2020-03-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Det fetade gäller bara i bananrepubliken Sverige, om skattepengar går till att lösa ut sådana personer blir jag fan mörkrädd..

Ja men det går bra att nyttja deras andel av inbetald skatt innan de går bankrupta va?
Citera
2020-03-23, 23:58
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/RXpy-ziycZQ
Amerikanarna verkar få de tufft, om de går mot den arbetslösheten kan jag bara tänka mig vilket kaos det kommer bli i Sverige.

Det är svårt, å ena sidan kan Corona döda hundratusentals (och inte bara äldre uppenbarligen) bara i Sverige men å andra sidan är de ekonomiska konsekvenserna också otroligt farliga..
De ekonomiska konsekvenserna av detta är oerhört bra. Resursuttaget mattas av, miljön tillåts andas och framtida generationer åker således på en mindre kostnad och därför högre välstånd än vad som hade varit fallet.

Ekonomi handlar om att hushålla med resurser. Inte att slösa resurser i en bubbel-ekonomin dopad av minusränta.
Citera
2020-03-24, 00:30
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
De ekonomiska konsekvenserna av detta är oerhört bra. Resursuttaget mattas av, miljön tillåts andas och framtida generationer åker således på en mindre kostnad och därför högre välstånd än vad som hade varit fallet.

Ekonomi handlar om att hushålla med resurser. Inte att slösa resurser i en bubbel-ekonomin dopad av minusränta.

Dock lägger vi över all dessa miljarder staten lånar för att stimulera ekonomin som skulder för framtida generationer, tyvärr.
Citera
2020-03-24, 00:41
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Dock lägger vi över all dessa miljarder staten lånar för att stimulera ekonomin som skulder för framtida generationer, tyvärr.
ja precis, statsplanerad och statsfinansierad samhällsekonomi är ett jäkla otyg.
Citera
2020-03-24, 02:13
Medlem
Acid-Brains avatar
Den annalkande ekonomiska totalruineringen av samhällsekonomin kommer förmodligen leda till en kraftig bostadskrasch och väsentligt billigare bostadspriser.

Det är bara att vänta tills dammet lagt sig (om det lägger sig). Det borde ta ett par år.
Citera
2020-03-24, 04:14
Medlem
Jobbiga tider väntar som sagt. Jag som är fritidspedagog borde dock ha mitt på det torra? Menar säkert kan hundratusen dö i denna pandemi i Sverige, men typ ingen av dom barn. Så borde ha jobbet kvar eller ha lätt att hitta annat arbete om man får gå.

Har alltid velat flytta till ett varmare land och det kanske blir ännu billigare att bo i Thailand och liknande om det blir ekonomisk kris där?
Citera
2020-03-24, 06:03
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Nu går folk med i a-kassan som aldrig förr. Kanske skulle tänkt på det lite tidigare.
Citera
2020-03-24, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Den annalkande ekonomiska totalruineringen av samhällsekonomin kommer förmodligen leda till en kraftig bostadskrasch och väsentligt billigare bostadspriser.

Det är bara att vänta tills dammet lagt sig (om det lägger sig). Det borde ta ett par år.
Mat och bostäder måste alla ha...det man kan välja bort kommer att krascha m
Citera
2020-03-24, 07:12
Medlem
Jag hoppas att alla ekonomer är nöjda med de ojämna klassklyftorna, och så många är fattiga. Det slutar ju att i sådana här kraschar att det blir outhärdligt. välkommen till krassssschen.

edit: Nu så misstänker jag att många som blivit, eller kommer att bli arbetslösa, direkt kommer in i arbetslivet igen, eftersom de har en särskild gräddfil med rätt kontakter, och är tjenis med chefen och liknande. Men arbetslösheten kommer säkert att ligga på 10%. Not. Not. Good.
Citera
2020-03-24, 07:16
Medlem
Var en tårögd stockholmskrögare på aktuellt igår som vädjade om kontantstöd från staten...
Ska vi med skattepengar nu baila ut lyxkrogar i Stockholm.. ?
Om dom gör konkurs kommer dom att köpas upp för halva värdet och starta om igen i framtiden..låt nu marknaden ha sin gång.
Citera
2020-03-24, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Gigjobb och projektjobb är det som väntar efter krisen.

Intressant. Får se om man lyckas knipa något då. Tror det här påverkar Sverige mer än vi tror.
Citera
2020-03-24, 07:31
Avstängd
Nej, inget stöd till lyxkrogar. Sett flera stycken stå i TVn och ber om pengar som en luffare. Lite senare har dom på sig Armanikostym och åker Merca i miljonklassen. Sälj bilen först för fan. I så fall kan vi ju alla starta krogar om vi inte behöver ta risker

( Ofta inte Guds barn, ofta halvt framgångsrika människor som tycker om att bjuda tonårstjejer på alkohol och koks, som driver krogar)
Senast redigerad av jonte400 2020-03-24 kl. 07:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in