2020-03-25, 00:52
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Enligt WHO:s uppgifter verkar de flesta infektioner ha förorsakats av personer som har symptom. Den insjuknade har störst risk att smitta andra då hen har flest symptom.

WHO lyssnade på Kineserna som hade fel. De visste inte att så många var asymptomatiska, och att dessa drev smittan. Det fick Italienarna ta reda på.

https://www.repubblica.it/salute/medicina-e-ricerca/2020/03/16/news/coronavirus_studio_il_50-75_dei_casi_a_vo_sono_asintomatici_e_molto_contagi osi-251474302/

50-75% är asymptomatiska och driver smittan, så att isolera sjuka räcker inte på lång väg.
Citera
2020-03-25, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tror med all säkerhet att de flesta utav oss bär på smittan. Ungefär som vid ett influensautbrott där var och varannan blir sjuk.
Som det ser ut nu och som det ser ut i länder där man satt karantäner lite här och där händer ändå det här. Alla i karantän smittar varandra ändå eftersom ingen utan symtom vet att den bär på smittan.
Jag tycker att det ser ut som att all världens maktelit vet om det, att smittan redan är för stor.
Kan ju också ha varit helt fel utav Sverige att utgå från att covid- 19 ger immunitet.
Men sätter man städer i karantän måste man ju ta prover minst två gånger för att se till att inte smittan för vidare. Och vad är det som säger att smittan är över när man tar bort karantänen.
De som dör just nu i Italien och Spanien tex, har ingen av dem setat i karantän.
När allt är över får vi se resultatet utav alla länders agerande.
Vi har facit redan. Nu är det spritt, sådå gäller Kina taktiken. Isolering, karantän, för att få ner spridningen. När vi fått ner den och sjukvård och materiel hämtat sig/fyllts på, då kör vi Sydkorea och Singapore, och det som Kina kör nu.
Massiv testning, massiv smittspårning, social distansering i hot-spots, som man upptäcker mycket tidigt med massiv testning. Riktade åtgärder där det behövs, vilket man ser ned massiv testning. Utbildning av folket att sköta sig och inte gå "yolo".
Sydkoreas och Singapore lever någorlunda normala liv nu pga av sin taktik.
Vi måste först köra Kina-karantän för att sedan kunna följa Sk och och liknande länder, som har kvar sin ekonomi tack vare sin taktik.

Fördröj, fördröj, fördröj, så vård hinner, materiel produceras och behandlingar utvecklas.

Glöm flockimmunitet, räcker med en tillräckligt stor mutation så är vi (nästan) på ruta ett igen.

Slutmålet blir att få halvt fungerande, ständigt uppdaterad, vaccinering med acceptabla förluster varje år, så som de andra Coronavirusen.
Citera
2020-03-25, 00:54
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulele-Lelle
Det ligger ett fartyg, "New York US" utanför Guineabukten, Västafrika. Se kartan, en liten röd punkt:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Fartyget har 53 coronafall, varav 50 har avlidit. En dödlighet på 94% alltså.

Sannolikt är det ett amerikanskt militärt lasarettfartyg. Man får väl anta att patienterna har varit kritiskt sjuka redan när de transporterades dit.

Eftersom det vanligen är ont om 70-plussare med dåligt hälsotillstånd och bakomliggande sjukdom bland utkommenderad militär personal, så verkar det konstigt med det höga dödstalet. Yngre personer kan förvisso behöva andningshjälp, men de brukar väl i regel överleva en coronasmitta?

Av någon anledning går det inte att googla på det.
Någon som vet något närmare om detta?

Tipsa alternativmedia om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu tackar du både Kurt och mig fast vi säger tvärtemot varandra. Och det är JAG som har rätt!
Takk!
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nej, det hoppas vi verkligen inte!
Det vore mycket förvånande och väldigt oroväckande.
Så länge som det finns virus i lungorna så bör man också vara sjuk.

Det där sista, det undrar jag också!
Om man varit smittad utan att bli sjuk så kan jag föreställa mig två olika förklaringar, men jag vet inte om jag förstått det rätt:

1. Man har en "partiell" immunitet tack vare tidigare infektion med de närbesläktade SARS-CoV-1 och MERS-CoV virusen eller mera avlägsna släktingar som cirkulerar i befolkningen som förkylningsvirus utan att ge särskilt svår sjukdom.

