2020-03-25, 15:34
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Hur kan du veta det när igen utom intagna på sjukhus testas.

Information om hur verkligheten är inom vården mörkas och svaren som ges är högst svävande och vaga...

Men du kanske vet hur läget är?

Räcker ju att kolla på dödstalen. Och tiden sjukvården fått på sig att förbereda sig. Varje dag i denna takt är en ENORM vinst.
Citera
2020-03-25, 15:35
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Dummaste jag läst.
Du tror flockimmunitet är något specifikt för denna sjukdomen alltså?

Antar du är 90- eller 00-talist.

Det du måste få in i din skalle är att alla länder måste uppnå flockimmunitet för att kunna räkna sjukdomen som bekämpas.

Det är inget som diskuteras annat än bland vissa fånar på Flashback som med jämna mellanrum sticker in näsan och ojas över denna "hemska" flockimmunitet.

Fastän att det är den vi måste ha.

Skillnaderna mellan ländernas strategi handlar om vilken väg man ska gå för att uppnå den nödvändiga andelen immuna.
Helt rätt

Flockimmunitet är mycket starkare skydd än artificiell immunitet via vaccin

BREAKING: UK NÄRA FLOCKIMMUNITETenligt studie från prominenta Oxford
Citat:
Coronavirus may have infected half of UK population — Oxford study

The vast majority develop very mild symptoms or none at all.

https://archive.vn/YSjQB#selection-1849.0-1857.291
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Södermanland (8 döda), Östergötland (5 döda) och Uppsala (3 döda) hade sportlov först.

Eskilstuna och Nyköping är de stora sjukhusen i Södermanland.
I norrbotten/norrland hade visst 1 också dött..ska kolla upp bättre. Såg det imorse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve52
Kan någon svara på min fråga då för helvete, så jävla tröga ni är

Har frågat 4 gånger; vad innebär lockdown?

Lockdown
Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hoppa till navigeringHoppa för att söka
Den här artikeln handlar om nödåtgärden. För masskarantänåtgärd, se Stay-at-home order . Information om hur man isolerar fångar finns i Solitär inneslutning . För den aktivistiska taktiken att knyta sig till ett objekt, se Lock-on (protest taktik) .
För andra användningsområden, se Lockdown (disambiguation) .
En låsning är ett nödprotokoll som vanligtvis hindrar människor eller information från att lämna ett område. Protokollet kan vanligtvis endast initieras av någon i en myndighet . Lockdowns kan också användas för att skydda människor i en anläggning eller till exempel ett datorsystem, från ett hot eller annan extern händelse. Av byggnader innebär en borrlåsning vanligtvis att dörrar som leder utanför är låsta så att ingen får komma in eller ut. En fullständig låsning innebär vanligtvis att människor måste stanna där de är och får inte komma in eller lämna en byggnad eller rum i nämnda byggnad. Om människor befinner sig i en korridor, ska de gå till närmaste säkra, slutna rum.

Förebyggande låsning

Se även: Förebyggande åtgärder
Ett förebyggande lockdown är en förebyggande handlingsplan som genomförs för att hantera ett ovanligt scenario eller en svaghet i systemet för att förhindra all fara för att säkerställa säkerhet och säkerhet för människor, organisation och system. Fokus för förebyggande åtgärder är att undvika faror och risker som uppstår från avvikelserna till de normala omständigheterna, men inkluderar ofta förbättringar av effektiviteten.

Förebyggande låsningar är förebyggande låsningar för att minska risken. De flesta organisationer planerar för nödstopp men misslyckas med att planera för andra situationer som snabbt kan försämras till farliga nivåer. Dessa protokoll måste baseras på typen av hot och bör hållas enkla och korta för snabb inlärning och implementering och tillräckligt flexibla för att hantera flera scenarier. Detta tillåter administratörer fler alternativ att välja mellan vilka är lättare att använda i olika scenarier. Till exempel, om en förälder eller en oarmad småstjuv som jagas av polisen genom skolens lekplats, låter detta flexibla förfarande flexibiliteten att implementera ett mer begränsat lockdown medan undervisningen i skolan fortsätter, vilket eliminerar behovet för fullständig nödlåsning, störningar och förseningar i återupptagandet av undervisningen,[
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då borde vi väl redan ha haft immuniteten? Dom andra har ju varit around länge.
De är RNA-virus. RNA virus muterar friskt. Kommer nya varianter varje år, däremot får man immunitet mot en stam man genomlidit infektion av.
Citera
2020-03-25, 15:36
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja precis.
Dessa siffror är långt ifrån tillförlitliga innan utbrottet är över.
Men om vi kollar idag bara är det ju bara en fjärdedel av fallen som har friskförklarats.
Eller gissar du att alla som inte är friska blir det?
Jag tror att det är du som är lite dum i huvudet här fortfarande.. räkna om räkna rätt.

