21 (4h) för OMXS30, detta har inte inträffat sedan 20 februari. På kort sikt finns mao ett positivt trendbrott.
Här är ett skärmklipp via Tradingview som istället illustrerar allt ovan:
https://i.imgur.com/RBpaeMB.png
Idag hade vi annars en av dessa 'gaps' som fylldes under en och samma dag. Börsen startade långt över föregående stängning (varpå en 'gap' uppstod). Denna 'gap' fylldes sedan och det återgick till ett medelvärde för att sedan fortsätta uppåt under eftermiddagen. Någon annan användare beslöt sig av okänd anledning för att i det här scenariot gå in i BEAR X10, jag köpte själv mer BULL X10 så fort denna 'gap' hade fyllts. Efter köp backade OMXS30 runt -0.5% och snurrade en del kring nollan för att sedan börja klättra uppåt. Nuvarande vinst för det köpet är runt +24%, det var ett korkat köp från mitt håll dock då jag var på tok för snabbt ute. Skit händer.
Jag *tror* också att vi får se ett tapp bortåt 7-8% snart igen som sagt. Det innebär dock inte nödvändigtvis att detta tapp triggar ännu fler tapp ... Det får man se, man bör dock ha någon typ av exit om man tänkt sig trade:a på korta intervaller (dvs per timme eller rentav ännu kortare) och med våldsamt hög risk.