2020-04-06, 15:43
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Oja, röstar pp till eu fortfarande

Ok. Bättre hälften än inget. ☺️
Citera
2020-04-07, 01:08
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propulsiv
Var det en fråga till mig? (Om vi är överens)
Jag vet inte om vi är överens, eller ens behöver vara det.
Jag har ett förslag. Läs din mening igen.
En mening med diametralt motsatta hållningar. Samtidigt.
Citera
2020-04-07, 15:04
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Jag har ett förslag. Läs din mening igen.
En mening med diametralt motsatta hållningar. Samtidigt.

Ja det var det första jag gjorde. Flera gånger till och med. Det där med att jag använde "inte alla" var jag fullt medveten om. Jag har också ett förslag till dig. Utgår ifrån att andra personer kan veta någonting du inte vet.
Citera
2020-04-07, 15:10
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Jag har också ett förslag till dig. Utgår ifrån att andra personer kan veta någonting du inte vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det var inte ens bara feminister som höll med Zara Larsson, det var varannan innebandymorsa i medelklassen som tyckte hon var "stark" när hon twittrade om att hata män.

Du kanske ska svara här. Du tyckte de exempel du fick var för fringe, så jag gav dig ett supermainstream exempel.

Svarar du inte blir det tydligt ett passivt erkännande att du hade fel. Bättre att erkänna aktivt om det nu är så.
Citera
2020-04-07, 15:47
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Du kanske ska svara här. Du tyckte de exempel du fick var för fringe, så jag gav dig ett supermainstream exempel.

Svarar du inte blir det tydligt ett passivt erkännande att du hade fel. Bättre att erkänna aktivt om det nu är så.

Jag svarar gärna. Fick dock börja med att återgå till året Zara Larsson då 19 år gjorde detta uttalande, som vi ser svallvågor av än idag. Sammanfattning:

Zara Larsson tycker synd om män som tvingas leva i en machokultur.

Samtidigt säger hon att hon är en manshatare. Det hon instället borde sagt är att att hon hatar Toxisk Maskulinitet så hade det inte blivit samma ramaskri.

Och vad är Zara Larssons problem med män? Så här säger hon själv. 👇

Zara Larsson har i tidigare intervjuer berättat om hur hon tvingats uppleva att bli bedömd för saker hon gör bara för att hon är kvinna.

– Som kvinna är det väldigt svårt att göra rätt. Vad du än gör så är det alltid fel. Är du supersexig så är det fel. Är du inte det så är det också fel. Ja det har Zara Larsson rätt i. Bara läs era egna trådar, för källa på det.

Och om Zara Larsson nu hatar män rent generellt, varför har hon då en? Hennes eget svar: Han har bra värderingar. Vilket innebär att Zara Larsson hatar män med dåliga värderingar.

Här är en man som beskriver vad Toxisk Maskulinitet handlar om.

https://www.expressen.se/kronikorer/atilla-yoldas/nar-ska-de-sluta-hata-man/
Citera
2020-04-07, 16:01
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Jag svarar gärna. Fick dock börja med att återgå till året Zara Larsson då 19 år gjorde detta uttalande, som vi ser svallvågor av än idag. Sammanfattning:

Zara Larsson tycker synd om män som tvingas leva i en machokultur.

Samtidigt säger hon att hon är en manshatare. Det hon instället borde sagt är att att hon hatar Toxisk Maskulinitet så hade det inte blivit samma ramaskri.

Och vad är Zara Larssons problem med män? Så här säger hon själv. 👇

Zara Larsson har i tidigare intervjuer berättat om hur hon tvingats uppleva att bli bedömd för saker hon gör bara för att hon är kvinna.

– Som kvinna är det väldigt svårt att göra rätt. Vad du än gör så är det alltid fel. Är du supersexig så är det fel. Är du inte det så är det också fel. Ja det har Zara Larsson rätt i. Bara läs era egna trådar, för källa på det.

Och om Zara Larsson nu hatar män rent generellt, varför har hon då en? Hennes eget svar: Han har bra värderingar. Vilket innebär att Zara Larsson hatar män med dåliga värderingar.

Här är en man som beskriver vad Toxisk Maskulinitet handlar om.

https://www.expressen.se/kronikorer/atilla-yoldas/nar-ska-de-sluta-hata-man/

Jag är väl medveten om att hon "menade" att hon hatar mansrollen osv. Det är ändå ett tydligt symptom när ett samhälle till stora delar accepterar sådana formuleringar gällande en viss grupp.

Det var också många feminister när det begav sig som tyckte att det var löjligt eller förminskande att ens påpeka att alla män inte är förtryckare (#notallmen). Föreställningar om att alla män bär ett ansvar för den mansroll som får vissa män att begå våld mot kvinnor, och därför alla är skyldiga att rannsaka sig själva, har också varit vanliga och tongivande. Det är ett kategoriskt skuldbeläggande resonemang.

