2020-03-25, 07:37
Medlem
Ang. Coronakrisen! Förmodligen är jag direkt dum i huvudet men på vilket sätt är vår ekonomi beroende av att vi håller på att tramsa oss? Semesterresor med hotell, teater, bio, stureplanssvammel, supa sig drängfull på pubar, äta dyrt på restaurang, åka skidor, flyg för att besöka f_n och hans moster, o.s.v o.s.v.

Allt detta kan vi i princip göra hemma till en bråkdel av kostnaden eller helt enkelt skippa. Blir bekvämt dessutom. Man slipper en massa onödigt bök och stök.

Jag bortser i detta inlägg från industrin och alla realproduktiva sektorer.

" Vi kan inte leva på att tvätta skjortor åt varandra." /Hans Werthen
Senast redigerad av Konrad 2020-03-25 kl. 07:39.
Citera
2020-03-25, 07:40
Medlem
mjohan84s avatar
Nu rusar människor till a-kassan
Jag hoppas verkligen inte att regeringen ska undanta reglerna ifrån a-kassan

Det vore som att spotta oss som har betalt år er år rätt i ansiktet
Citera
2020-03-25, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Förmodligen är jag direkt dum i huvudet men på vilket sätt är vår ekonomi beroende av att vi håller på att tramsa oss? Semesterresor med hotell, stureplanssvammel, supa sig drängfull på pubar, äta dyrt på restaurang, åka skidor, flyg för att besöka f_n och hans moster, o.s.v o.s.v.

Allt detta kan vi i princip göra hemma till en bråkdel av kostnaden eller helt enkelt skippa. Blir bekvämt dessutom. Man slipper en massa onödigt bök och strök.

Jag bortser i detta inlägg från industrin och alla realproduktiva sektorer.

" Vi kan inte leva på att tvätta skjortor åt varandra." /Hans Werthen

Svensk politik är ju skitjobb som inte kan konkurrera i en verklig ekonomi som sedan betalas via RUT-avdrag. Säger en hel del om att staten måste betala hälften av alla köp (RUT) för att näringen ska vara livskraftig, ändå går RUT- och ROT-företag omkull. Det håller så länge folket inte gör uppror och går med på en sämre levnadsstandard år för år. Det pågår i det tysta med ökat kriminalitet, högre priser på mat mm och de senaste 10 åren har man kunnat parera det med låga räntor.

Många kan säkerligen tycka att de idag hade det minst lika bra som sina föräldrar, skillnaden var att deras föräldrar inte hade flera miljoner i skulder för samma levnadsstandard. Skillnaden kommer synas när dagens 30-åringar är 60 år, då kommer man inte längre säga att man hade lika bra standard som sina föräldrar.
Citera
2020-03-25, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Inga löner till handbollsdamer i Sverige.

Döremot till Hockeyligan (SHL) herrar ca 200 000 - 300 000 kr per månad i snitt.
Även spelare i fotbollsallsvenskan för herrar har väl rätt bra betyalt.

Jag tycker också att både ishockey- och fotbollsspelare på elitnivå har alldeles för höga löner. Dock är det mer motiverat att de har lön då de till skillnad från svenska handbollsdamer är en del av en större business.
Citera
2020-03-25, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Jag har betalat för a-kassa. Jag ser inga problem med att folk får något som liknar a-kassa eller något billigt lån i säg 3 månader, oavsett om man betalat eller ej, i denna riktigt extrema situation. Lite medmänsklighet kan gynna oss när dessa människor inte lever på gatan om 6 månader, utan kunde i hyfsat lugn och ro söka nya jobb.
Citera
2020-03-25, 08:05
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Jag har betalat för a-kassa. Jag ser inga problem med att folk får något som liknar a-kassa eller något billigt lån i säg 3 månader, oavsett om man betalat eller ej, i denna riktigt extrema situation. Lite medmänsklighet kan gynna oss när dessa människor inte lever på gatan om 6 månader, utan kunde i hyfsat lugn och ro söka nya jobb.

Fint tänkt av dig, stor eloge att kunna tänka så.
Citera
2020-03-25, 08:07
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Håller helt med. Har man inte varit med tidigare, så får man stå sitt kast och hänvisas till kommunens försörjningsstöd. Tycker inte att man ska göra undantag, det underminerar förtroendet för systemet.
Citera
2020-03-25, 08:08
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity

Det kallas för försörjningsstöd och finns redan.
Citera
2020-03-25, 08:09
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
A-kassan bör bli obligatoriskt för att slopa medlemskravet.
Citera
2020-03-25, 08:12
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Håller helt med. Har man inte varit med tidigare, så får man stå sitt kast och hänvisas till kommunens försörjningsstöd. Tycker inte att man ska göra undantag, det underminerar förtroendet för systemet.

På min arbetsplats så skrattade flera åt oss som var med i a-kassan... fick kommentarer som ”tror du inte på dig själv ”
Citera
2020-03-25, 08:13
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Marknadspolitiken kommer ändras kraftigt efter viruset. Länder (framförallt USA och hela Europa) kommer att göra sig betydligt mindre beroende utav Kinas produktion utav precis allt. Och ja, detta är ett hot för globaliseringen samt den öppna handeln.

När detta är över kommer det att få konsekvenser på Kinas export eftersom länder som har möjlighet kommer att samarbeta i högre grad. Man kommer få betala lite mer för produkterna men det kommer vara värt varenda krona för att slippa ha Kina som någon mellanhand.

Det finns ju två vägar ur detta. Det är ju Kinastyle eller vår. På 2 veckor har har 2000 Svenskar fått corona, kanske i praktiken mellan 20000 till 100 000. Skall vi uppnå vårt paradis, alltså immunitet, skall 60% av Svenskarna få corona. Det är 6 miljoner. Håller vi på i denna takten så kommer alltså detta hålla på 120 veckor. Eller 2 år. Och då har viruset säkerligern muterat.

Det finns alltså inget efter viruset, detta är normaltillstånd i överskådlig framtid. Vi skulle stängt ner allt som var tidig, men så gjorde de inte.
Citera
2020-03-25, 08:13
Medlem
mjohan84s avatar
Apropå a-kassan , när tror ni att vi får se denna skena i kostnad ?

Har för mig att staten återtog en större del av avgiften , ett tag betalade jag runt 400-500 i avgift
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in