2020-03-25, 15:58
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Högg ditt inlägg

Vad är det som du menar pekar på det just nu?

Jag kan se en faktor som innebär en möjlig ytterligare botten, men var är det du ser/menar att det pekar på att det ska 'falla ytterligare'; alltså falla under nuvarande två bottnar?

Stater i flertalet länder, primärt USA, har spelat ut korten med stimulanspaket. Vad annat positivt har rapporterats eller finns kvar att rapportera i närtid?

Fler folk dör. Nya länder går in i lock downs, senast Indien. Stor oro att USA tar över stafettpinnen som krisens epicenter från Europa. Hur påverkar Manhattan och hur ser det ut i övriga USA om 10-15 dagar? Varsel ökar i Sverige. Permitteringar ökar. För varje dag som går i detta elände ser den samhällsekonomiska situationen värre ut. Inköpschefernas index i botten. BNP-prognoser i botten. Arbetslösheten befaras skena.

Vad i något ser bättre ut än för 5 dagar sedan när det kommer till bolagens lönsamhet?
Citera
2020-03-25, 16:28
Medlem
Londons avatar
Citat:
Högg ditt inlägg

Vad är det som du menar pekar på det just nu?

Jag kan se en faktor som innebär en möjlig ytterligare botten, men var är det du ser/menar att det pekar på att det ska 'falla ytterligare'; alltså falla under nuvarande två bottnar?

...även nyfiken på vilken faktor du specifikt ser som risk för ny botten?
Citera
2020-03-25, 16:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Stater i flertalet länder, primärt USA, har spelat ut korten med stimulanspaket. Vad annat positivt har rapporterats eller finns kvar att rapportera i närtid?

Fler folk dör. Nya länder går in i lock downs, senast Indien. Stor oro att USA tar över stafettpinnen som krisens epicenter från Europa. Hur påverkar Manhattan och hur ser det ut i övriga USA om 10-15 dagar? Varsel ökar i Sverige. Permitteringar ökar. För varje dag som går i detta elände ser den samhällsekonomiska situationen värre ut. Inköpschefernas index i botten. BNP-prognoser i botten. Arbetslösheten befaras skena.

Vad i något ser bättre ut än för 5 dagar sedan när det kommer till bolagens lönsamhet?

Rapporterats? Jaha, ok -- du tittar på nyhetsrubriker, då förstår jag.
Jag utgår istället från vad datan säger.

Det som ser bättre ut nu än för fem dagar sedan skrev jag om tidigare, men här följer något av en summering för OMXS30,

Negativt
1. Tydlig 'gap' på 4h-charten för OMXS30 längre ned, dessa har i närtid (tänk 2 veckor) fyllts inom 1-2 dagar. Om denna längre ned ska fyllas kommer OMXS30 åtminstone tillfälligt backa runt -7-8%. Detta måste dock inte vara negativt om man tänkt köpa på sig BEAR-certifikat. För de flesta är börsfall sämre än bättre dock.

Varken eller
1. Om den 'gap' som finns på 4h-charten fylls kan det innebära en trippelbotten, men det kan lika väl innebära ett kortsiktigt trendbrott. Det senare kan trigga ännu mer sälj (dvs att börserna faller under nuvarande lägstanivå). Det första är dock ett styrketecken och är signifikant om man gillar att det går uppåt istället för nedåt.

Positivt
1. Positiv stängning över EMA21 (4h) för OMXS30, detta har inte inträffat sedan 20 februari. På kort sikt finns mao ett positivt trendbrott.

Här är ett skärmklipp via Tradingview som istället illustrerar allt ovan:
https://i.imgur.com/RBpaeMB.png

Idag hade vi annars en av dessa 'gaps' som fylldes under en och samma dag. Börsen startade långt över föregående stängning (varpå en 'gap' uppstod). Denna 'gap' fylldes sedan och det återgick till ett medelvärde för att sedan fortsätta uppåt under eftermiddagen. Någon annan användare beslöt sig av okänd anledning för att i det här scenariot gå in i BEAR X10, jag köpte själv mer BULL X10 så fort denna 'gap' hade fyllts. Efter köp backade OMXS30 runt -0.5% och snurrade en del kring nollan för att sedan börja klättra uppåt. Nuvarande vinst för det köpet är runt +24%, det var ett korkat köp från mitt håll dock då jag var på tok för snabbt ute. Skit händer.