Du behöver inte undervisa mig i basala och välnötta begrepp som "toxisk maskulinitet". Jag har inte missat de mest grundläggande aspekterna av en debatt jag intresserar mig för!
Citera
2020-04-07, 16:06
Medlem
DaChiefs avatar
Man kan ju kolla om FN kan starta nått projekt där de kan åka runt i afrika och ”missionera”. Vore väll bra om afrikanerna får träffa lite rabiata bbc-älskande svenska feminister så de vet vad som väntar när de emigrerar till Sverige.

Förhoppningsvis blir Sverige av med de värsta likt Zaida.
Citera
2020-04-07, 16:07
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ja det var det första jag gjorde. Flera gånger till och med. Det där med att jag använde "inte alla" var jag fullt medveten om. Jag har också ett förslag till dig. Utgår ifrån att andra personer kan veta någonting du inte vet.
Det gör jag alltid och jag utmanar dem gärna till dans.
Jag går igång på att lära mig nya saker och insikter.

Därför är jag fortfarande intresserad av hur du fick ihop den meningen.
Kan vi utgå ifrån att "feminism" är en gruppidentitet?
Citera
2020-04-07, 16:13
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Jag är väl medveten om att hon "menade" att hon hatar mansrollen osv. Det är ändå ett tydligt symptom när ett samhälle till stora delar accepterar sådana formuleringar gällande en viss grupp.

Det var också många feminister när det begav sig som tyckte att det var löjligt eller förminskande att ens påpeka att alla män inte är förtryckare (#notallmen). Föreställningar om att alla män bär ett ansvar för den mansroll som får vissa män att begå våld mot kvinnor, och därför alla är skyldiga att rannsaka sig själva, har också varit vanliga och tongivande. Det är ett kategoriskt skuldbeläggande resonemang.

Du behöver inte undervisa mig i basala och välnötta begrepp som "toxisk maskulinitet". Jag har inte missat de mest grundläggande aspekterna av en debatt jag intresserar mig för!

Haha då var jag lurad igen av en som redan fattat vad det handlar om. 😆 Som svar på din andra fråga om detta "inte alla män" i tid och otid, så kände jag under lång tid, vad är grejen med att påpeka detta? Det är väl självklart att det inte är alla?

Men nu har jag fått se det från mäns egen synvinkel. Det blir problem när alla feminister dras över en och samma kant. Så därför tar jag mig friheten att använda "inte alla" själv. Så inte alla feminister delar samma åsikter om precis allting.
Senast redigerad av Propulsiv 2020-04-07 kl. 16:22.
Citera
2020-04-07, 16:34
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Haha då var jag lurad igen av en som redan fattat vad det handlar om. 😆 Som svar på din andra fråga om detta "inte alla män" i tid och otid, så kände jag under lång tid, vad är grejen med att påpeka detta? Det är väl självklart att det inte är alla?

Men nu har jag fått se det från mäns egen synvinkel. Det blir problem när alla feminister dras över en och samma kant. Så därför tar jag mig friheten att använda "inte alla" själv. Så inte alla feminister delar samma åsikter om precis allting.

Det är enkelt att göra ett tankeexperiment och tänka sig en popstjärna som säger sig hata kvinnor. Det hade inte fungerat alls. Normala människor hade absolut inte tyckt det var självklart att tolka det som något annat än kvinnohat.

Eller rättare sagt: Detta händer inte, för alla fattar vilka normer som gäller.
Citera
2020-04-07, 17:00
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Det är enkelt att göra ett tankeexperiment och tänka sig en popstjärna som säger sig hata kvinnor. Det hade inte fungerat alls. Normala människor hade absolut inte tyckt det var självklart att tolka det som något annat än kvinnohat.

Eller rättare sagt: Detta händer inte, för alla fattar vilka normer som gäller.

10: Be Precise in Your Speech:
Jag tror inte på att uttala hat, hån, förminska, hota med eller antyda om våld, som medel i kvinnokampen. Jag tror det är fel väg att gå. Och jag är långt ifrån den enda "av mitt slag" som tycker det.

Däremot tar jag mig friheten att använda humor i alla sammanhang, överallt, hela tiden och alltid.
Citera
2020-04-07, 17:03
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
10: Be Precise in Your Speech:
Jag tror inte på att uttala hat, hån, förminska, hota med eller antyda om våld, som medel i kvinnokampen. Jag tror det är fel väg att gå. Och jag är långt ifrån den enda "av mitt slag" som tycker det.

Däremot tar jag mig friheten att använda humor i alla sammanhang, överallt, hela tiden och alltid.

Det låter rimligt och så men jag förstår inte hur det är relevant som svar på mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in