2020-03-25, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nej, det hoppas vi verkligen inte!
Det vore mycket förvånande och väldigt oroväckande.
Så länge som det finns virus i lungorna så bör man också vara sjuk.

Det där sista, det undrar jag också!
Om man varit smittad utan att bli sjuk så kan jag föreställa mig två olika förklaringar, men jag vet inte om jag förstått det rätt:

1. Man har en "partiell" immunitet tack vare tidigare infektion med de närbesläktade SARS-CoV-1 och MERS-CoV virusen eller mera avlägsna släktingar som cirkulerar i befolkningen som förkylningsvirus utan att ge särskilt svår sjukdom.

2. Mängden smitta var så liten att det egna immunsystemet hann reagera innan man märkte några symptom. Men då är frågan om den reaktionen räcker för att ge tillräckligt med antikroppar (a.k.a. immunologiskt minne) ...tillräckligt för att ge utslag i testet.

Skrämmande nog så verkar det faktiskt vara så. Men det är väl inget som media vill gå ut med då eftersom att då skulle det utlösas totalpanik.

Om det är som med MERS så blev 1/3 drabbade utav lungfibros där man då har en förväntad livslängd mellan 2-5 år: Här är studien man kan läsa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5644332/

Och ja, de har ju sett samma symptom hos vissa tidigare patienter med COVID-19: https://www.dw.com/en/covid-19-recov...ion/a-52859671

Jag kommer absolut inte riskera att få den här skiten. Kommer hålla mig inomhus
Citera
2020-03-25, 00:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Skrämmande nog så verkar det faktiskt vara så. Men det är väl inget som media vill gå ut med då eftersom att då skulle det utlösas totalpanik.

Om det är som med MERS så blev 1/3 drabbade utav lungfibros där man då har en förväntad livslängd mellan 2-5 år: Här är studien man kan läsa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5644332/

Och ja, de har ju sett samma symptom hos vissa tidigare patienter med COVID-19: https://www.dw.com/en/covid-19-recovered-patients-have-partially-reduced-lung-function/a-52859671

Jag kommer absolut inte riskera att få den här skiten. Kommer hålla mig inomhus.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tror med all säkerhet att de flesta utav oss bär på smittan.

Hur kommer det sig att sjukvården i så fall inte redan är överbelastad, varför så få dödsfall, hur går det ihop med ett CFR på 5-10%, eller ens över 1%?
Citera
2020-03-25, 00:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så vattenånga är inte vatten..? Jag orkar inte mera...
Vattenånga är vatten i gasform, dvs fria vattenmolekyler. Vattendroppar är flytande form, dvs varje liten vattendroppe består av många vattenmolekyler som hänger ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becknaren100
Läs om 10 gånger.
man menar att de spottar eller hostar i alla fall så kan de smitta
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Efter de har begravt sina föräldrar. Men de kanske ser fram emot arvet? Så de sjungandes studsar till jobbet när de sålt sina föräldrars bostäder och cashat in. Glömde hur de fungerar. Sorry.
Ja, vissa kommer tyvärr få ta det också.
Man kan bara minimera riskerna, blir man sen drabbad så blir man.
Citera
2020-03-25, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Ingen strävar efter flockimmunitet utan vaccin. Ingen.

Eftersom R0 ligger mellan 2-3, så krävs det att 60% är smittade för att flockimmunitet ska uppstå. Räkna på Stockholm med kranskommuner som har 2,3 miljoner invånare. Ta 60% av det. Räkna sen LÅGT på att 0,5% dör. Det är ca 7000 döda, lågt räknat. I Stockholm. Italien är inte ens nära immunitet och se hur det ser ut där.

S U C K.

Ett vaccin skulle vara bra ja. Det går tyvärr inte att räkna med.
Har hört uppskattningar på ca 10000 och 50000 döda i Sverige. Hur många av dom som skulle dö oavsett Corona eller är svårt att säga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag kan också tycka att alla med symtom skall testas men då kan ju även de som inte har symtom bära på smittan.
Testar man människor i Norge? Eller ringar man in de som varit i kontakt med den som beviseligen har covid- 19.
Min systerdotters son smittades av en ögonläkare i Norge. Han mår bra nu iallafall. Han är under 5 år.

Det er trist at leger sprer smitte og at din systerdotters sønn ble smittet. Det er bra at det går bra med han.

Jeg tror at det etterhvert vil bli utviklet hurtigtester slik at alle kan bli testet, inkludert de som ikke har symptomer.

I Norge er det strenge kriterier for hvem som kan få lov til å bli testet (sitat under). Jeg tror at det blir registrert hvem som har vært i nærkontakt med registrerte smittede, og de får i så fall karantene (og eventuelt test hvis det er kapasitet).
Citat:
FHI MED PRIORITERT REKKEFØLGE FOR TESTING

Folkehelseinstituttet har publisert en prioritert rekkefølge for testing, den er som følgende:

Pasienter med behov for innleggelse

Pasienter/beboere i helseinstitusjoner

Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid

Personer over 65 år som har underliggende, kronisk sykdom

Person som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19.

Underliggende kronisk sykdom er utdypet som hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk.

Det står videre spesifisert at ansatte i pasientnært arbeid kan vurderes for testing også ved mildere akutte luftveissymptomer uten annen sannsynlig årsak som har vart over 2 døgn.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
En person under 18 år har dött av coronaviruset i Los Angeles, skriver LA Times. Det är inte känt huruvida personen hade underliggande sjukdom eller ej.

– Det är en påminnelse om att covid-19 drabbar människor i alla åldrar, säger Barbara Ferrer, chef för Los Angeles folkhälsomyndighet.
Citera
2020-03-25, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
man menar att de spottar eller hostar i alla fall så kan de smitta

Vi tar det lugnt här och inväntar mer information om Coronaviruset som lär komma med tiden. Ta en macka nu.
Citera
2020-03-25, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vattenånga är vatten i gasform, dvs fria vattenmolekyler.

Nu är inte min svenska så bra, men ånga och gas får man över 100 grader, kokpunkten.

Det är förmodligen inte samma sak som daggpunkt och kondens, eller ?
Citera
2020-03-25, 00:52
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Men herregud, har alla fått svårigheter att läsa/lyssna. Tegnell har sagt att det KAN bli så att smittan lugnar ner sig när det blir sommar. Det är Trump som sagt att smittan försvinner i april.

Att smittan skulle lugna ned sig under sommaren?
Det var något nytt och en ytterligare anledning till att jag är djupt skeptisk till Tegnell.

Det har alltid sagts att kylan är anledningen till att vi har klarat influensor bättre mot i varmare länder.
Man har alltid sagt att vi hoppas på en kall vinter, då kommer smittan att ebba ut, kölden sänker viruset framfart, tar kål på viruset och givetvis även den naturligt ökade isoleringen.

Varför fryser vi mat?

Det borde ju stå framme i solgasset eller hur?

Ja det är som jag skrev bara dumt allt, stäng ned alla fryshus och kalllager! Gör om dem till ravepalats!

Naturen sköter allt.
Citera
2020-03-25, 00:52
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Ett vaccin skulle vara bra ja. Det går tyvärr inte att räkna med.
Har hört uppskattningar på ca 10000 och 50000 döda i Sverige. Hur många av dom som skulle dö oavsett Corona eller är svårt att säga
Beror på hur många som ligger inne. Är det överbelagt 200% och det sker en bussolycka samtidigt som din blindtarm brister. Då är det antingen turen som avgör eller den som skriker högst som klarar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in