2020-03-24, 09:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Äldre multisjuka samt en 58-årig kvinna som tillhörde en riskgrupp med en tidigare hjärtinfarkt samt lungsjukdomen kol.
Visst, men hon behandlades ju inte särskilt väl av sjukvården. Sex-sju dagar i nästan 40-graders feber, för en människa med tidigare hjärtinfarkt och de säger åt henne att stanna kvar hemma. Säger en del om tillståndet i landet.
Citera
2020-03-24, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det här är ju inte riktigt ok. En 58-årig kvinna i Högsjö har avlidit i sviterna av corona , efter att inte ha fått hjälp trots att hon ringde 1177. Stanna hemma var rådet trots att hon var svårt sjuk och hade tagit hand om sin 80-åriga svärfar som även han avled av viruset:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad
är väl en del av taktiken i sverige att lata svenskar dö i hemmen ensamma, det är därför somalierna dyker upp i statistiken de drar ju direkt till sjukhuset när de e sjuka med hela familjen i släptag. svenska agda 75 ringer snällt 1177 och litar blint pa att hon skall stanna hemma
Citera
2020-03-24, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Bor själv i Stockholm och kan bara hålla med dig. Är rädd för att det kommer gå riktigt åt helvete veckorna efter påsklovet när smittan har spridits vidare runtom i landet. Därför är en omedelbar karantän det enda raka för huvudstaden.

P.S. Alla i Stockholm är självklart inte korkade, men många.

"Vi har nått läget då hela Stockholmsregionen behöver sättas i karantän för att minska smittspridningen till övriga landet.

Inför avspärrningar och vidta alla åtgärder som finns i verktygslådan, skriver tidigare smittskyddsläkaren Staffan Sylvan."

https://www.expressen.se/debatt/hela-stockholms-lan-maste-sattas-i-karantan/

men det är pengarna som styr

vad är några pensionärers liv jämfört med vad som händer om skuldbubblan imploderar?

tyvärr är det nog så många politikerna tänker?
Citera
2020-03-24, 09:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Tydligen finns det flera sidor vars statistik inte är identisk. Kanske har det att göra med var man sätter gränsen mellan ett dygn och nästa?

Vilken källa rekommenderas?

Jag gör det enkelt för mig och kollar dödstalet på Aftonbladet. De skriver där vilken dag och klockslag datan har kommit in och var de fått datan från.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Kl 14 varje dag rapporterar Folkhälsomyndigheten om antalet döda, men senare under dagen kan det komma in nya rapporter.
Citera
2020-03-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Bajsbakterier
man har også påvist viruset i avføring (feces)
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/

Citat:
Det er også vist at mange skiller ut SARS-CoV-2 viruset gjennom avføringen, kanskje særlig barn, og at det kan pågå en stund selv etter at man er blitt frisk. Det er uvant å tenke på fordi det er annerledes enn andre luftveissmitter. Dette gjør håndhygiene ekstra viktig, sier Holm.
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/23/slik-kommenterer-leger-mye-omtalt-studie-om-smitte/
Senast redigerad av POlROT 2020-03-24 kl. 09:57.
Citera
2020-03-24, 09:49
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
En kontaminerad död kropp kontaminerar jorden och vattnet. Den äts även av insekter som sprider viruset vidare.
Men är det bara kontamineringsrisk för jord och vatten? Tänker när begravningsbyråer ska hämta kroppar på exempelvis äldreboende som inte är bekräftade fall men ändå smittade av C-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vädrar han ordentligt så är risken väldigt liten.

Jo, men gör frisören det? Sist jag var och klippte mig så stod inga fönster på vid gavel och det var inte korsdrag genom salongen.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Så frågan är:

Någon som vet exakt varför lik smittar? Med tanke på att i Kina brände de liken för att minska smittspridningen?
Viruset finns kvar i kroppen och smittar via kontakt med vätska som sipprar ur porer, ögon, öron etc.
Citera
2020-03-24, 09:50
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej, det gör det inte.
WHO gick ut och informerade om att det är luftburet.
Det låg åtminstone tio studier ute från hela världen som visade samma sak.

Helt plötsligt tar WHO tillbaka sitt uttalnade och samtliga studier censurerades bort från nätet.
Jag vet inte vad som hände där, men jag antar att det var för mycket information till allmänheten.
Jävligt skumt var det.
Kanske panik utbröt. Det är min gissning. Det ska ju hindras till varje pris.

Nu har ju WHO sagt att skydd för luftburen smitta ska ges till personal i vården iallafall. Men fortfarande inget erkännande att det är luftburet.

Beror säkert på vad definitionen på luftburet är. Men det borde inte vara svårt alls att ta reda på ungefär hur det ligger till. Allt man behöver är viruset samt att blanda upp det med tillsats så det blir vad en hostning/nysning blir i konsistens/densitet i allmänhet.( Här får man säkert köra intervall).

Sedan har man någon form av utskjutningsmekanism(tänk som nässprej) på lämplig höjd och med lämplig styrka(intervall).

På någon form av höj och sänkbart bord har man typ petridiskar utplacerade. Kollar hur långt viruset tar sig. Kan också kolla om tex temp +luftfuktighet påverkar(det verkar som vissa varmare/fuktigare länder drabbas mindre så kan vara värt att kolla).

Sedan får man helt enkelt jämföra med definitionen på hur långt det måste vara för att räknas som luftburet?

Som sagt. Måste vara extremt simpelt att kolla upp, och nu när man har viruset så kanske det är det man gjort och att det är därför som man ändrat sig?

Har man tur så färdas det inte så långt i luften. Men det är en relevant fråga varför spridning av den här typen av smitta brukar avta när det blir varmare/fuktigare. Är det bara för att människor i allmänhet har lättare att stå emot eller kan det bero på exempelvis att smittan får kortare spridningsradie?

Var det någon av de studier du såg som kollat upp det här kanske?

Edit: Har ju pratats en del om torrhosta. Det kan kanske också vara relevant och skilja en del från en "vanlig" nysning där det kanske är mer vätska?
Senast redigerad av Igni-ferroque 2020-03-24 kl. 09:56.
Citera
Medlem
Hashtaggen coronavirus på Instagram är nu blockad. Censur? Allt för att rensa ev desinformation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Vänta 8 dagar, det kan ta 8 dagar innan man insjuknar igen och då blir det värre. Min hosta är borta nu så jag räknar dagarna med skräck

Jag var lite snuvig typ en vecka innan jag kände påverkan på andningen, så jag hoppas att det värsta är över.
Hade min temp gått över 38 hade jag ringt 1177 direkt, eftersom min andning redan var väldigt påverkad.
Hoppas att du upplever en ännu mildare variant!
Senast redigerad av Fettberg 2020-03-24 kl. 09:58.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
är väl en del av taktiken i sverige att lata svenskar dö i hemmen ensamma, det är därför somalierna dyker upp i statistiken de drar ju direkt till sjukhuset när de e sjuka med hela familjen i släptag. svenska agda 75 ringer snällt 1177 och litar blint pa att hon skall stanna hemma

Hon dog inte hemma. Hon dog på sjukhuset. Men visst, inläggningen dröjde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in