2020-03-24, 14:18
Medlem
Det är helt fantastisk att de samlade myndigheterna först idag pratar om vikten av att nå ut till alla invånare.

Detta trots att de självklart känt till allt om inneliggande patienter.

”De kommande veckorna” kommer de jobba med att nå ut med information.

M A K A L Ö S T
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Sa precis socialstyrelsen att nytt material inte kommer komma?
Det låter ju väldigt dåraktigt! Varför inget mer material.?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Amerikanska kvinnan på presskonferensen var bra och tydlig.

28% av alla prover man tar i New York's tunnelbana är positiva för coronavirus.

Jämför med 8 procent på övriga platser.

New York's tunnelbana är alltså en mardröm där viruset troligen spridits under flera veckor säger hon.

Amerika kommer släppa ut ett självtest denna vecka där man kan testa sig själv och skicka in för analys. Wow!!

Länk?
Citera
Medlem
"Ehhh...Jag hoppas.. att.. eh.. jag i närtid.. kan stå här och säga att "vi får leveranser idag" - Det kan jag inte göra det idag. Som en konsekvens av det kan vi idag konstatera, att 1/3 av regionerna.. har.. ändrat sina rekommendationer.. om hur dom ska nyttja skyddsutrustning. För att .. kunna använda det, uhm.. material som finns.

Begäran vi får in.. om stöd.. till de små nationella lager vi har, räcker inte till.. även om vi.. förstärkt vissa regioner och kommuner under helgen och igår... "

https://www.youtube.com/watch?v=d2RUlNrCN3M

Detta är alltså precis sagt av Johanna Sandwall, socialstyrelsen.

Man hör fan till och med på henne att det här inte kommer sluta bra. Fyfan.
Citera
2020-03-24, 14:19
Medlem
Detta är helt jävla sjukt. Jag blir helt galen. Jag har fan jobbat hela mitt liv och mina förfäder och det saknas material i sjukvården???

Vart har alla. Pengar tagit vägen????
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
Vad får Johan Carlson betalt för? Står och mumlar en massa saker som inte har nån som helst logik....Tegnell framstår ju som super kompetent emot Carlson!

Han började rå stamma så fort någon ifrågasatte hans idiotiska ideér....

Bara för att påminna om vidden av inkompetens:

https://imgshare.io/image/fb-img-1583977793765.Dl7eX
Citera
Medlem
petnomis avatar
Här är ett tips för er som söker efter en tidslinje för när,var och hur olika händelser har skett i samband med Covid19, förutom en bra tidslinje finns det källhänvisningar med länkar och sammanfattningen från och med 31:a dec 2019 fram tills idag. Uppdateringar sker fortlöpande och varje dag.
Det finns även annan övrig information om Covid19 som kan vara av intresse.

Senaste nytt 24:e mars 2020:

Över 100 000 personer i världen har nu återhämtat sig från den nya coronasmittan, enligt bekräftade uppgifter. I den kinesiska Hubeiprovinsen ska reserestriktionerna nu lyfta, förutom för mångmiljonstaden Wuhan. (För mer nyheter om coronaviruset dag för dag, se tidslinje längre ner i artikeln)
Länk till artikeln
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117#author
(Texten uppdateras kontinuerligt)

Uppdatering av händelser den 24:e mars 2020:

Över 100 000 globalt har återhämtat sig från covid-19.

Den kinesiska Hubeiprovinsen lyfter sina reserestriktioner från och med midnatt, förutom för staden Wuhan.

Nästan en av tio sjukvårdsanställda i Italien uppges ha smittats av det nya coronaviruset.

Astra Zeneca skänker miljontals ansiktsmasker till vården runt om i världen.

Försvarsmakten har rest ett fältsjukhus med 20 iva-platser i Göteborg.

Lastbilstillverkaren AB Volvo säger upp 5 000 konsulter.

Alla nationella prov i grund- och gymnasieskolan ställs in under våren.

Storbritannien tillåter nu bara att man ses två och två, med undantag för personer i samma hushåll.

Frankrike skärper också reglerna för utomhusvistelse.

Inledning på tidslinje om Covid19 :

31 december 2019: WHO meddelas om okänt virus

Kina informerar Världshälsoorganisationen WHO att 41 personer i mångmiljonstaden Wuhan i Hubei-provinsen har drabbats av ett okänt virus, som resulterat i lunginflammation. De första patienterna uppges ha insjuknat i början av månaden.

1 januari: Smitta kopplas till marknad

Flera av dem som har smittats av det nya, okända viruset, kan kopplas till en fiskmarknad som också säljer vilda djur i kinesiska Wuhan. Marknaden stängs därmed ned.

7 januari: WHO identifierar coronavirus

Världshälsoorganisationen identifierar det nya viruset som ett coronavirus.

11 januari: Första bekräftade dödsfallet

En 61-årig man dör i sviterna av det nya coronaviruset, meddelar Kinesiska myndigheter. Det är det första bekräftade dödsfallet som knyts till viruset.

23 januari: Wuhan i karantän

Mångmiljonstaden Wuhan försätts i karantän. Ytterligare två städer i samma provins, Hubei, isoleras.

24 januari: Första fallen i Europa

Två personer har testat positivt för det nya coronaviruset, meddelar franska myndigheter. Det blir de första bekräftade fallen i Europa.

25 januari: Utökat reseförbud

Drygt 56 miljoner människor i virusdrabbade Hubei-provinsen omfattas nu av reseförbud. Omkring 1 200 personer har smittats och över 40 personer har dött i sviterna av det nya coronaviruset.

Tidslinjen fortsätter fram tills idag. Se länk till tidslinjen i början av inlägget.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Haha , information på somaliska i rörlig bild, för de som inte kan förstå skrift. Nu jävlar händer det grejer. Det prioriteras bra och det visas en enorm handlingskraft.

Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Hundar slickar och tuggar på allt möjligt när de är ute så det är klart de löper risk att bli smittade.
Katter är mer försiktiga och slickar och tuggar aldrig på okända saker. Iofs kan de ju fånga en mus eller småfågel som då kan vara bärare av virus men jag tror att den risken är väldigt liten.
Jag tänkte mer på det man diskuterat om och ställt frågor om. Kan djur smittas av sjukdomen.
Och ja nu ser man ju att det är så.
Vad händer om djuret sedan smittar till människan igen. Blir det ytterligare en mutation.
Vet inte om mutationer går till på det sättet.
Från fladdermus( tror man) till människa, från människa till andra djur, hund tex, vad händer då om en hund i sin tur smittar människor igen. Har viruset förändrat sig ytterligare.
Citera
2020-03-24, 14:20
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Länk?

Det är sant, men testet kostar pengar. Det är inte billigt.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Kollar just nu på pressträffen Live, vilka clowner. Helt tafatta om man jämför med andra runt om i världen..
Flatheten är total... folk lyssnar inte ens längre så de bara låter bla bla bla i dom flestas öron.
Det låter likadant som när politikerna vrider och vänder på sin politik. De säger samma saker om och om igen med andra ord och från andra vinklar.
De händer verkligen ingenting som gör skillnad på riktigt. Bedrövligt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Det är helt fantastisk att de samlade myndigheterna först idag pratar om vikten av att nå ut till alla invånare.

Detta trots att de självklart känt till allt om inneliggande patienter.

”De kommande veckorna” kommer de jobba med att nå ut med information.

M A K A L Ö S T

Jag skrattar så jag dör!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in