2020-03-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Vad skulle vara absolut värsta tänkbara utfall i antal döda i Sverige?

Befolkning: 10 miljoner

Alla siffror grova uppskattningar i nuläget:

Säg att det krävs 80% smittade för att strypa smittspridningen i samhället (flockimmunitet).

Av de som insjuknar får 5% allvarliga symptom, framför allt lunginflammation.

Av de 5% kommer 50% att dö.

Om samhället inte gör någonting och sjukhusen vägrar att behandla någon patient med covid-19:

Utfallet blir då: 200 000 döda, varav merparten kommer att vara personer över 65.

Minimal påverkan på sysselsättning och ekonomi.

Under ett normalt år dör ca 90 000 personer i Sverige. Vi skulle få en topp på 290 000 under 2020, för att därefter gå tillbaka till mera normala siffror 2021.

80% är högt räknat, 60% kan räcka för att viruset skall försvinna.
Sen måste man också räkna med att ganska många av de äldsta och sjukasta ändå skulle ha dött detta år.

Säg 60% av 11 miljoner, det är 6,6 miljoner det är 330000 och 5% av dem, det skulle betyda 165000 minus säg 5000 som ändå skulle ha dött Summa summarum 160000 pers.
Senast redigerad av Itoy 2020-03-24 kl. 10:49.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Zink? Vilken mat innehåller zink?

https://kurera.se/darfor-behover-du-zink/

https://www.mabra.com/7-tecken-pa-att-du-behover-mer-zink/

Gör ditt bästa, så ska Du ser att det ordnar sig!

/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vet inte om detta nämnts. Men MattIa, patient nr 1 i Italien och 38 år, har skrivits ut efter 18 dagar på intensiven och samnanlagt en månad på sjukhuset.

Så hårt kan det slå mot yngre.

Han var 38 år, triatlon-atlet, inga sjukdomar sedan innan, 100% frisk. Han har varit mycket nära döden.
I flera dagar visste han inte var han var när han började återhämta sej.
Och det har tagit mer än en månad för att skrivas ut.
Citera
2020-03-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vet inte om detta nämnts. Men MattIa, patient nr 1 i Italien och 38 år, har skrivits ut efter 18 dagar på intensiven och samnanlagt en månad på sjukhuset.

Ble dette nevnt i den svenske nyhetsartikkelen?
Citat:
(08:25) Leger mistenker at viruset var i landet før Mattia ble smittet, og at noen pasienter som døde av lungebetennelse i fjor høst, kan ha hatt coronavirus.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/194128
Citera
2020-03-24, 10:50
Medlem
Se også her angående symptomer og sykdomsbilde. Ikke vent med å kontakt legevakt hvis du har alvorlige symptomer.
Citat:
Mange av pasientene som blir behandlet ved intensivavdelingen på Ahus, gikk med alvorlige symptomer i en til to uker før de tok kontakt med helsevesenet. Flere måtte kobles rett til respirator.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jAnGW/akershus-universitetssykehus-om-corona-pasienter-noen-av-dem-burde-kommet-til-sykehuset-tidligere
Citera
2020-03-24, 10:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Sverige kommer snart att tappa ansiktet inför världen då man klart har visat att man inte bryr sig om sin egen befolkning. Detta kommer att drabba Sveriges rykte men även svenska företag i större utsträckning. Ni som tycker att regeringen gör rätt i att inte fatta strikta åtgärder kommer att ändra er när ni ligger sjuka i hemmet. Men det hjälper ju inte situation direkt.

Ja det är så kontraproduktivt. Att satsa alla pengar inom ekonomin, istället för att mobilisera hela samhället (alla läkare, ingenjörer, IT), för att bekämpa virus och visa upp en stark enad sammanhållning för att bekämpa virus i första hand. Vi är så exportberoende så vi måste kunna visa att Sverige har en bra krisberedskap. De flesta länder iallafall i Europa undrar vad vi pysslar med, och investerare kommer dra sig undan när de ser att vi har 10 olika myndigheter som ska samorda, och samordna igen.

Detta velande med våra regler och vårt öppna samhälle kommer inte gagna ekonomin, eftersom de kommer se att vi faktiskt hade chansen (med erfarenheter ifrån både Kina och Italien), att göra en stark enad insats och sen föll det på att alla stadsministern måste lyssna på en myndighet innan han kan göra något i en kris. Tror vi kommer få dåligt rykte. Vi som är så duktiga på teknik, och har varit världsledande i forskning osv.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Frisk luft och sol = bra

Sociala kontakter = dåligt

Det ska väl inte vara så svårt att förstå

Visst, men att trängas på trånga gångbanor kan väl inte vara så bra om man tillhör riskgruppen? Trots frisk luft och sol.

