2020-03-25, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ja, tänk. ½ per miljon. Den vanliga influensan, vars virus saknar namn i massmedia, har redan dödat 10 000-tals amerikaner denna vinter. Har du just upptäckt att vi alla kommer att dö en dag? I Sverige avlider uppåt 100 000 om året.

https://www.cdc.gov/flu/weekly/index.htm

Dör det folk vanligtvis i Sverige?! Ja men dåså. Låt folk dö mer vett ja!
Citera
2020-03-25, 05:34
Medlem
Vårdhemskatastrofen i Spanien. Kroppar av corona döda ligger kvar.

https://apnews.com/8bd9ec1261d19913a301a9bfb8684321
Citera
2020-03-25, 05:36
Medlem
Är det inte lite dumt att jämföra antal döda i influensa och Covid-19 i dagens läge? Influensan har ju funnits bland oss länge, medans det nya corona viruset är rätt ny och har inte fått slagit rot än.

Rätta mig om jag har fel men spanska sjukan var ett virus inom corona familjen? Där kom det en andra våg på sen hösten och då dog det betydligt fler och yngre vilket inte vanliga influensan gör?

Säsongsinfluensan : endemi
Covid-19 : pandemi
Eller är jag helt fel ute?
Senast redigerad av nwo123 2020-03-25 kl. 05:39.
Citera
2020-03-25, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ja, tänk. ½ per miljon. Den vanliga influensan, vars virus saknar namn i massmedia, har redan dödat 10 000-tals amerikaner denna vinter. Har du just upptäckt att vi alla kommer att dö en dag? I Sverige avlider uppåt 100 000 om året.

https://www.cdc.gov/flu/weekly/index.htm

Det är skillnad på 36 miljoner influensa insjukna och 260 miljoner beräknade att insjukna i corona i bara ett land vart förövrigt diabetes, fetma och trasigt sjukvårdsystem finns.

Varför förmildra ett virus som på 4 månader spridit sig från en enstaka kines till en halvmiljon personer världen över med ett mörketal som förmodligen är det trippla?

Lägg corona i kontrast med dödsfall utav blixtnedslag och så är corona tusentals gånger dödligare. Förövrigt så kommer influensa perioden en gång till i USA och tar med sig offer så ni alla influensa paranoida kan börja hänga i en influensa tråd.

Löjligt att jämföra en virus med enkel smitta som ökat med 500.000x och dödlighet med 17.000x som startat från en person. Nu har en halvmiljon människor viruset och inte en så det är en tidsfråga innan det brakar lös.
Citera
2020-03-25, 05:44
Medlem
arbetets avatar
Viktigt:

Uppenbarligen har Spanien ett annat inrapporteringssystem. Brytpunkten verkar inte var kl.18:00. Idag på morgonen visar antal döda under gårdagen på worldometers.info +680.

Kan vara bra att veta vid jämförelse.

Spanien går således om Italien med stor sannolikhet.
Citera
2020-03-25, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
"Detta köttberg av 40-talister som vi 60-talister ska föda - det är en realitet att försörjningskvoten riskerar att bli ett problem."
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ttberg

Socialdemokraterna har hittat lösningen på Nuders ställda problem. Betalar skatt? Går allt vägen så lämnar jag det här landet inom några år.

Så elakt skrivet.
glöm aldrig att de är 40-talister och äldre som betalat din uppväxt, barndom och skolgång så du skall tacka dem för din utbildning.
Barn och unga är enbart kostnader i kanske 25 år
Den äldre generationen som du kallar köttberg skall alltså offras, du vill offra de som en gång kallade de yngre för sin framtid och bekostade allt för dig
Hoppas aldrig du får barn och kallar dessa för vår framtid, de kommer att behandla dig precis på samma sätt när du blir äldre och är du 60-talist så är du väldigt nära ålderdomen
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Är det inte lite dumt att jämföra antal döda i influensa och Covid-19 i dagens läge? Influensan har ju funnits bland oss länge, medans det nya corona viruset är rätt ny och har inte fått slagit rot än.