Jag *tror* också att vi får se ett tapp bortåt 7-8% snart igen som sagt. Det innebär dock inte nödvändigtvis att detta tapp triggar ännu fler tapp ... Det får man se, man bör dock ha någon typ av exit om man tänkt sig trade:a på korta intervaller (dvs per timme eller rentav ännu kortare) och med våldsamt hög risk.
Senast redigerad av sinewave 2020-03-25 kl. 16:59.
Citera
2020-03-25, 16:50
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Säger inte att detta är en dålig investering, har inte Carlsberg på någon som helst bevakning.

Valutafrågan dock. DKK är peggad mot EUR. I kris flödar kapitalet till ”trygga” valutor som USD (hur detta är möjligt med USA:s statsskuld och ett FED som trycker sedlar för triljoner) samt numera EUR.

När krisen är över kommer kronan stärkas mot dessa. Hade aldrig köpt en globalfond idag (USD) ej heller investerat med exponering mot EUR som DKK är. Detta är förövrigt enda orsaken till att jag inte börjat småhandla Danske Bank på dessa nivåer.

NOK är tvärtom därför intressant. Den kommer inte handlas runt 0.90 mot SEK för evigt. 20 % uppsida i era investeringar på relativt kort sikt bara på valutan om ni handlar norskt.

Är fortfarande 100 % likvid. Börserna kommer falla ytterligare.

Tack för infon!

Jag köpte faktiskt även en större post i Coca Cola idag också. Nu när jag har chansen att handla till rabatt tänker jag väldigt mycket på valutakursutvecklingen, därav har jag uteslutit kronan under en längre tid men det du säger verkar logiskt. Dock oroar jag mig för Saudis oljerea och hur den kommer påverka Oslobörsen och NOK. Sedan känner jag inte till jättemånga bolag i Norge som är köpvärda.
Citera
2020-03-25, 16:55
Medlem
Londons avatar
Citat:
Rapporterats? Jaha, ok -- du tittar på nyhetsrubriker, då förstår jag.
Jag utgår istället från vad datan säger.

Det som ser bättre ut nu än för fem dagar sedan skrev jag om tidigare, men här följer något av en summering för OMXS30,

Negativt
1. Tydlig 'gap' på 4h-charten för OMXS30 längre ned, dessa har i närtid (tänk 2 veckor) fyllts inom 1-2 dagar. Om denna längre ned ska fyllas kommer OMXS30 åtminstone tillfälligt backa runt -7-8%. Detta måste dock inte vara negativt om man tänkt köpa på sig BEAR-certifikat. För de flesta är börsfall sämre än bättre dock.

Varken eller
1. Om den 'gap' som finns på 4h-charten fylls kan det innebära en trippelbotten, men det kan lika väl innebära ett kortsiktigt trendbrott. Det senare kan trigga ännu mer sälj (dvs att börserna faller under nuvarande lägstanivå). Det första är dock ett styrketecken och är signifikant om man gillar att det går uppåt istället för nedåt.

Positivt
1. Positiv stängning över EMA21 (4h) för OMXS30, detta har inte inträffat sedan 20 februari. På kort sikt finns mao ett positivt trendbrott.

Här är ett skärmklipp via Tradingview som istället illustrerar allt ovan:
https://i.imgur.com/RBpaeMB.png

Det du kallar ”nyhetsrubriker” kallar andra fundamenta; alltså förutsättningen för bolag att tjäna pengar. Det som i slutändan motiverar aktiekursen.

Investerar personligen inte gärna i Stordalens portfölj av hotell, flyg och nattklubbar i Stockholm oavsett hur ”candlesticken” ser ut för stunden. Du kanske har en annan analys?
Citera
2020-03-25, 17:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Det du kallar ”nyhetsrubriker” kallar andra fundamenta; alltså förutsättningen för bolag att tjäna pengar. Det som i slutändan motiverar aktiekursen.

