2020-03-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
oh han från FHM är ju bra! Anders Vallensten

Jag gillar skolverkets Peter Fredriksson. Han är alltid tydlig i sina uttalanden. Uttrycker sig väl och artikulerat. Verkar vara en mycket kompetent och lärd man. En riktig scolar. Och nej, jag är inte ironisk nu. Jag tycker det.
Citera
Medlem
Sammanfattning av PK
"ta alla nu varandra i händerna och sjung we shall overcome"
Citera
Medlem
Faktenchecks avatar
De andra två deltagarna på folkhälsomyndighetens presskonferens om coronaläget.

Johanna Sandvall, Socialstyrelsen, är okej, dock blir hon störande med sitt "eeh", "eehh" i varannan mening. Man hör liksom inte vad hon vill meddela. För kort och intetsägande idag.

Morgan Olofsson, MSB, om corona-information: "Det handlar inte bara om språkförbistring...". Han nämner senare "somalisk", "somalisksvensk", "som pratar somali"...
Man undrar ju hur många med somalisk bakgrund som dött eller nu är smittade.
Citat:
Ursprungligen postat av Faktencheck
Folkhälsomyndighetens presskonferens i detta nu:

Anders Wallensten från FHM är mycket bra, tydlig, saklig och seriös.

Han är klart bättre än Anders Tegnell eller Johan Carlson.

Fortsätt så här, folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-03-24, 14:21
Medlem
https://www.av.se/nyheter/2020/undantag-fran-regler-for-skyddsmask-90-forvantas-under-veckan/

Positivt, men alldeles för långsamt.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sverige är dödsdömt. Solidaritet hade varit att sätta en LOCKDOWN och stanna hemma och stötta varandra. Istället står man och prata hur man ska nå ut med info till somalier och araber... LÅS IN DOM FÖR FAN!
Fast då blir dom kränkta. Bara rasister och Sverigedemokrater bestämmer över andra.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
136 ligger på intensiven nu. I morse 07:28 var det 115. 21 fler inlagda mellan 07:29 - 12:58

Vi får räkna intensivplatser nu, deras PK ger ingenting förutom luddiga förhållningsregler, och samordning. Det enda som är intressant är journalisternas frågor.

Mer intensivvårdsplatser = mer risk att sjukhusen blir överfulla = mer dödsfall

Dåligt tecken.
Citera
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Sammanfattning av PK
"ta alla nu varandra i händerna och sjung we shall overcome"

Men ta er inte i ansiktet efteråt!
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fritt fram för påskbuffét på krogen. Tydligen styrs FHM av galningar. Jag vet inte om de bara är dumma eller om de verkligen VILL att detta skall gå åt helvete, men jag vet att de måste plockas bort och bytas ut.

Skrev det här tidigare idag;

Så, nu känns det som man äntligen börjar få lite klarhet i strategin Löfven, Tegnell och co tar. Som egentligen enda land ger vi oss in i oprövat territorium. Jag tror att man har förberett en nödbroms. Antalet personer som intensivvårdas känns mest relevant att kolla på. Kan det vara så att man väntar tills vi fyllt upp ett visst antal av dessa platser?

Låt säga att vi nu har 500 platser - som sedan kan utökas till 1000 ev mer. När vi uppnår - säg 400 - så drar vi i nödbromsen. Karantän i Stockholm, strikta restriktioner, barer, restauranger osv stänger. Så låter vi platserna fyllas på och med vissa olika åtgärder begränsar vi inflödet. När och om det börjar frigöras plats så låter man människor gå ut igen och lättar på restriktionerna. Sen fortsätter vi så - fram tills denna förbannade flock immunitet - och hoppas på succé.

https://www.youtube.com/watch?v=dzr4kRxr9x8&list=LLrPBKyGzzekbDoj72jYm_Ig& index=2&t=0s
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
kommer kinesiska plan från wuhan till sverige. flygplan från milano, flygplan från spanien ser du det?
Fast minskat skrev jag. Jag vet att det går flyg.

Kollade inte heller bara Sverige, utan olika delar av världen. Majoriteten av alla planerade flighter ser ut att vara inställda.

Men visst kan jag ha fel.
Citera
Medlem
elimes avatar
Kan ni som hänvisar till svenska intensivvårdsregistret läsa? Det står klart och tydligt att det är ackumulerade data, det är således inte 136 personer som får intensivvård just nu utan 136 som totalt har fått det sedan utbrottet startade.
Citera
2020-03-24, 14:22
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hur kan man säga att folk ska fundera över om man verkligen måste resa, träffa folk och göra de man tänkt.
Självklart kommer de som tycker att Corona är en förkylning att tycka att deras syfte behöver göras.

Behöver du verkligen gå på de där mötet?
Ja det behöver ja.
Behöver du verkligen åka på skidresa med din familj?
Ja vi åker varje år så därför gör vi de nu också.
Behöver du göra en resa runt i halva landet för att träffa din familj i påsk.
Ja självklart då jag vill träffa min familj.

VEM kommer att tänka. OJ regeringen har satt en rekommendation så det är bäst att jag håller mig hemma och ställer in allt som kan innebära en risk för någon.

Jag hör varje dag om dom som går och jobbar för att förkylningen är över, bara lite snuva kvar.
Folk orkar inte sitta hemma längre och måste ut och shoppa.
Man vill inte ha ungarna så det är bättre att dom är på dagis.
Resan för påsk kommer bli som planerat efter som man åker iväg varje år.
Blir spännande när stockholmarna tar med smittan ut i landet samtidigt som regeringen vägrar begränsa spridningen på riktigt.
"Det är solidaritet som gäller". Ja de är ju enkelt att säga. Och i nästa mening är man förvånad över varför inte följer rekommendationerna.

Folk som skiter i rekommenderationer är fan dumma i huvudet. Statistik och siffror ljuger inte. Vi ökar fortfarande stabilt. Folk som inte kan ta en paus en månad och avakta är dumma i huvudet.
Citera
2020-03-24, 14:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
"Ehhh...Jag hoppas.. att.. eh.. jag i närtid.. kan stå här och säga att "vi får leveranser idag" - Det kan jag inte göra det idag. Som en konsekvens av det kan vi idag konstatera, att 1/3 av regionerna.. har.. ändrat sina rekommendationer.. om hur dom ska nyttja skyddsutrustning. För att .. kunna använda det, uhm.. material som finns.

Begäran vi får in.. om stöd.. till de små nationella lager vi har, räcker inte till.. även om vi.. förstärkt vissa regioner och kommuner under helgen och igår... "

https://www.youtube.com/watch?v=d2RUlNrCN3M

Detta är alltså precis sagt av Johanna Sandwall, socialstyrelsen.

Man hör fan till och med på henne att det här inte kommer sluta bra. Fyfan.

Ja det är resursknapphet det nya ordet för att det finns inget material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in