2020-03-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Italien är väl det enda land som hittills varit mest desperat.
Finns det siffror hur många som har dött av annat under tiden som Covid-19 härjat?

Någonstans runt 1600 pers dör i Italien på daglig basis under normala omständigheter. (c:a 10 per 1000 av befolkningen)

Om det varit en större ökning i samband med Covid-19, får man titta närmare på när det här lagt sig.

källa: https://www.macrotrends.net/countries/ITA/italy/death-rate
Eftersom nästan inga i fertil ålder dör så kommer det inte minska befolkningen, annat än på kort sikt.

Rimligtvis borde man se en liten impuls, där dödstalen först är lite höga en kort period under corona, och sen är lite låga en längre period efter corona, innan det återgår till normalen efter kanske 5-10 år.
Citera
2020-03-24, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Triage i praktiken: Jag vill ställa er inför ett mycket svårt moraliskt dilemma.

Det finns dessvärre mycket stor sannolikhet att Sverige kommer att behöva genomföra sk. triage, där man under hastiga former kommer att behöva välja vilken patient som ska ges en respiratorplats, och vilken som inte får detta utan lämnas till en säker död. Detta om behovet av respiratorer överstiger de tillgängliga med en faktor 10-20 även efter att antalet ökats så mycket som det någonsin går. Behovet kan också ha blivit större genom vår regerings saktfärdighet och velighet att fatta kraftfulla beslut.

I sådana fall, där man behöver välja vilken patient som ska få vård, så finns det tydliga etiska regelverk som riksdagen har fattat beslut om. Principen är enbart att den patient som har flest år kvar med god livskvalitet ska ges vården. Inga andra bedömningsgrunder ska finnas, såsom personens historik eller bakgrund.

Låt oss säga att det står mellan dessa personer.

Person A: Bengt, 62-årig chefsingenjör på Volvo i Torslanda. Bengt har jobbat på Volvo i 30 år, och medverkat till ett flertal viktiga innovationer som hjälpt Volvo till exportframgångar. Han är mycket omtyckt av vänner och arbetskamrater och gillar att fiska i Göteborgs skärgård. Trots sin ålder, så har Bengt två söner på 15 respektive 17 år, Oskar och Gustav. Dessa läser på gymnasium i Göteborg med goda betyg. Bengt är av en notoriskt ordningsam person, har aldrig missat en inbetalning och skäms närmast om han skulle få en p-bot.

Person B: Mohammad, 42-åring bosatt i Biskopsgården. Mohammad smugglades till Sverige för två år sedan, men har sedan dess fått svenskt uppehållstillstånd. Han försörjer sig som svartjobbande inhoppare på en bilmek på Hisingen. Mohammad har inte lärt sig många ord svenska. Med sig till Sverige hade han sina två söner Adan och Sharif, 15 respektive 17 år. Båda sönerna har tyvärr fångats upp av ordens kriminella miljö, och sysslar med narkotikaförsäljning samt deltar dessvärre även i bilbränder som ofta sker i området för att locka till sig polis som då bemöts med stenkastning.

Om det skulle bli ett triage-fall mellan Bengt och Mohammad så blir valet självklart. Bengt skulle bedömas ha 23 friska år kvar, medan Mohammad har 37 friska år kvar, även med hänsyn taget till de två socialgruppernas olika förväntade livslängder.
Alltså räddas Mohammad, medan Bengt väljs bort.

Vad tycker ni om detta val? Sådana här val kan vi få tusentals av redan inom några månader.

Läkare har väl inte all den info. Utan främst ålder och sjukdomshistoria.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det beror helt på långt smittspridningen gått.
Sverige borde ha satsat på riskgrupper innan spridningen tog fart.
I italien hade det redan gått för långt. Allmän karantän var enda lösningen. Utan den hade alla kurvor fortfarande pekat rakt upp.
Varför säger Kinas experter att det inte finns karantän och att allt kommer sluta illa för Italiens del då?
Efter platsinspektion..
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast här skrivs ju Sverige ska agera på samma sätt som länder som Italien, Frankrike, Spanien med flera där folk dör som flugor inlåsta i karantän.