Men snälla barn...

Först gnäller du om att jag har fel och inte länkar till officiella siffror.
Sen länkar du själv till officiella siffror som visar att jag har rätt (även om du inte fattade det då).
Nu gnäller du på de officiella siffrorna du själv länkade till och menar att de var nog fel ändå.

Du är uppenbarligen inte så lite korkad så jag avslutar diskussionen med dig. Ha en bra dag.
Citera
2020-03-25, 15:36
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
En intressant tanke, nu om alla länder runt om i världen och Europa tar extrema krafttag och på något sätt lyckas kväva epidemin i deras nationer. (kanske högst osannolikt) Då kvarstår vi svenskar och kanske en klick andra länder med ett virus som kommer cirkulera ett bra tag framöver. Inte mycket semesterresor för svenskarna som väntar det närmaste året.
Högst osannolikt!

Vi bör nog vara beredda på att världen kanske kommer att se rätt så annorlunda ut inom ett år eller så.
Kommer, exempelvis, de mindre drabbade euro-länderna rädda Spanien och Italien för att de tror att det är i deras intresse? ...bara för att ta ett exempel på sådana stora förändringar som vi bör ha mental beredskap för.

Men personligen tror jag verkligen inte att länderna väster om det som var Järnridån kommer att skilja sig åt, med avseende på risker för smitta. Spanien, som jag känner bäst till, kommer med all säkerhet ha minst lika mycket immunitet mot SARS-CoV-2.
Citera
2020-03-25, 15:37
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Helt rätt

Flockimmunitet är mycket starkare skydd än artificiell immunitet via vaccin

BREAKING: UK NÄRA FLOCKIMMUNITETenligt studie från prominenta Oxford
Milda symptom är 40 grader feber.
Citera
Medlem
Ursäkta min okunnighet men innebär ett muterande virus att man som individ vid smitta enbart blir immun mot viruset i fråga och inte andra muterande versioner av det?

Tycker att det är lite underligt att man inte övervakar smittspridningen närmare, att snegla blint på antalet dödsfall och de fall man lyckas konstatera genom väldigt begränsade prover säger inte så mycket. Variansen när man har dödsfall i 10-tal är ju en väldigt stor osäkerhet. Att två dör idag säger väl inte mycket om att läget är stabilt? Underlaget för gällande beslut och rekommendationer känns aningen vagt. Om det är en logistisk fråga låter jag vara osagt, men provtagningen måste breddas till flera grupper i samhället än bara vårdare och misstänkt sjuka.

Dålig beredskap är resultatet av fred i 200 år, vi lever i en bubbla där kriser runt om i världen inte är något som når Sverige. Bortsett från militären, tror jag inte att civilsamhället skulle klara av ett krig i mer än 2 dagar. N
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det heter urval på svenska. Om den datan verkligen är vägvisande så är virusets effekt rasbetingad.
Du är en smula svagbegåvad va? IQ runt 70 ... Tror du på allvar att covid-19s effekt är rasbetingat?
Citera
2020-03-25, 15:38
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Men snälla barn...

Först gnäller du om att jag har fel och inte länkar till officiella siffror.
Sen länkar du själv till officiella siffror som visar att jag har rätt (även om du inte fattade det då).
Nu gnäller du på de officiella siffrorna du själv länkade till och menar att de var nog fel ändå.

Du är uppenbarligen inte så lite korkad så jag avslutar diskussionen med dig. Ha en bra dag.

Ja det brukar låta så när man inte kan svara på argument.
Ha en bra dag själv.
Citera
2020-03-25, 15:38
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Jag menar coronaviruset.
Nej, det finns ännu ingen som börjat testa immunitet mot SARS-CoV-2 i mera än experiementell skala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in