Investerar personligen inte gärna i Stordalens portfölj av hotell, flyg och nattklubbar i Stockholm oavsett hur ”candlesticken” ser ut för stunden. Du kanske har en annan analys?

'Show me the charts and i'll tell you the news'

Du är naturligtvis dock helt fri att göra det som känns bäst för dig, lycka till. :)

Ett väldigt enkelt tips är att köpa index och att sprida ut köpen över tid någon vecka eller två så att du sprider ut riskerna tidsmässigt. Förvänta dig också fall på bortåt -20% (så att du inte blir väldigt överraskad om det inträffar).
Senast redigerad av sinewave 2020-03-25 kl. 17:10.
Citera
2020-03-25, 17:16
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Tack för infon!

Jag köpte faktiskt även en större post i Coca Cola idag också. Nu när jag har chansen att handla till rabatt tänker jag väldigt mycket på valutakursutvecklingen, därav har jag uteslutit kronan under en längre tid men det du säger verkar logiskt. Dock oroar jag mig för Saudis oljerea och hur den kommer påverka Oslobörsen och NOK. Sedan känner jag inte till jättemånga bolag i Norge som är köpvärda.

Har själv liten till noll insikt i hur oljekriget kommer påverka valutorna i närtid ; bara att NOK handlas rekordlågt just nu och exempelvis dollar rekordhögt. Tips i NOK för folk som exempelvis överväger att köpa svenska banker är DnB.

Följer inte Coca-Cola heller. Alternativ till Coca-Cola om USD faller tillbaka till sedan tidigare höga nivåer före krisen känner jag dock att det borde finnas många. Om lång i marknaden; investera svenska kronor i svenska aktier idag. Det motsatta gäller när USD någon gång i framtiden handlas till låga 6 USD/SEK igen.

Går USD/SEK till 15 kan du kasta allt detta i soptunnan. Kollar du en 30-årsgraf eller liknande är sannolikheten dock överväldigande att USD/SEK kommer falla.

Lycka till i dina investeringar oavsett!
Citera
2020-03-25, 17:24
Medlem
Londons avatar
Citat:
'Show me the charts and i'll tell you the news'

Du är naturligtvis dock helt fri att göra det som känns bäst för dig, lycka till.

Ett väldigt enkelt tips är att köpa index och att sprida ut köpen över tid någon vecka eller två så att du sprider ut riskerna tidsmässigt. Förvänta dig också fall på bortåt -20% (så att du inte blir väldigt överraskad om det inträffar).

Och vice versa givetvis!
Citera
2020-03-25, 17:28
Medlem
Botten låg kring 1300 enligt min tekniska analys. Nu kommer det gå uppåt! Vi börjar få kontroll på situationen nu och det kommer inte bli värre än så här.
Citera
2020-03-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
FOMO har passerat, det här är ett Sucker's Rally och det är de som bränner sig hårdast och som du i framtiden kommer höra gnälla på att aktiemarknaderna bara är skit.
Suckers rally eller inte. Med lång horisont är det ett utmärkt läge att gå in nu.
Citera
2020-03-25, 17:41
Medlem
happilappis avatar
Man kommer hata sig själv många år framöver när man inte gick in i denna dipp. Dont be that guy.
Citera
2020-03-25, 17:55
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Har själv liten till noll insikt i hur oljekriget kommer påverka valutorna i närtid ; bara att NOK handlas rekordlågt just nu och exempelvis dollar rekordhögt. Tips i NOK för folk som exempelvis överväger att köpa svenska banker är DnB.

Följer inte Coca-Cola heller. Alternativ till Coca-Cola om USD faller tillbaka till sedan tidigare höga nivåer före krisen känner jag dock att det borde finnas många. Om lång i marknaden; investera svenska kronor i svenska aktier idag. Det motsatta gäller när USD någon gång i framtiden handlas till låga 6 USD/SEK igen.

Går USD/SEK till 15 kan du kasta allt detta i soptunnan. Kollar du en 30-årsgraf eller liknande är sannolikheten dock överväldigande att USD/SEK kommer falla.

Lycka till i dina investeringar oavsett!

Intressant, lycka till själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in