Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Där var en dag när han vittnade själv och blev tillsagd av domaren att skärpa sig och svara på frågorna och sluta bära sig illa åt. Jag misstänker att han fick en tillsägelse den dagen för dagen därpå var han spak i rättegången. Det kan ju faktiskt vara så att det är ett spel att han spelar galen. Men mest tror jag att han är den typen som skrattar vid fel tillfällen och att han inte funkar riktigt som vi andra. Min personliga erfarenhet med psykopat människor är att de i sociala sammanhang inte riktigt kan uppföra sig att det liksom blir fel eller uppfattas som spelat. Så jag är beredd att hålla med majoriteten här. De kan liksom slänga sig med fraser som är korrekta för sammanhanget men något känns fel.
Ja. Det är väl ’part and parcel’ av en 17-slags-GM inför rätten i alla händelser. Nåt är uppskruvat till maximum, på något annats bekostnad. Man kunde tycka det borde klinga undan efter två år men han har väl levt på helspänn, också mycket längre än så. Eller så är han bara sån.
Unga med lite tics eller ingrodda beteendemönster som de försöker parera i livet kan väl ofta uppvisa liknande saker. Nån övertolkning av en kommunikationssituation som leder till anspänning. Som måste ut nån gång. Jag vevar lite. Svårt när man själv inte varit på plats.
Ett slags självöverskattning ligger väl i korten. Kanske en motsättning mellan den persona som mördade (och kände lw) och den som ska sitta i rätten och ljuga om det efteråt, som inte känner skuld...?