2. Mängden smitta var så liten att det egna immunsystemet hann reagera innan man märkte några symptom. Men då är frågan om den reaktionen räcker för att ge tillräckligt med antikroppar (a.k.a. immunologiskt minne) ...tillräckligt för att ge utslag i testet.
Takk! Jeg vet ikke hvordan det er. Kanskje noen andre har svaret.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Nu är inte min svenska så bra, men ånga och gas får man över 100 grader, kokpunkten.

Det är förmodligen inte samma sak som daggpunkt och kondens.
Vatten förångas även vid temperaturer under 100 grader.
Citera
2020-03-25, 00:55
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ni båda har rätt. Typ.

Forskarna har sett att viruset kan hänga i luften i upp till hela 3-4 timmar. Men det är i extremfallen. Oftast lägger det sig betydligt fortare (upp till 20 min ca).

Källa på 20 min?

Här är en som säger 3 tim(minimum) men upp till ett dygn var 1% kvar i luften. Halveringstid på 1.1 tim.

https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2004973
Citera
2020-03-25, 00:55
Medlem
Haloumis avatar
”Efter tre dagar släppte symtomen och jag kände mig piggare men två dagar senare tappade jag lukt- och smaksinnet totalt, vilket i sig kändes lite bisarrt. Nu har smaksinnet återvänt och men jag kan fortfarande inte känna någon lukt över huvud taget”, säger han i ett pressmeddelande

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/mRj1WE/svenske-boxaren-misstanker-corona
Citera
2020-03-25, 00:56
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
WHO lyssnade på Kineserna som hade fel. De visste inte att så många var asymptomatiska, och att dessa drev smittan. Det fick Italienarna ta reda på.

https://www.repubblica.it/salute/medicina-e-ricerca/2020/03/16/news/coronavirus_studio_il_50-75_dei_casi_a_vo_sono_asintomatici_e_molto_contagi osi-251474302/

50-75% är asymptomatiska och driver smittan, så att isolera sjuka räcker inte på lång väg.

Kineserna klarade sig dock ändå tack vare andningsskydden, då spelade det inte så stor roll. Smittan dog i skydden.
Citera
2020-03-25, 00:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det er trist at leger sprer smitte og at din systerdotters sønn ble smittet. Det er bra at det går bra med han.

Jeg tror at det etterhvert vil bli utviklet hurtigtester slik at alle kan bli testet, inkludert de som ikke har symptomer.

I Norge er det strenge kriterier for hvem som kan få lov til å bli testet (sitat under). Jeg tror at det blir registrert hvem som har vært i nærkontakt med registrerte smittede, og de får i så fall karantene (og eventuelt test hvis det er kapasitet).
Så är det mer eller mindre i Sverige också men i Sverige tar man inte prover på hemtjänstpersonal eller på undersköterskor inom vård och omsorg. Där det finns det massor av äldre och människor i riskgrupper.
Man både vill skydda de äldre och riskgrupper men samtidigt låter man personal gå hem till de gamla och jobba även med andra riskgrupper. Man tar inte ens tester på alla sjuksköterskor. Tycker att det slår helt fel ändå. Personalen för smittan till riskgrupperna.
Förstår inte hur de tänker överhuvudtaget.
Citera
2020-03-25, 00:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
de har en mindre mängd virus, så risken mycket minimal

När det gäller detta virus så finns inte "minimal risk" på kartan.
Citera
2020-03-25, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Inte?
Då borde ju alla vara smittade vid det här laget.
Som du vet vaccinerar man årligen en hel del mot diverse influensor, personer i riskgrupper som kan råka illa ut.

Förkylning är såklart ofarligt så länge man vilar så det är bara att härda ut.

Men dröm du våra drömmar om muterade Coronavirus, själv tycker jag det är en riktig fuling.
Man sitter och försöker pricka in vaccinet varje år, efter hur viruset muterat, ibland får vi 80% effektivitet, ibland 30% (lite överdrivet, men det är jätteskillnad mellan åren.)

Dvs, det är Inte samma vaccin varje år. Man gör om det varje år just pga att förra årets inte kommer fungera.

Istället för att spotta ur dig dumheter och okvädingsord när du inte vet, ta till dig info.
Citera
2020-03-25, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Om det där stämmer skulle alla på ett kontor insjukna i Corona ifall en person har det.
Vilket vi har sett gång på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in