2020-03-24, 16:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Tänkte mest kortsiktigt kapitalisera på den Amerikanska uppgången.
Då måste du handla valutakurs-säkrat. När USD nu är 10 kr så kan du losa halva pengen bara genom att valutakursen kryper nerr till samma som för ca 10 år sedan 5 kr.
Citera
2020-03-24, 16:05
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Köp 5 olika på OMXS30-listan i fem olika branscher, t.ex lastbil, bank, råvara, IT. Det är visserligen "alla ägg i liknande korg" eftersom de ofta följer efter varann i värde. Men du kan åtminstone inte förlora mer än 20% av pengarna om det oerhörda händer att t.ex Volvo går i konkurs.
Volvo kostar 105 kr.

105 av 400 är mer än 20%.

Kul va?
Citera
2020-03-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponym
Har aldrig köpt aktier innan. Tänkte gå in med alla pengar jag har, 400. Hur många olika aktier rekommenderar ni att dela upp detta på?
Certifikat av något slag, med hög hävstång.
Citera
2020-03-24, 16:12
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Volvo kostar 105 kr.

105 av 400 är mer än 20%.

Kul va?
Jag förutsatte 400 miljoner. Men jag kanske lirar i en annan liga än ni andra.
Citera
2020-03-24, 16:14
Medlem
Å herregud, HM upp 10% på absolut ingenting. Verkar vara en redig bull tros denna vecka, hoppas inte alltför många småsparare trillar dit.

Fick kliva ur norweigan Cruise line till ca 50% plus. Klev ur några norska oljebolag till förlust dock, minus ca 15%, men hade legat minus över 30%.
Citera
2020-03-24, 16:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Man kan missa århundradets köpläge om man inte köper just nu. Jag skojar inte ens. Den enda risken som finns just nu är en total ekonomisk kollaps. Och det kan man se indikationer på om det skulle börja tippa över. Coronaproblemet är överstökat redan - börsen blickar framåt.

Finns tilltron till det ekonomiska systemet då kommer vi se en sinnessjuk v-kurva på börsen och allt kommer ske under detta år.

När jag pratar om detta så pratar jag främst om USA börsen. Sverige kommer inte se samma typ av återhämtning med tanke på hur illa styrt landet är.

La ut den här förut, den enkla indikatorn RSI14 för S&P500,

Skärmdump, S&P500 (SPX) + RSI14 (veckograf) via TradingView:
https://i.imgur.com/CDPrK3h.png
S&P500 per vecka, år 1887-2020 + RSI14

Hade man gått 'all-in' förra gången (2008) när RSI14 låg på samma nivåer som nu hade man visserligen missat botten med runt 30% men man skulle trots det gjort ett bra klipp på sikt. Notera på sikt -- dvs inte på 1 vecka utan 1, 2, 3 ... 5 år.
Citera
2020-03-24, 16:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag förutsatte 400 miljoner. Men jag kanske lirar i en annan liga än ni andra.
Ja, en annan liga, definitivt.
Citera
2020-03-24, 16:40
Avstängd
Hemi57s avatar
Just nu är Moderna Inc. Stephane Bacil på TV 2 ang. vaccin mot viruset.
De har en ny teknik för att snabbt få fram ett vaccin. De är en av de företag som ligger i framkant när det gäller nya vacciner.
Bacil är realist och säger att man inte kommer släppa ett vaccin förrän det är ordentligt testat och säkert. Tidigast våren 2021.
Inlägget kan kanske ses som lite off topic, men är högst intressant när det gäller investeringar i dessa företag.
Även när det gäller att analysera tänkbara scenarier och vad det kan få för ekonomiska följder.
Senast redigerad av Hemi57 2020-03-24 kl. 16:43. Anledning: felstavat
Citera
2020-03-24, 16:40
Medlem
Pengabingens avatar
Aktier
54,29 %

Likvida medel
45,71 %

Vågar man ligga kvar tills imorgon?
Citera
2020-03-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För 4h-grafen BTC/USD:
* EMA21 är över SMA50 (positiv trend)
* Nya högre lägstanivåer har skapats (positiv trend)
* EMA21 verkar korsa SMA100 under dagen (ännu positivare trend)

Ja, det kommer förmodligen en rekyl nedåt imorgon eller någon gång under dagen. Att det kommer att gå ned under dagen eller imorgon är dock i princip hugget i sten, den större frågan är hur mycket det kommer att gå ned och om ev. större nedgång kommer att skapa en högre lokal lägstanivå eller ej.

4h, BTC/USD via Tradingview:
https://i.imgur.com/AlAayJF.png

Du får titta på datan och dra dina egna slutsatser.

Jäklar viken post! Tack så mycket . Ska nog ha lite is i magen. Men tror ändå på bitcoin. Hört av kompis som bor i Indien att det är många nyrika Indier som kommer investera i bitcoin snart. (haha ja ta infon med en nypa salt)

Har ni andra några tips på medellånga investeringar på bra företag? Tänkte kanske något Italienskt företag? Det värsta borde ju vara över för dom.
Citera
2020-03-24, 16:43
Medlem
Rekord usla PMI siffror, fy fan vad detta kommer slå när centralbanker och övriga inblandade ser att allt ströslande med pengar inte sätter igång den reella ekonomin. Nattsvart!

Har svårt att se något köpvärt än, kanske telekom men de kommer också dras med när det blir nog stort ras.
Citera
2020-03-24, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Min teori är fortsatt att OMX ska ner till 1200 i ett första skede. Där är det lönt att börja skala in sig.

Att gå kort nu / ta björnpositioner är lite som att spela datorspel med fusk-koder. Det blir inte så mycket enklare än såhär

Allt fler länder tappar kontrollen över Corona. Paniken sprider sig. Stimulanser ger ingen åtgärd på börsen. RIP börsen.
AJ! Måste gjort ont idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in