Rätta mig om jag har fel men spanska sjukan var ett virus inom corona familjen? Där kom det en andra våg på sen hösten och då dog det betydligt fler och yngre vilket inte vanliga influensan gör?

Säsongsinfluensan : endemi
Covid-19 : pandemi
Eller är jag helt fel ute?

Precis så. Det är ingen som vet ifall den här pandemin varar i några månader eller upp till ett årtionde eller längre. Ingen vet. Det är det som så många inte fattar. Det finns ingen känt tak för det här corona-strängen. Det enda man kan göra att ta en dag i taget och se vart det leder. Både alarmister och de som säger att det är lugnt har fel eftersom ingen vet med säkerhet. Vi får helt enkelt leva och se. Men en sak är säker, det kommer att vara samhällen som inte är desamma i framtiden jämfört med igår, förr igår, förra veckan etc.
Citera
Medlem
Uttalelser fra Tegnell. Han gir inntrykk av å være veldig overbevist over det han sier at han mener.
Citat:
"There’s a bigger difference between Sweden and Denmark in many ways than we thought," he said. "We speak nearly the same language, we share a lot of history and culture -- but we have different social systems, and there are differences in the way the population reacts."

He said it was difficult to judge at present, but that his feeling was that Denmark's government had acted too rapidly and heavy handedly.

"From a Swedish perspective, it looks like you are reacting a little too quickly," he told DR. "We will see, after all this has finished, who comes out best."
https://www.thelocal.dk/20200320/why-is-denmarks-lockdown-so-much-more-severe-than-swedens
Citera
Medlem
carle2s avatar
Som jag har förstått det så gör viruset att ditt immunförsvar bryter ner för mycket av skyddsbarriären i lungorna, för att du i senare skede ska bli mer mottaglig för allmän bakteriell infektion när redan kroppen bränt sitt krut.
Kan den högre nivån av dödsfallen i Italien, Spanien och Frankrike ha att göra med att de äter antibiotika för precis allt och nu när du får lunginflammation eller sepsis så är det inte ett tillräckligt effektivt vapen att sätta in?
Senast redigerad av carle2 2020-03-25 kl. 05:57.
Citera
2020-03-25, 05:51
Medlem
Lantmännen Reppe i Lidköping fick en idé om att leverera sprit till handsprittillverkning. Kemikalieinspektionen drog inte fötterna efter sig och första leveransen har gått.

https://www.atl.nu/lantbruk/lantmannen-rappe-ska-tillverka-en-miljon-liter-handsprit-2/
Citera
2020-03-25, 05:53
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeena001
Så elakt skrivet.
glöm aldrig att de är 40-talister och äldre som betalat din uppväxt, barndom och skolgång så du skall tacka dem för din utbildning.
Barn och unga är enbart kostnader i kanske 25 år
Den äldre generationen som du kallar köttberg skall alltså offras, du vill offra de som en gång kallade de yngre för sin framtid och bekostade allt för dig
Hoppas aldrig du får barn och kallar dessa för vår framtid, de kommer att behandla dig precis på samma sätt när du blir äldre och är du 60-talist så är du väldigt nära ålderdomen

Nej nej nej
Det var Nuders ord inte mina. Jag tycker absolut inte vi ska offra våra äldre och sjuka, men det verkar ju tyvärr vara detta som makten vill Du missförstod mitt inlägg
Citera
2020-03-25, 05:55
Medlem
Citat:
It's never been more important to let your community know you're there for them, or to ask for help if you need it.
The coronavirus outbreak has caused uncertainty and concern for almost everyone, and for some people in vulnerable groups it poses a real risk. People across Sweden are coming together to support their neighbours and communities through the outbreak – here's what to know if you'd like to help, or if you need some help yourself
https://www.thelocal.se/20200316/how-you-can-find-ways-to-help-others-in-sweden-during-the-coronavirus-outbreak
Så fint at mennesker stiller opp for og hjelper de som trenger hjelp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in