Då undrar jag vad Sverige har att vinna på att agera som de länderna.
Det är ju inte karantänernas fel att folk dör - utan dem skulle fler dö.
För då skulle smittan sprida sig.
Och poppisteorin tillika skrivbordsprodukten ”flockimmunitet” kan du fetglömma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Antibiotika hjälper bara de som drabbas av sekundär bakteriell lunginflammation.
Till exempel mycoplasma pneumonie. Fyfan. Det var inte roligt att ha det. 5 veckors återhämtning innan jag kände mig okej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är risk för det. Men dom kämpar på bra och bygger ut intensivvården på bekostnad av annan vård. Det är inte kul att vänta på en operation idag. Har dom tur kan dom få göra den till hösten.

Läkaren från Karolinska som var med Aktuellt 21.00 idag gav mig lite hopp. De har 57 IVA patienter i Stockholm idag varav 27 tror jag det var på Karolinska. Karolinska hade haft 2 dödsfall som jag fattade det på IVA men också 3 utskrivna från IVA. Läkaren sade att de utskrivna hade haft rätt så kort vårdtid.

Får vi bara IVA platserna att räcka till så har vi en chans att undvika värsta katastrofen. Men gamla och multisjuka kommer tyvärr att dö. Vi kommer inte att kunna skydda äldreboendena fullt ut.

Kul att se att du är optimistisk.

Tyvärr är jag nog mer realistisk. Vi vill ha en brant kurva för att det ekonomiska avbräcket ska vara kort, och det innebär såklart en brant kurva. Jag ser döda på gatorna...
Citera
2020-03-24, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag undrar vad de andra länderna har lyckats med som Sverige kommer att misslyckas med.
Citera
2020-03-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

Flockimmunitet är ju ett faktium.
När en majoritet människor är immuna, via vaccin eller ha haft viruset så kommer problemen klinga av.
Att motsäga det är ju direkt korkat.
Eller anser du att vaccin är att fetglömma som lösning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Varför säger Kinas experter att det inte finns karantän och att allt kommer sluta illa för Italiens del då?
Efter platsinspektion..

Har du möjligtvis någon källa?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
De har en poäng i att Italien kan göra mer i det.
Men Italien är en demokrati, och Kina en diktatur.

Du kanske skulle vilja att vi införde diktatur så att folk kan tvingas ut på gatorna och bli flockimmuna..?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Bevis!
Testen för att kontrollera förekomsten av Coronaviruset är mycket enkel att utföra, en döing+positivt test= 1 till in i Coronastatistiken, case closed - nästa!
Du verkar korkad.

Italien räknar alla som dör och har smittats av covid-19 som coronadödsfall. Oavsett om covid-19 var den direkta orsaken till deras död eller om covid-19 bidrog till att förvärra någon annan, underliggande, sjukdom hos patienten. Alltså Italien gör ingen skillnad på om de dött AV eller MED covid-19.

Daily telegraph, jag skriver från min iphone och kan inte kopiera både länk och text.

But Prof Ricciardi added that Italy’s death rate may also appear high because of how doctors record fatalities.

“The way in which we code deaths in our country is very generous in the sense that all the people who die in hospitals with the coronavirus are deemed to be dying of the coronavirus.”

Det har skrivits om detta här flera ggr.
Citera
Medlem
Citat:
En vanlig influensasäsong kan plocka några tusen i Sverige.
En vanlig influensasäsong dör 200-300. Det är på en SÄSONG. Säsongen varar bortåt ett halvår (oktober-april).

Corona har tagit 40 liv på två veckor och kommer att vara uppe i 200-300 om en vecka. Då har det på tre veckor dött lika många som av influensa på ett år. Och det är bara början. När vi når kulmen kommer det sannolikt att dö lika många per dag (eller kanske på två dagar) som det gör per år med en vanlig influensasäsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in