2020-03-24, 16:27
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Man brukar aldrig rekommendera att lägga alla pengarna på börsen, om man behöver pengarna inom ~5 år. Men, men, gjort är gjort. Om jag var i din sits skulle jag låta pengarna vara kvar i indexfonderna och vänta ut vändningen. Jag skulle absolut inte slänga in pengarna i aktier med betydligt högre risk, som du är inne på..
Vad ska jag göra då?? Ge något konstruktivt förslag istället. Jag måste ju öka med mer än 30 % nu för att få tillbaka det jag har förlorat. Därför måste jag jaga avkastning.
2020-03-24, 16:31
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Fast om du lägger bud på 30% under vad du tänkte dej på bostaden, då är ju allt status quo.

Jag kan tänka mej att en del säljare sitter i en sitts där den också vill sälja även om det är med förlust.

Inte helt orimlig tanke. Det förutsätter att trådstartaren säljer NU. Så inte förlusten blir ännu högre.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är nog bara en tidsfråga tills bostäderna börjar rasa. Det finns ingen riktig substans i de priser som betalas idag; av nyproduktion är mindre än hälften produktionskostnader, resten är arvoden, avanser, kommision, avgifter etc.

Och ganska många kommer att upptäcka det som TS märkt: Fonderna är inte längre lika mycket värda. Ett köpbeslut störs också av risken för hög arbetslöshet (egens eller annans) och därmed mindre efterfrågan. Alltså är det lika bra att sitta hemma hellre än springa på visningar.

Tids nog kommer skilsmässoparen, dödsboen, de överbelånade och de äldre tvingas ut på marknaden med sina objekt, till det pris som marknaden är villig att betala.

Det gäller att själv ha kapital när dessa tillfällen kommer. Trådstartaren kan ju sitta på ännu mindre kapital om marknaden stannar av ytterligare och innehavet inte sålts.

I övrigt är jag säker på att det du skriver kommer att inträffa. I hur hög grad? Ingen aning!
2020-03-24, 16:33
Medlem
Brainmydamages avatar
Till att börja med så var det väldigt dumt av dig att ha dessa pengar på börsen, dvs pengar du ska ha på så kort sikt. Det säger även Jan på rika tillsammans så du har inte direkt följt hans råd ändå. Att investera i indexfonder är på sikt en väldigt bra investering historiskt.

Kör också fyra hinkars principen alá rika tillsammans och har även jag sett min portfölj minska i värde men då jag sparar på 30 års sikt är detta förhoppningsvis bara ett hack i kurvan och nu så kan man köpa lite billigare vilket är en bonus.

Försök att lära dig något utav det här och ha bara pengar på börsen som du inte behöver inom en snar framtid.

Lycka till!
2020-03-24, 16:37
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Börser går upp och ned. Du hade otur med corona.

Det finns inget sätt för dig att på ett snabbt och smärtfritt sätt ta igen det du förlorat. Om det funnits skulle alla använda det.

Nu har du lärt dig på den hårda sättet att pengar som man behöver i en nära framtid skall man inte ha på börsen, just eftersom den kan både gå upp och ned.
Tack för den lektionen moralkärring. Kan du inte vara lite konstruktiv istället för att håna mig?

Det är Jan och Caroline på Rika Tillsammans som har gjort det här mot mig! De lurar folk att investera i fonder som de själva profiterar på. Hela tiden pratar de om Lysa som de tydligen får sponsorpengar ifrån och hur bra det är att investera i indexfonder. Men nu sitter jag och säkert många fler i skiten!
2020-03-24, 16:40
Medlem
kalkryggars avatar
Du verkar vara totalt grön på pengaplaceringar. Därför så tycker jag att du låter det vara och så bestämmer du dig för att inte logga in på Avanza en enda gång på ett år.

Sätt en notis på att du skall logga in på Avanza 24 mars 2021. Sen glömmer du allt med pengar och Avanza tills dess.
2020-03-24, 16:41
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainmydamage
Till att börja med så var det väldigt dumt av dig att ha dessa pengar på börsen, dvs pengar du ska ha på så kort sikt. Det säger även Jan på rika tillsammans så du har inte direkt följt hans råd ändå. Att investera i indexfonder är på sikt en väldigt bra investering historiskt.