Alla bor ju inte ute på landet.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kan inte tro det går på ett dygn inte. Inte ens under cold war-tiden.
Men i Göteborg började man väl i söndags? och man säger sig kunna ta emot patienter från onsdag. Full drift från torsdag var det väl.

Ja jävlar. Hade alldeles glömt bort bygglov. Hur skall detta kunna hanteras?

Inte nog med det..Grannar måste ges möjlighet att säga sitt om ett bygge..
Så med lite tur kan nog tillstånden vara klara om ett är eller 18 månader.
Slutbesikas inte även sådana byggnader ? Billig utländsk arbetskraft från balkan lär väl användas.. för att slippa trassel med facken..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Någon som har en seriös källa som beskriver hur COVID-19 smittar?

Scenario 1. Jag blir smittad av ett barn som knappt har symptom för att jag träffade barnet i 1 minut.

Scenario 2. Jag blir smittad av en gammal person som jag vårdar under flera timmar - denne är döende och jag har ingen vårdutrustning.

Blir jag troligtvis lika sjuk av båda eller kommer jag bli mer sjuk i scenario 2?

Hur beter sig andra former av virus?

Jag har alltid trott man aldrig kunde bli mer än "sjuk" dvs spelar ingen roll hur mycket man blir utsatt för.

Infektionsdos och repeterad exponering är känd för andra virus att den påverkar förloppet till mer allvarligt. Vårdpersonal är alltid mer utsatta än befolkningen i helhet. Här är ett exempel på influensa med experiment i möss:

https://jvi.asm.org/content/89/15/7841
Citera
2020-03-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Någon som har en seriös källa som beskriver hur COVID-19 smittar?

Scenario 1. Jag blir smittad av ett barn som knappt har symptom för att jag träffade barnet i 1 minut.

Scenario 2. Jag blir smittad av en gammal person som jag vårdar under flera timmar - denne är döende och jag har ingen vårdutrustning.

Blir jag troligtvis lika sjuk av båda eller kommer jag bli mer sjuk i scenario 2?

Hur beter sig andra former av virus?

Jag har alltid trott man aldrig kunde bli mer än "sjuk" dvs spelar ingen roll hur mycket man blir utsatt för.

Ju större dos virus, ju större risk att du blir sjuk fortare och att du blir sjukare. Därför är vårdpersonal/läkare extra utsatta om skyddsutrustning saknas.
Källa: Niklas Arnberg, professor i virologi. Ca 5 min in i klippet.

https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/vi-varnade-om-viruset-ingen-lyssnade-12533683

Däremot inte sagt att du inte kan bli jättesjuk av scenario 1.
Citera
2020-03-24, 10:52
Medlem
Arons avatar
kvaliten pa luften i norra italien kan ha en bidragande orsak till coronatragedin

https://www.anti-empire.com/the-vast-majority-of-italian-covid-positive-deaths-are-in-a-region-infamous-for-air-pollution/

Citat:
It is only the end of February, but air pollution in Milan has already exceeded the legal limit for 2019, and the Po Valley swims in a soupy smog.

“I can really feel when there’s smog, I suffer all winter long,” 45-year old Milan local Fabio Cigognini told AFP, describing the asthma-like symptoms which plague him during the cold months.

“We breathe in poison, but no one tells us anything,” he said.
Citera
2020-03-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om häxdoktor-generationen dör ut i Corona så kanske får barnen en bättre framtid utan omskolningar av klitoris och annat skit?

För bara några dagar sedan var Afrika en vit fläck på Corona-kartan. Sen kom 3 länder med ett fåtal smittade - alla i olika delar av landet. Och nu rapporterar 40 länder om smittan..

Usch :-(

Jag har ingen koll egentligen, men räknar kallt med vårt kaos x 1000, som det brukar vara i Afrika, och ärligt talat är väl inte Indien och Sydamerika jättemycket bättre rent strukturellt och bildningsmässigt.

Har man ett problem här är det 1000 ggr värre i U-länder.

Skulle jag var vårdvolontär i Afrika skulle jag göra det för 2000 kr/h kanske ...

Jag ser nu att svensk vård söker extrajobbare och frivilliga förresten, och som gammal nopprig underbetald vårdanställd skrattar jag bara

Mina lönehöjningar har legat på 2-3% i 20 år och jag slutade som låginkomsttagare ...

Finns inte en chans att jag kliver in.

Jag tycker att frivilliga från den sk finanssektorn kan kliva in och snabbskola sig

Rädda liv = riktigt jobb. + skitlön = närande för samhället.

Att bara göra svinrika människor rikare och fattiga ännu fattiga, det är inget riktigt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in