Kör också fyra hinkars principen alá rika tillsammans och har även jag sett min portfölj minska i värde men då jag sparar på 30 års sikt är detta förhoppningsvis bara ett hack i kurvan och nu så kan man köpa lite billigare vilket är en bonus.

Försök att lära dig något utav det här och ha bara pengar på börsen som du inte behöver inom en snar framtid.

Lycka till!
Allt har ju gått ner! Spelar ingen roll om man ägt råvaror eller räntepapper istället. Riktigt skitstrategi den där Jan förespråkar! Jag låg efter och ville ha avkastning och köpte aktiefonder, bl.a. fonder som Jan rekommenderat, för att komma ikapp. Men istället fick jag en käftsmäll. Hur kul är det? Det borde vara förbjudet att göra så här.
2020-03-24, 16:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Tack för den lektionen moralkärring. Kan du inte vara lite konstruktiv istället för att håna mig?

Det är Jan och Caroline på Rika Tillsammans som har gjort det här mot mig! De lurar folk att investera i fonder som de själva profiterar på. Hela tiden pratar de om Lysa som de tydligen får sponsorpengar ifrån och hur bra det är att investera i indexfonder. Men nu sitter jag och säkert många fler i skiten!

Nej, det är du som har varit jävligt dum när du riskerat pengar du inte haft råd att riskera. Ingen har rekommenderat att placera pengar som ska användas inom en överskådlig framtid i aktiefonder.

Kliv ur nu eller att riskera att förlora mer. Det är bättre att ha förlorat 30% än 50%. Du ska använda pengarna till att köpa bostad, sluta högriskplacera nu. Det finns inget enkelt sätt att få tillbaka det du förlorat utan en stor risk att förlora mer. Sälj nu.
2020-03-24, 16:43
Medlem
NemesisSwedens avatar
När bolånekraschen kommer snart så kan du sälja dina aktier och köpa en lya som också kommer att ha tappat 30% i värde.
2020-03-24, 16:44
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du verkar vara totalt grön på pengaplaceringar. Därför så tycker jag att du låter det vara och så bestämmer du dig för att inte logga in på Avanza en enda gång på ett år.

Sätt en notis på att du skall logga in på Avanza 24 mars 2021. Sen glömmer du allt med pengar och Avanza tills dess.
Hur ska jag då ta ut mina pengar? Jag ska ju flytta och köpa lägenhet. Tills dess måste jag få tillbaka mina pengar som jag blivit snodd på. Det verkar inte funka att sitta stilla i båten ju. Min fonder tappar bara mer och mer i värde. Ska jag köpa Biotech, ny teknik, fastigheter istället?
2020-03-24, 16:49
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Hur ska jag då ta ut mina pengar? Jag ska ju flytta och köpa lägenhet. Tills dess måste jag få tillbaka mina pengar som jag blivit snodd på. Det verkar inte funka att sitta stilla i båten ju. Min fonder tappar bara mer och mer i värde. Ska jag köpa Biotech, ny teknik, fastigheter istället?

Du har inte blivit snodd på något. Du har köpt en tillgång som tappat värde.

Nu skall du hämta igen det du har förlorat genom sälja dessa tillgångar och sedan köpa andra tillgångar som också kan tappa värde i framtiden. Det låter som en dålig plan om du inte vet vad du gör. Har du någon anledning att tro att "Biotech, ny teknik, fastigheter" kommer ha en bättre utveckling än dina nuvarande fonder?
2020-03-24, 16:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Gör som jag skrev och logga inte in på ett år. Sen tar du ut pengarna som man alltid gör. Du kanske borde sätta att du inte loggar in på 5 år?

Om du skulle använda pengarna några månader senare så skulle alla sagt att du absolut inte skulle dra in pengarna på börsen. Men nu är gjort gjort så glöm det på MINST ett år.
2020-03-24, 16:57
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:

Det var det dummaste jag hört. Aktier är ett spel och dobbel på sätt och vis. Det kan bli högvinst men också förluster. Håll inte på med detta då du uppenbarligen inte förstår vad det handlar om!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in